Naučte se zahušťovat pokrmy na 10 různých způsobů

Znáte různé způsoby jak zahustit polévky a omáčky? Nemusíte totiž používat jen klasickou jíšku z bílé mouky. Existuje několik dalších způsobů, jak pokrmy zahušťovat zdravěji, rychleji. Nebojte se experimentovat.

Způsobů, jak zahustit pokrmy je mnoho, stačí si vybrat ten, který vám bude vyhovovat nejvíce (Zdroj: Depositphotos)

Jak na klasickou jíšku

Česká kuchyně se bez jídel zahuštěných jíškou neobejde. Nejrůznější polévky i omáčky na ní prostě stojí.

  • Světlá jíška – na pánvi si rozehřejete máslo nebo olej a přidejte stejné množství hladké mouky. Za stálého míchání chvilku zahřívejte. Dát ji můžete do světlých omáček a zeleninových polévek.
  • Tmavá jíška – postupujte stejně, ale nechte na pánvi smažit do zhnědnutí. Samozřejmě za stálé kontroly a míchání. Skvělá je do guláše.
  • Suchá jíška – hladkou mouku nasucho opražte v troubě nebo na pánvi. Pak ji stačí zamíchat do omáčky.
  • Bešamel – světlou jíšku ještě zalijete mlékem. Vznikne tak omáčka, kterou můžete dále libovolně dochucovat a používat.
Mouky
Zahušťovat můžete různými druhy mouky (Zdroj: Depositphotos)

Mouka jinak

Zahušťovat můžete i nadále pomocí jíšky. Jen zkuste sáhnout po zdravější variantě bílé pšeničné mouky.

  • Může to být mouka celozrnná.
  • Vyzkoušet můžete ale také mouku pohankovou, ovesnou nebo špaldovou. Hrachová mouka se nabízí jako skvělý základ na polévku.
  • Jídla můžete bez problémů zahušťovat také různými druhy škrobů

Jsou vhodné pro osoby s alergií na lepek. Hotová jídla zahuštěná škrobem už znovu neohřívejte, protože by zřídla.

  • Klasikou je kukuřičný škrob. Je bez chuti a vůně, takže vám pokrm nijak nezmění. Využijete ho na sladké a slané omáčky. Jen ho nepoužívejte, pokud se chystáte jídlo zmrazit, udělaly by se v omáčce cucky.
  • Také bramborový škrob je tradiční surovinou při vaření. Jen ho přidávejte až jako poslední tečku do vlažné, ne horké polévky či omáčky.
  • Tapiokový škrob se využívá hlavně k zahušťování ovocných pokrmů. Jeho výhodou je, že ho můžete bez problémů zamrazit, nezdrcne se.

Brambory. Nebo jiná zelenina

Máte-li rádi zeleninové krémové polévky, stačí do nich dát jen dostatečné množství zeleniny, která udělá pokrm při mixování hustým sama o sobě. Přihodit můžete do jídla i bramboru, která po uvaření a rozmixování zahustí. Můžete ji ale nastrouhat i syrovou nebo přidat bramborové pyré. To se hodí hlavně v případě, že už výsledný pokrm nechcete mixovat. Podobně vám poslouží cibule. Použijte ji při přípravě guláše stejné množství, jako dáváte masa, a jíška už nebude potřeba.

Zelenina
Dostatečné množství zeleniny zajistí i dostatečnou hustotu (Zdroj: Depositphotos)

Chléb

Jednoduše a levně můžete zahušťovat i chlebem. Střídku starého ztvrdlého chleba nastrouhejte (ale dá se použít i čerstvý, nadrobený nebo na kostičky nakrájený) a nasypte do guláše nebo bramboračky.

Žloutek

Žloutek stačí rozšlehat, vmíchat do trochy omáčky nebo vývaru a vše vlít zpátky do hrnce. Pak už ale dál nevařte, aby se žloutek nesrazil. Žloutek můžete rozmíchat i v troše smetany, přidat omáčku a vlít do hrnce.

Vejce
Žloutek je při zahušťování také pomocníkem (Zdroj: Depositphotos)

Smetana, sýr, máslo

Sladká nebo zakysaná smetana umí zahustit pokrmy také. Ale samozřejmě musíte počítat se změnou chuti. Ne do každého jídla se hodí. Stačí ji přidat do polévky nebo omáčky a prudce povařit. Vyvaří se voda v ní obsažená – zredukuje se. A výsledný pokrm bude krémovější.

  • Stejně poslouží i čerstvé nebo termizované sýry, které rozmixujete.
  • I ostatní druhy sýrů můžete použít k zahuštění, stačí nastrouhat. Projeví se ale také na chuti.
  • Máslo je klasika – jako třešnička na dortu lžička másla vmíchaná do hotového jídla lehce zahustí a vytvoří krémovou konzistenci

Psyllium

Přírodní vláknina nazývaná psyllium může sloužit i jako zahušťovadlo. Pokud už jste ho používali například k podpoře hubnutí, víte, jak funguje. Ve vodě nebo v jiné tekutině nabobtná. Proto je vhodné ho přidávat po troškách a počkat, než nabude. Použijte ho do omáček i polévek.

Psyllium
Pro někoho exotický tip na zahušťování – psyllium (Zdroj: Depositphotos)

Xantanová, guaranová guma

Přírodní bezlepková varianta pro zahušťování, která vám nevytvoří hrudky. Můžete ho použít do studených i teplých pokrmů. Nevýhodou je vyšší cena. A také to, že pokud to s nimi přeženete, výsledkem bude hrnec plný slizu.

Kuzu

Kořen z japonského vinného kmene je u nás novinkou. Znát ho můžete třeba z japonské kuchyně. Lehce stravitelný škrob umí detoxikovat játra i celý organismus.

Uvařte si luxusní rajsou omáčku podle Ládi Hrušky

Související k tématu