Krabičkové stravování pod drobnohledem

Krabičková dieta není drastickou metodou hubnutí, učí správným stravovacím návykům a dalo by se říci, že pouhým upravením kalorických hodnot jí můžete dodržovat celoživotně, aniž byste si ublížili. Tím se odlišuje od většiny ostatních diet. Pojďme se na ni podívat podrobněji.

Krabičkové stravování pod drobnohledem (Zdroj: Zdravé stravování)

Vyvážená porce až pod nos

Na trhu existuje několik společností nabízející krabičkové diety. V podstatě se jedná o dovoz jídla až domů. Menu je však sestaveno, nikoliv kuchařem, jak bývá zvykem v restauracích, ale nutričním specialistou. Díky tomu splňuje optimální výživové a kalorické požadavky, které odpovídají vámi nastaveným cílům v životosprávě. Jídlo je dovezeno v zatavených krabičkách s popiskem a stačí ho jen ohřát. Vaší jedinou starostí tedy je jídlo sníst v pravidelných časových intervalech. „O správnou skladbu a kombinace surovin, energetickou hodnotu a množství jídla se postarají odborníci, což spoustě lidem v začátcích usnadní přechod na jiný režim stravování,“ říká nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stavování. S krabičkovou dietou můžete hubnout, či nabírat svalovou hmotu, ale i vlastně jíst pouze zdravě a vyváženě. V rámci krabičkového stravování nabízejí firmy programy pro vegetariány, seniory, kojící maminky, nebo pro lidi s požadavkem na snížený obsah laktózy. „Krabičkové stravování je ideální nejen pro lidi snažící se zhubnout, ale pro všechny, kdo se chtějí stravovat zdravě, pestře a být fit a nemají čas se sami věnovat přípravě jídla, nebo si zkrátka nevědí rady s nastavením vyváženého jídelníčku,“ doplňuje Kateřina Šimková.

Krabičková dieta
Na trhu existuje několik společností nabízející krabičkové diety (Zdroj: Depositphotos)

Hubnete, tím že jíte

Co je u krabičkové diety příjemnou změnou, že není o hladovění, nevylučuje z jídelníčku určitý druh potravin a není tedy jednostranně zaměřená. Znáte to z vlastní zkušenosti, když vám někdo řekne, že nesmíte jíst pečivo, tak po několika dnech jste schopni pro chleba či rohlík zabíjet. Proto se tak snadno dopouštíte prohřešků v dietním jídelníčku, což vás v konečném důsledku velmi frustruje. Pro úspěch vašeho počínání je lepší jít cestou alternativ než zákazů. Tukový rohlík z bílého pečiva zařaďte buď příležitostně, nebo jej vyměňte za celozrnnou variantu, která i při dietě do jídelníčku patří. „Většina lidí si slovo dieta automaticky spojí s omezením, hladem a náhražkovým jídlem. Přitom zdravé a štíhlé tělo je výsledkem pestré a vyvážené stravy, která má v porci zastoupeny všechny makronutrienty tj. sacharidy, tuky i bílkoviny, ale i vlákninu, minerální látky i vitamíny. Podle mě bychom neměli dělit potraviny na zdravé a nezdravé, ale spíše se bavit o nezdravém množství jejich konzumace. I čokoláda může být zařazena v jídelníčku, ale kvalitní a v rozumném množství,“ zmiňuje Kateřina Šimková.

Potraviny
Neměli bychom dělit potraviny na zdravé a nezdravé, ale spíše se bavit o nezdravém množství jejich konzumace (Zdroj: Depositphotos)

Žádné práškové alternativy, ale jídlo

Tím, že jíte pokrmy připravované z běžně dostupných surovin, nemáte problém si na nový režim krabiček snadno zvyknout a dodržovat ho, což se o jiných dietách, kdy jíte například jídlo z prášku, rozhodně říci nedá. Krabičkový systém vám usnadní navyknout si na správnou velikost porcí a železnou pravidelnost, se kterou máte jíst. Ona zmíněná pravidelnost a velikost porcí, pokud je i po skončení diety dodržována, minimalizuje riziko tzv. jo-jo efektu.

Salát
Krabičkový systém vám usnadní navyknout si na správnou velikost porcí (Zdroj: Depositphotos)

Na co si dát pozor

Krabičkové stravování může být velmi efektní při redukci a udržení si hmotnosti. Je ale pár věcí, na které je potřeba dát si pozor. Každý člověk je jiný a je potřeba v krabičkovém stravování najít takový program, který bude vhodný právě pro vás. Než si krabičkové stravování objednáte, podívejte se, zda vybraná společnost má poradenská centra, kam si zajdete na osobní vstupní konzultaci. „Nutriční specialista by s vámi měl udělat vstupní měření a vážení, rozebrat vaše dosavadní stravování, pohybovou aktivitu, zohlednit případná zdravotní omezení a na základě tohoto rozboru doporučit pro vás osobně nejvhodnější program. Tyto vstupní údaje poslouží i pro zpětné hodnocení pokroků. Bez tohoto počátečního kroku se vám může stát, že si zvolíte nevhodný stravovací program, který nepřinese i přes jeho dodržování očekávané výsledky. Lidé často sáhnou po stravovacím programu s nízkým energetickým příjmem, aby zhubli rychleji, to je ale špatně. V takovém případě totiž ztrácíte svaly, ale ne tuky, a spolu s tím se zpomaluje metabolismus. Optimální úbytek hmotnosti by měl být průměrně půl kila týdně,“ upozorňuje nutriční specialistka Zdravého stravování Mgr. Kateřina Šimková. Zajímejte se také o pestrost vzorových jídelníčků. Asi nikdo z nás nechce dokola jíst stejná jídla. „U jídelníčků, které sestavuji pro Zdravé stravování, se snažíme, aby se jídla v průběhu roku co nejméně opakovala a využívala co nejširší spektrum surovin. V rámci projektu Kulinářské léto dokonce spolupracujeme s domácími i zahraničními kuchařskými hvězdami, jako je Jan Punčochář, Marcel Ihnačák, Marek Komínek, a vytváříme s nimi neotřelé recepty tak, aby byla jídla nejen zdravá a vyvážená, ale také chutná a multikulturní,“ zmiňuje nutriční specialistka Kateřina Šimková. Dalším ukazatelem vhodné krabičkové diety je frekvence rozvozu krabiček. Jídlo dovážené denně bude rozhodně čerstvější, než když vám firma doručí jídlo na týden dopředu.

Kalorie
Krabičkové stravování může být velmi efektní při redukci a udržení si hmotnosti (Zdroj: Depositphotos)

Druhá strana mince

Kladem i záporem krabičkové diety je to, že nemusíte mít v podstatě žádné povědomí o zdravém jídelníčku. Zkrátka o tom, co jíte, nemusíte vůbec přemýšlet. Na jednu stranu pro nastartování hubnutí je to skvělá věc, ale pro dlouhodobou udržitelnost hmotnosti to může být problém. Invence z vaší strany pro budoucí udržení hmotnosti je nezbytná a je potřeba si to uvědomit. Jinak se po skončení diety postupně vrátíte do zajetých kolejí starého stravování a na svoji původní váhu. Pro udržení hmotnosti zkrátka musíte vědět, co máte jíst, v jakém množství a proč. Ostatně o nedostatečném povědomí o výživě v populaci hovoří sama čísla. „Ve školách je nově do osnov zařazována mediální výchova, zvyšuje se finanční gramotnost dětí, ale nějak se pozapomíná na důležitost vzdělávání ohledně zdravé výživy. Přitom s nadváhou a obezitou se v Česku podle nejaktuálnějších dat potýká okolo 37 % dětí, 68 % dospělých žen a 72 % mužů. Děti tak od svých rodičů přebírají nevhodné stravovací návyky a přenáší si je do dospělosti,“ uzavírá nutriční specialistka Mgr. Kateřina Šimková ze Zdravého stravování. Krabičková dieta může být skvělým pomocníkem při nastavení správného režimu stravování a hubnutí. Musíme však být ochotni se naučit, na jakých principech funguje zdravá výživa, tak abychom vytěžili pro své zdraví maximum.

Autor:

Související k tématu