Jak v houbách zvýšit obsah vitaminu D aneb Houbaření posiluje zdraví

Vitamin D potřebujeme k životu všichni. V zimě ho ale můžeme mít nedostatek – zásoba z léta, kdy ho máme šanci čerpat ze slunečních paprsků, prostě nemusí stačit. Pak přicházejí na řadu potraviny, které tuto důležitou látku obsahují. Moc jich není. Ale dobrá zpráva je, že třeba houby jím dokonce můžeme pěkně nadopovat! A úplně zadarmo…

Nedostatkem vitaminu D, který je zásadní pro silné kosti, imunitu i zdravé srdce, podle některých studií trpí spousta lidí. Může to být i tím, že se před sluncem, které je jeho zásadním zdrojem pro člověka, chráníte zase z jiných důvodů. Řešením tak může být, hlavně v zimě, dodávat vitamin D spolu s jídlem. Až 99 procent lidí má podlé lékařů vitaminu D v jídle málo. Potravin, které jsou bohaté na vitamin D, není bohužel moc. Co tedy je na výběr? V jídelníčku by neměly chybět hlavně tučné ryby (ideálně losos, uzená makrela, ale i kapr stačí), maso obecně, mléko a mléčné výrobky. Z rostlinné říše to jsou pak houby – nejbohatšími zdroji jsou shitake (houževnatec jedlý) a ucho Jidášovo neboli boltcovitka bezová (Hirneola auricula-judae), kde je déčka nejvíc. A protože houbaření je u nás obrovským koníčkem, je skvělé, že si právě úlovky z lesa můžete množství toho vitaminu slušně zvýšit. A protože syrové houby ho tolik neobsahují, dejte se do jejich sušení.

Jak na to, chcete-li v houbách zvýšit obsah vitaminu D 

1. krok  

Houby připravte na sušení obvyklým způsobem – tedy očistěte je a nakrájejte na plátky/kousky. Rozhodně se snažte nevyhazovat kloboučky – tam totiž bude po usušení vitaminu D nejvíc.

houbaření posiluje zdraví 2
houbaření posiluje zdraví 2 (Zdroj: Pixabay)

2. krok

Nakrájené houby rozložte na pečicí papír nebo síto a na 2–3 hodiny vystavte sluníčku. Potom je dosušte v suchu a temnu.

houbaření posiluje zdraví 3
houbaření posiluje zdraví 3 (Zdroj: Pixabay)

Funguje to i u kupovaných hub

A kdo na houby nechodí, může si sušené koupit nebo si podle uvedeného návodu nasušit koupené žampiony. Konkrétně u nich je sušení navíc ještě efektivnější. Nebojte se dát houby na chvíli na slunce. „Chuť se moc neztratí a obsah vitaminu D se mírně zvýší. V zimních měsících vám každý tento ´přírodní mikrogram navíc´ bude užitečný. A nic to nestojí,“ doporučují Svatava Bischofová a Jiří Ruprich ze Státního zdravotního ústavu.

houbaření posiluje zdraví 4
houbaření posiluje zdraví 4 (Zdroj: Pixabay)

Prima tip

V zimě jezte asi 10 gramů sušených hub (to odpovídá přibližně 100 g čerstvých) nejméně třikrát týdně. Tím jste schopni nahradit i potravinové doplňky v tabletách.

Autor:

Ráda zpovídám lidi, kteří mají co říct, pátrám po zajímavých informacích, píšu a těší mě, když někomu můžu pomoci. Díky tomu všemu a snad právě proto jsem se před více než deseti lety stala novinářkou. K tomu mě baví zahrada, zařizování bydlení a životní styl šetrný k přírodě i rodinným financím. Jsem ráda, že i tyhle zkušenosti nebo zjištěné poznatky z různých stran můžu předávat dál, třeba na webu Prima Nápady...

Související k tématu