reklama

Cviky pro vaše chodidla, aby nohy nebolely

Bolest v nohou může být často zapříčiněna deformací chodidla kvůli nevhodně zvolené obuvi. Vznik plochých nohou pronásleduje nejen nás, ale i naše děti. Pomocí cviků ale můžeme bolavým chodidlům ulevit a pokud budeme cvičit pravidelně, můžeme svým nohám jen a jen prospět.

Pokud máte ploché nohy, je potřeba často cvičit (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Cviky na „plochou nohu“

Malá noha

Principem cvičení nazývaného „malá noha“ je snaha o pomyslné zmenšení nohy (asi o půl až jedno celé číslo), aniž byste při tom pokrčili prsty. Jde tedy pouze o zvedání nártu a podélné klenby nohy. Představte si, že mezi palcovým kloubem a patou vede jedna kolej a mezi malíkovým kloubem a patní kostí druhá.

Jde vlastně o osy podélných kleneb. Zkuste po těchto kolejích klouby palce a malíku přitahovat směrem k patní kosti. Samotné prsty se ale nesmí vůbec krčit – nepracujete tedy s ohybači prstů, ale jen se svaly, které podpírají podélné klenby.

Video cviku

Principem cvičení nazývaného „malá noha“ je snaha o pomyslné zmenšení nohy
Principem cvičení nazývaného „malá noha“ je snaha o pomyslné zmenšení nohy (Zdroj: FYZIOklinika)

 Tyto dva body se přitahují k sobě.

Palcem dovnitř

V tomto cviku se pouze snažíme oddálit palec směrem do strany od ostatních prstů. Naši předkové, kteří ještě lezli po stromech nebo si nohou drželi banán, dokázali palec na noze oddálit od ostatních prstů stejně jako palec na ruce. Sval na noze nám od dob lidoopů zůstal, jen už nejsme zvyklí ho aktivovat. Zkuste tedy palec po zemi sunout daleko od ostatních prstů. Když poškrábete sval, který vede od palce k patní kosti na vnitřní hraně chodidla, zároveň tím budete stimulovat sval, který pohyb vykonává.

V tomto cviku se pouze snažíme oddálit palec směrem do strany od ostatních prstů
V tomto cviku se pouze snažíme oddálit palec směrem do strany od ostatních prstů (Zdroj: FYZIOklinika)

Video cviku

Natažení ručníku neboli velká noha

Ke správnému provedení cviku Vám může pomoci ručník nebo jeho pouhá představa. Položte ručník na zem a stoupněte si rovně na obě chodidla. Zkuste roztáhnout (pomyslný) ručník oběma nohama směrem od středu do stran. Nohy zůstávají při cvičení na místě, jen byste měli mít pocit, že chcete chodidlo doširoka rozevřít stejně, jako to umíte s dlaní. Můžete mít pocit, že se Vám lehce nadzvedají podélné (vnitřní) klenby vašich nohou. Při cvičení navíc cítíte, že zapojujete také svaly bočních stran stehen a boků.

Video cviku

Chůze po špičkách zlepšuje klenbu nohou
Chůze po špičkách zlepšuje klenbu nohou (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Chůze po špičkách

Pokud chcete zlepšit klenbu u velmi malých dětí, které ještě neumí pochopit drobné pohyby nožních kloubů, stačí, když s nimi budete chodit po špičkách. Svaly, které jsou v chodidle, budou posilovat tím, že budou nadnášet celé tělíčko proti gravitaci.

Zdroj informací: FYZIOklinika

Vyrobte si kostivalovou mast:

Publikováno: 19. 5. 2022, Autor: Karel Radecký, Profil autora: Karel Radecký