reklama

Proč jíst para ořechy a jak prospívají našemu zdraví?

Para ořechy jsou velice chutným druhem ořechů. Současně jde ořechy exotické. Proto platí, že je jíme spíše příležitostně ve větším množství. Je to správně? V článku si povíme o jejich složení, benefitech konzumace ořechů a doporučené denní dávce.

Para ořechy prospívají našemu zdraví (Zdroj: Diana.cz)

Co jsou para ořechy?

Para ořechy jsou plodem juvie ztepilé. Jde o rostlinu (přesněji strom), která se přirozeně vyskytuje v jižní Americe v Amazonii. Z toho důvodu se také para ořechy označují jako ořechy brazilské, právě z této země k nám totiž putují nejčastěji.

Juvie ztepilá je vysokým dominantním stromem a platí to i o jeho plodech. Para ořechy zde dozrávají ve velkých tobolkách, ve kterých se pod skořápkou nachází cca 10 až 20 para ořechů. Také ty jsou na poměry většiny ořechů poměrně veliké.

Zajímavostí je, že velká část produkce roste divoce, nejde tedy o uměle pěstované stromy za účelem sklizně ořechů.

Kvůli vysokému obsahu selenu bychom měli být s konzumací para ořechů opatrní
Kvůli vysokému obsahu selenu bychom měli být s konzumací para ořechů opatrní (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Jaké je složení para ořechů?

Ořechy obecně jsou bohaté na vitamíny a minerály, kvůli tomu by měly být pravidelnou součástí našeho jídelníčku. Para ořechy nejsou v tomto směru výjimkou. Jsou ceněné pro vysoký obsah vitaminu E, vitaminu B1, vlákniny, mědi, hořčíku, fosforu, manganu a zinku.

Čím se ale para ořechy vyznačují, je vysoký obsah selenu. Ten v některých případech dokonce překračuje doporučenou denní dávku při konzumaci pouhého jednoho oříšku.

Zapomenout nesmíme na vysoký podíl tuků, stejně jako další ořechy jsou i para ořechy poměrně kalorické.

Kolik para ořechů denně sníst?

Právě kvůli vysokému obsahu selenu bychom měli být s konzumací para ořechů opatrní. Jednou za čas by nemělo být zdraví škodlivé, pokud ořechů sníme například hrst. Při dlouhodobé denní konzumaci bychom ale měli jíst jen 2 až 3 kusy.  Jinak hrozí předávkování selenem. Ten může mít při nadměrné konzumaci negativní dopady na zdravotní stav (např. padání vlasů, únava, průjmy, nevolnost, zvracení). Tělo se vám zkrátka bude snažit v další konzumaci zabránit.

Je tedy nutné dávat si na tuto skutečnost pozor, protože para ořechy mohou být díky své máslové nasládlé chuti poměrně návykové. Nadměrná konzumace by rovněž mohla vést k nadváze kvůli zmíněnému vysokému obsahu tuků.

Para ořechy jsou plodem juvie ztepilé
Para ořechy jsou plodem juvie ztepilé (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Zdravotní benefity konzumace para ořechů

Při správném dávkování lze ale pravidelnou konzumaci para ořechů jednoznačně doporučit, a to z mnoha důvodů. Nejlepší je ale smíchat para ořechy s několika dalšími druhy ořechů. Díky tomu bude konzumovaný obsah živin pestřejší a vyváženější. Takového mixu můžete sníst až jednu hrst denně. Odměnou vám bude zdravější pokožka, snížení rizika kardiovaskulárních chorob nebo silnější imunita. Doporučenou denní dávku ořechů najdete i v jídelníčku v téměř každé v dnešní době velmi populární keto diety.

Zdroj informací: Diana.cz; mojezdravi.cz

Publikováno: 15. 5. 2022, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce