reklama

Pomůže nám ke zdraví a lepší budoucnosti flexitariánství?

Pomůže nám ke zdraví a lepší budoucnosti flexitariánství? A víte, co to vlastně je? Naši předkové žili prostší život, maso měli na talíři jen zřídkakdy, zatímco vykonávali často fyzicky velmi náročnou práci. Takový život si v dnešní době blahobytu a celodenním sezení u počítače či v autě mnoho z nás nedokáže ani představit.

Flexitariánství je možná jedna z cest, jak odlehčit náš jídelníček (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Flexitariánství není neznámé. Strava běžné rodiny vypadala zcela jinak nežli dnes, 50 % potřeby bílkovin lidé pokrývali z obilí, 40 % z domácích a ulovených zvířat a zbytek bílkovin zajistily luštěniny, mléčné výrobky a sbírané plody, jako jsou ořechy, ovoce či houby.

Flexitariánství cílené omezuje maso

Rozvoj intenzivního chovu hospodářských zvířat sebou přinesl řadu negativních dopadů na životní prostředí, a to v podobě oslabování ozonové vrstvy a okyselování či zvyšování skleníkového efektu, kdy zemědělský chov je spojován s emisemi metanu. Tyto emise mají na změny klimatu dokonce mnohem větší vliv než často diskutovaný oxid uhličitý.

Pokud přemýšlíte nad konzumací masa v ekologických souvislostech a chcete přistupovat zodpovědně k přírodě i ke svému tělu, nabízí se možnost vydat se cestou flexitariánství. To je postaveno na omezení konzumace masa a na kvalitě vstupních surovin, zohlednění ekologických principů a udržitelnosti.

Základní tezí je jíst více vegetariánsky orientovanou stravu, a pokud je do jídelníčku zařazeno maso, tak by mělo pocházet z bio či farmářské produkce. Podle studie vědomě omezuje spotřebu masa jedna ze tří evropských domácností. V Česku se alternativními potraviny stále více zabývá především mladší generace, tedy lidé ve věku 18 až 35 let. Patříte mezi ně už i vy?

Pokud přemýšlíte nad konzumací masa v ekologických souvislostech a chcete přistupovat zodpovědně k přírodě i ke svému tělu, nabízí se možnost vydat se cestou flexitariánství
Pokud přemýšlíte nad konzumací masa v ekologických souvislostech a chcete přistupovat zodpovědně k přírodě i ke svému tělu, nabízí se možnost vydat se cestou flexitariánství (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Budoucnost klíčení

Luštěniny představují velmi zajímavou rostlinnou alternativu místo masa s vysokým obsahem nejen kvalitních bílkovin, ale i vlákniny a komplexních sacharidů. Přestože o nutričním přínosu luštěnin není žádných pochyb, na našem talíři se dnes objevují spíše ojediněle. Nutriční profil nejen luštěnin ale i obilovin, které v jídelníčku flexitariánů mají své nezastupitelné místo, zlepšuje proces klíčení.

V semínkách při klíčení vzniká doslova enzymatická bouře, při které roste množství esenciálních aminokyselin, zvyšuje se obsah vitaminů, enzymů a minerálních látek. Klíčky jsou ceněny právě pro vysoký obsah zmíněných enzymů, které zlepšují jejich stravitelnost. "V klíčení vidíme budoucnost a proto jsme vybudovali vlastní divizi pro klíčené produkty, u kterých v přesně určenou dobu klíčení proces zastavíme a zrna tepelně ošetříme. Zasušení nám umožňuje garantovat dlouhou trvanlivost klíčených zrn bez potřeby konzervantů, „éček“, či cukru," vysvětluje Michal Čižmár z potravinářské firmy

V semínkách při klíčení vzniká doslova enzymatická bouře, při které roste množství esenciálních aminokyselin, zvyšuje se obsah vitaminů, enzymů a minerálních látek
V semínkách při klíčení vzniká doslova enzymatická bouře, při které roste množství esenciálních aminokyselin, zvyšuje se obsah vitaminů, enzymů a minerálních látek (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Chléb místo masa

Už jste slyšeli, že i chleba může poskytnout velký přísun bílkovin? Potravinářská firma se spojila s univerzitou a díky novým znalostem vznikla unikátní receptura obilno-luštěninového chlebu z naklíčených surovin. Chléb Čtyřklíček je jediný proteinový chléb na trhu bez obsahu přidaného lepku a v jeho složení je 25 % luštěnin, které jsou hodnotným zdrojem bílkovin pro náš organismus.

Jak samotný název napovídá, výrobek obsahuje čtyři druhy klíčených luštěnin. Jsou jimi klíčená čočka, fazole, cizrna a mungo. Uvádíme tedy další produkt, kterým podporujeme nejen zdravou výživu, ale i světově významný trend snižování spotřeby masa. 

První proteinový chleba bez přidaného lepku Čtyřklíček
První proteinový chleba bez přidaného lepku Čtyřklíček (Zdroj: SEMIX)

Milujete-li burgery, zaujme vás rostlinná alternativa, kterou nabízí směs Veganský burger od Semixu s klíčenou fazolí mungo. Ta obsahuje hrachový a rýžový protein, restovanou cibulku či sušenou zeleninu, a překvapí vás jeho chuť i rychlá příprava. Tělu pokrmem dodáte cenné bílkoviny i žádoucí vlákninu. K zakoupení na zdravyzivot.com.

Veganský burger s klíčenou fazolí mungo a žampiony

 Recept na 4-6 burgerů

Seznam surovin

  • směs na přípravu veganských burgerů s klíčenou fazolí mungo (250 g)
  • 1 větší cibule nasekaná nadrobno
  • 3 žampiony
  • olivový olej
  • česnek podle chuti
  • sůl, pepř, tymián
  • cukr třtinový (cca 1 lžíce)
  • 50 g másla
  • 4-6 housek
  • veganská majonéza (z oleje a sójového mléka)
  • křupavý salát, rukola či čerstvý špenát
  • 4-6 plátků sýru dle preference

Nejdříve si připravíme, ideálně den předem, směs na veganský burger. Postup je jednoduchý, do misky nasypeme celý obsah sáčku, což je 250 g, a přidáme 400 ml studené až ledové vody a 65-70 ml rostlinného oleje. Vše promícháme ručně nebo v robotu při pomalých otáčkách a necháme 30 minut odstát. Následně stačí směs formovat do tvaru placek o výšce cca 1 cm, takto připravené burgery necháme odležet minimálně několik hodin či ideálně přes noc v lednici, aby se chutě vzájemně spojily.

Připravíme si postupně všechny ostatní komponenty. Na pánvi rozpálíme olivový olej a vložíme do něj nakrájené žampiony, ty osolíme, opepříme a můžeme přidat trochu čerstvého tymiánu, který dodá žampionům příjemnou chuť. Nyní přejdeme ke zkaramelizování cibule. Cibuli nakrájíme na tenká půlkolečka, v nové pánvi rozpálíme olej, máslo a cibuli pomalu restujeme, dokud nezíská zlatavou barvu. Poté ji zasypeme cukrem a pomalu necháme zkaramelizovat.

Veganský burger s klíčenou fazolí mungo a žampiony
Veganský burger s klíčenou fazolí mungo a žampiony (Zdroj: SEMIX)

Nakonec připravené burger placky osmažíme z obou stran na oleji, dokud se nám hezky nepropečou. Když máme jednotlivé části hotové, přejdeme ke kompletaci. Housky si před podáváním lehce opečeme na vnitřních stranách, aby byly příjemně křupavé. U housek doporučujeme volit ty z hutnějšího těsta, které do sebe dokážou vsáknout šťávu a nerozpadnou se.

Lehce opečenou housku potřeme veganskou majonézou, poklademe listy salátu, špenátu či rukoly, které zabrání rozmočení housky šťávou z placky. Dále položíme burger placku, plátky sýru, zkaramelizovanou cibulku a žampiony. Přiklopíme vrchní částí housky a můžeme podávat.

Zdroj informací: SEMIX

Podívejte se, jak na zdravou výživu v zimě:

Publikováno: 12. 2. 2022, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce