reklama

Zažeňte bubáka jménem deprese ještě dříve, než se z ní stane skutečně vážný stav

Smutek nebo špatnou náladu prožíváme občas všichni. Pár dní nálady pod psa a mělo by to být pryč. Delší deprese z rozchodu s přítelem nebo kvůli výpovědi z práce je nepříjemná, ale také ještě relativně v normě. Stále se dá zvládnout s pomocí přátel a koníčků. Dlouhodobá deprese, nebo dokonce deprese bez jasné příčiny už je ale vážný problém a měli byste vyhledat pomoc, a to co nejdříve. Rozhodně se za to nemusíte stydět.

Odhalte depresi včas! (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Jak zvládnout podzimní deprese

Podzimní počasí, blížící se zima, chlad, déšť a málo sluníčka nám náladu asi nezvednou. Podzimní deprese je pro většinu z nás známá společnice. Jakmile si však zvykneme na změnu počasí a kratší dny, je naše nálada opět lepší a umíme se radovat ze života. Těšíme se na sníh, Vánoce a pak nás drží nad vodou, že za pár měsíce opět nastane jaro. Taková depka se dá zvládnout a odezní sama.

Několik tipů jak skleslou náladu zahnat:

  • Dopřejte si 7- 8 hodin spánku denně.
  • Přidejte pohyb a manuální činnosti.
  • Ukliďte si byt i kancelář, ukliďte zbytečnosti.
  • Dopřejte si relaxační koupel a masáže.
  • Setkejte se s přáteli.
  • Dopřejte si vyváženou a kvalitní stravu.
  • Dívejte se na veselé a příjemné filmy.
  • Sluneční dny využívejte naplno venku.
  • Přidejte ovoce a zeleninu.
  • Snižte přísun kofeinu.
  • Zajděte na výlet.
  • Kupte si něco hezké do bytu či na sebe.
  • Dopřejte si cokoliv, co vám dělá radost.
Horká koupel zlepší náladu a uvolní stres
Horká koupel zlepší náladu a uvolní stres (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Kdy už to není jenom taková chvilková depka

Pokud ale špatná nálada, podrážděnost a nespavost trvá déle než 2-3 týdny, nebo dokonce nemá žádnou zjevnou příčinu a projevy se prohlubují, měli byste zpozornět. Každý z nás je individuální a každý prožíváme smutek jinak a jinak dlouho, ale dva týdny až měsíc už je opravdu hodně dlouhá doba. Navíc to znemožňuje prožívat dny kvalitně, plnit si své pracovní povinnosti, nebo se starat nejen o sebe, ale také o své děti a své blízké.

Základní projevy deprese:

  • různě intenzivní bolesti hlavy, zad a žaludku
  • problémy s usínáním a se spánkem všeobecně
  • neustálá únava, a to i po 8 hodinách spánku
  • smutek, pocity úzkosti, skleslost
  • nezájem o běžné činnosti a okolí
  • nervozita a podrážděnost
Dlouhodobá nespavost může být známkou klinické deprese
Dlouhodobá nespavost může být známkou klinické deprese (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Nestyďte se vyhledat odbornou pomoc

Neměli bychom se v žádném případě stydět vyhledat odbornou pomoc. Když nás bolí zub, zajdeme k zubaři, při zánětu spojivek k očaři a s bolestí na duši, bychom měli vyhledat terapeuta. Pokud přetrvávající stavy špatné nálady, nespavosti a pochmurných myšlenek podceníme, bude se nám hledat pomoc hůře a léčba bude o to náročnější. Klinickou depresi může vyvolat i stresová situace jako je rozvod, smrt blízké osoby, či dopravní nehoda. Často oddalujeme návštěvu psychiatra či psychologa ze studu, co na to řeknou ostatní, nebo ze strachu, že budeme muset užívat antidepresiva.

Vždy máme mít na prvním místě sebe a své zdraví a názor druhých by měl jít stranou. Není to snadné, ale oni si stejně budou myslet své a nijak nám to nepomůže. Když vyhledáte pomoc brzy, nikdo si možná ani nevšimne, že něco řešíte a léčba medikamenty nemusí být nutná. A také už dávno neplatí, že léky na depresi a úzkosti jsou návykové a mají silné vedlejší účinky. Dnešní medikamenty jsou naopak na velmi vysoké úrovni a je možné je brát i krátkodobě. Důležitá je včasná diagnóza a správná volba léčby. A pořád platí, že čím dřív budete vaši depresi řešit, tím rychlejší a snadnější bude její léčení.

Terapie u odborníka může výrazně ulehčit léčbu deprese
Terapie u odborníka může výrazně ulehčit léčbu deprese (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Jak poznáte, že trpíte depresemi

Pokud se cítíte mizerně, máte rozhodně depresi a je jedno jak ji nazveme, rozhodující je délka trvání. Vždy změněnému stavu věnujte pozornost, věnujete tím pozornost sobě, nasloucháte svému tělu i duši a můžete situaci řešit. Špatně se vám usíná a ráno se budíte zbytečně brzy. Po hádce s přítelem nebo kamarádkou je to normální. Přemýšlíte, co jste udělali špatně, jak to napravit a kdo se má komu omluvit. Pak by to ale mělo odeznít a váš spánek by se měl vrátit do normálu. Pokud ale nespíte už týden nebo dva, začínáte mít ze situace skutečnou depresi. Zaměřte se na vysvětlení a usmíření, zkuste na to tolik nemyslet, zabavte se něčím, uvařte si před spaním čaj na klidný spánek, nebo si zacvičte. Dlouhá procházka před spaním také dělá divy.

Nemáte chuť do jídla, nechce se vám na nákup, i když lednice zeje prázdnotou, neláká vás vidět se s přáteli, v práci trávíte stále více času a vše vám trvá mnohem déle, nebo naopak máte problém ráno vstát a do práce vůbec vyrazit? Občas se to stane každému kdykoliv v průběhu roku. Někdy to vypadá, že i bez zjevné příčiny. Mohli jste nějaký problém, přetížení nebo osobní starosti odkládat tak dlouho, až na vás dolehla deprese. Ještě pořád to nemusí být přímo klinická deprese, ale už to hodně zasahuje do vašeho běžného života a je na místě to začít řešit.

Uvědomte si, že takto to dále nejde, zaměřte se na běžnou rutinu, plnění povinností a také přidejte činnosti, které vám dělají radost. Pokud vás teď netěší, nevadí, i tak je zařaďte. Zajděte si do kina, kupte si něco hezkého do domácnosti nebo na sebe. Jsou to zaručené a ověřené činnosti. Ženy můžou zajít na kávu s kamarádkou a postěžovat si, muži do posilovny nebo na ryby. Dělejte cokoliv, co vás vytrhne z letargie nebo pochmurných myšlenek. Za pár dní, nebo dokonce za pár hodin můžete být v pořádku. Dávejte si ale pozor na opakování propadů nálady a přetrvávající vyčerpání.

Dlouhodobý stres a strach může vést k těžkým stavům deprese
Dlouhodobý stres a strach může vést k těžkým stavům deprese (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Kdy je to už opravdu vážné a měli byste vyhledat pomoc

Pokud špatně spíte dlouhodobě, tedy více jak čtyři týdny, nebo opakovaně v průběhu několika měsíců, je to špatně. Jíte několik týdnů velmi nahodile nebo vůbec, případně se zmateně přejídáte, nebo se to střídá. Neumíte se těšit ze života, ráno ledva vylezete z postele, nezvedáte ani telefon a začínáte mít opravdu hodně ošklivé myšlenky. Cítíte marnost, úzkost a neustálý strach, je to určitě známka klinické deprese. V dnešní době se i tento stav bohužel snažíme řešit svépomoci, nastupuje totiž často velmi pomalu a vy si říkáte, ještě to jde, nějak to dopadne, nebo už dokonce nemáte sílu někam zajít.

Dejte stranou předsudky a stud a zajděte za odborníkem. Začněte u svého obvodního lékaře, často se stačí svěřit a s někým nezaujatým si o svých stavech promluvit. Dokonce vám může předepsat i lehčí medikamenty. Pokud usoudí, že je váš stav vážnější, poradí, kam přesně se máte obrátit a jak postupovat dále. Depku ani depresi nikdy nepodceňujte a dopřejte si tu nejlepší péči. Život, ať je jakkoliv náročný, za to vždy stojí a vy máte nárok na ten nejlepší možný život a tu nejlepší možnou péči.

Jak pomoc dítěti se špatnou náladou

Pokud se jedná jenom o aktuální problém jako je hádka s kamarádkou, nebo prostě takový ten den blbec, který známe i my dospělí, tak zkuste stejné finty jako u sebe. Zajděte spolu do kina, do cukrárny nebo něco hezkého koupit. Můžete zůstat i doma, uvařit si teplé kakao a pusťte si oblíbený film. U malých dětí by to mělo být snadnější, většinou se hodně rychle oklepou a jdou dál. Stačí objetí a pohlazení, úsměv maminky čí tatínka a hezká pohádka. Skvělou terapií je společně usednout k deskovkám.

Děti také často prožívají smutek a špatnou náladu
Děti také často prožívají smutek a špatnou náladu (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Depky a deprese u dětí a mladistvých

Ani tady se nesnažte něco podceňovat, ale nemusíte to ani přeceňovat, abyste své dítě zbytečně nestresovali. Jakékoliv odchylky v chování, stravování nebo rytmu spánku značí, že se něco děje. Nároky kladené na děti ve škole a dospívání nejsou nijak snadné a často může jít jenom o nezvládnutý test, projetý zápas, či hádku s kamarádkou. Buďte dětem nablízku a oporou, nijak na ně netlačte a nechte je tím v klidu projít. Pokud se za den nebo dva nevrátí vše do normálu, ptejte se a nabídněte pomoc. V případě, že je dítě smutné a uzavřené více jak týden a nic z vaší strany nepomáhá, raději pátrejte a poraďte se s vaším pediatrem, nebo rovnou dětským terapeutem. Jde to i online a anonymně na internetu.

Pokud je dítě delší dobu smutné, promluvte si s ním
Pokud je dítě delší dobu smutné, promluvte si s ním (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Zdroje: https://www.extralife.cz; cestazasnem.com, www.deprese.psychoweb.cz; www.jsmekocky.cz; www.idnes.cz; www.denik.cz; nepanikar.eu; cs.wikipedia.org

Přizvěte si na pomoc bylinky:

Publikováno: 3. 11. 2021, Autor: Silva Pokorná, Profil autora: Silva Pokorná