reklama

Seznamte se se 4 důvody, proč byste si měli pochutnat na pistáciích

Hledáte zdravé zobání k televizi, vínu či třeba k posezení s přáteli? Oříšky potěší téměř každý jazýček, a navíc se skvěle hodí k vínům a sýrům. Co však takové pistácie? Ty mají mnoho předností, kterým jsme se podívali na zoubek.

4 důvody, proč si pochutnat na pistáciích (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com)

Vhodné i do redukční diety

Ořechy jsou obecně známy svým vysokým obsahem tuku. Jedná se však o nenasycené mastné kyseliny, které jsou pro náš organismus žádoucí. Pistácie vás zaujmou tím, že obsahují méně kalorií než většina jiných oříšků.

V pistáciích najdeme zhruba 160 kalorií na 30g porci. Zároveň mají nízký glykemický index a rychle zasytí, takže se po jejich konzumaci cítíme dobře, energie se dostává tělu pozvolna a nepřepadne nás rychle hlad. Z tohoto důvodu se pistácie zařazují i do redukčních jídelníčků.

Pistácie dodají tělu bílkoviny, vlákninu, antioxidanty, vitamíny, minerální látky a další prospěšné živiny
Pistácie dodají tělu bílkoviny, vlákninu, antioxidanty, vitamíny, minerální látky a další prospěšné živiny (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Vysoká výživová hodnota

Pistácie se ne nadarmo přezdívají zelené zlato. Jejich výživová hodnota je vysoká a mají mnoho zdravotních benefitů. Pistácie dodají tělu bílkoviny, vlákninu, antioxidanty, vitaminy, minerální látky a další prospěšné živiny. Z vitaminů můžeme zmínit obsažený vitamin B6, který zlepšuje naši imunitu a přispívá k dobré náladě. Vlákniny má většina dnešní populace nedostatek, kromě veganů a vegetariánů, pistácie jsou jimi však nabité.

Zmíněné antioxidanty obsažené v pistáciích zpomalují proces stárnutí a esenciální aminokyseliny, hlavně arginin, pomáhají posilovat imunitní systém. Obsažený fenylalanin zlepšuje dobrou náladu a snižuje chuť k jídlu. Ořechy jsou obecně zdrojem bílkovin s obsahem důležitých esenciálních aminokyselin, které si naše tělo nedokáže vyrobit samo, tudíž je musíme přijímat ve stravě. Co se týče pistácií, zhruba celých 20 % jejich hmotnosti tvoří právě bílkoviny.

Pistácie zaujmou tím, že obsahují méně kalorií než většina jiných oříšků
Pistácie zaujmou tím, že obsahují méně kalorií než většina jiných oříšků (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Podporují zdravé srdce

Mezi benefity pistácií patří jejich příznivý vliv na snižování cholesterolu a krevního tlaku. Oříšky obsahují ochranné rostlinné látky tzv. fytosteroly, které zabraňují vstřebávání cholesterolu ve střevech. Několik průzkumů ukázalo, že fytosteroly snižují nejen hladinu nebezpečného LDL cholesterolu v krvi, ale mají také preventivní účinek na vznik různých druhů rakoviny.

Fytosteroly jsou nabitá také například slunečnicová semínka či obilné klíčky, které však příliš v našem jídelníčku nefigurují, zatímco pistácie jsou pro konzumaci oblíbenější surovinou, proto se odborníci shodují, abychom si dopřáli týdně alespoň hrst pistáciových oříšků.

Pistácie v natural podobě si můžete bez výčitek dopřát namísto slaného snacku večer k televizi, jako u všech oříšků si však musíme hlídat snědené množství. Je lepší si předem přiměřenou dávku odměřit a kontrolovat své chutě, abychom se jimi nepřejedli. Většina z nás si kupuje pistácie na Vánoce, díky jejich složení si zaslouží své místo v našem jídelníčku mnohem častěji.

V pistáciích najdeme zhruba 160 kalorií na 30g porci
V pistáciích najdeme zhruba 160 kalorií na 30g porci (Zdroj: ALIKA a.s.)

Zelené zlato v kuchyni

Nejen lahodná chuť ale zároveň výrazná netradiční barva těchto „zelených oříšků“ dělá z pistácií oblíbenou přísadu do různých dezertů, dortových korpusů, pudinků či dalších pokrmů, které získají díky této surovině neotřelý šmrnc. U pistácií navíc platí, čím je plod zelenější, tím je považován za kvalitnější. Přestože si pistácie většina z nás dopřává v podobě pochutiny, jako přísada při vaření jsou pistácie jedinečné.

Pistáciemi se skvěle dochutí různé druhy salátů, doplníte jimi čerstvé listy, kvalitní olivový olej a dobrý sýr. Oko i chuťové pohárky potěší milovníky kozího sýru v kombinaci s plátky červené řepy a kousky pistácií. Máte rádi Itálii? Potom jste se jistě při cestování setkali s pistáciovým pestem, které se zde připravuje s těstovinami. Italy oblíbené těstoviny právě pistácie krásně ovoní a dodají pokrmu zcela jiný chuťový rozměr.

Pistácie v cukrařině nejsou vůbec žádnou novinkou a stejně tak v pekařině. Sladké i slané pečivo doplněné pistáciemi? Proč ne. Pistácie skvěle doplní sušenky, koláčky, ale i chléb. Pistácie nám vším dokazují, že se jejich variabilitě v kuchyni meze nekladou a zároveň rozhodně patří do zdravého a vyváženého jídelníčku.

Zdroj informací: ALIKA a.s.; zdravizone.cz

Publikováno: před týdnem, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce