Vracíte se domů s hrůzou, jak vám zase vaše děti „vyzdobily“ byt? Pravidelně uklízíte rozházené hračky a věci, které ještě při vašem odchodu odpočívaly uklizené ve skříních? Pak začněte s výchovou k pořádku co nejdříve!
Dítě by se mělo naučit, že všechno má svůj řád a své místo. S tím souvisí mnoho benefitů do budoucna, jako je například osvojení si plnění povinností a zadaných úkolů, které upevňují odpovědnost, vůli a samostatnost jedince.
O tom, jak je mnohdy náročné donutit děti k úklidu poházených hraček, kousků stavebnice, plyšových zvířat a všemožných dílů skládaček, se přesvědčila sama čtenářka Laura (28): „Neměla jsem nervy na to, abych čekala, až si tu spoušť po sobě Adélka uklidí, a tak jsem pravidelně vypěnila, okřikla ji a naštvaně se pustila do úklidu místo ní. Vím, že to nebyl zrovna nejlepší výchovný krok a dodnes mě tento omyl potkává v mnoha obměnách. Malá ví, že mě cílenou neaktivitou umoří k tomu, abych po ní nechtěla vůbec nic a udělala to za ni,“ svěřuje se mladá maminka.
Buďte příkladem!
Děti se učí sledováním vzorů a jejich opakováním. Jestli jste bordelář, který po sobě nikdy neuklízí, nemůžete po vašem dítěti ctít, aby bylo pořádné. Když vás ale vidí, že dáváte věci vždy na své místo a umožníte mu to také, stane se to jeho přirozeností a brzy si tento návyk osvojí.
S tím bychom měli začít již v kolébce. Když dítě ztratí o hračku zájem, vezměte ji a ukliďte a teprve potom mu nabídněte novou. Dítě to uvidí a zafixuje si, že je normální vracet věci na své místo.
I když vás to bude zdržovat, zapojte ho do dění v domácnosti. Až začnete utírat prach, dejte dítěti druhou prachovku. Možná nebude jeho dílo dokonalé a budete muset jeho práci kontrolovat, ale berte to jako čas strávený s dítětem, při kterém společně něco uklidíme, a ne uklízení, při kterém vás dítě zdržuje. Pak se bude cítit v mnohem větší pohodě a společně si to užijete.
Batolata jsou velmi pořádná, využijte toho
Podle zakladatelky známé výchovné školy Marie Montessori jsou děti už ve věku jednoho roku velmi citlivé na pořádek a vnímají, kam jednotlivé věci patří. V období mezi osmnácti a třiceti měsíci věku toto období vrcholí a zároveň si libují v rutině. S toho bychom měli využít – po každé hře spolu dáme věci na místo, před jídlem si myjeme ruce, večer si čistíme zuby, v neděli vysáváme…
Dobře uspořádaný pokoj je základ
Chceme-li, aby si dítě udržovalo v pokoji pořádek, musíme mu dát možnost, aby se mu v pokoji dobře hledaly věci, které potřebují, a zároveň i jejich úklid. Tolik oblíbené koše a kbelíky nejsou tím nejlepším řešením. Co když se hračka, se kterou si chce prcek hrát, schovává až na dně koše? Pak musí celý vyházet a udělat mnohem větší nepořádek, než kdyby si ji mohl vzít na první pokus.
Z toho důvodu se doporučují nízké otevřené police, ve kterých se dobře orientuje. A taky vrací na své místo.
Udržujte počet dětských věcí na minimu
Snažte se držet počet věcí v pokojíčku na minimu. Hračky, které již přerostlo, věnujte jinému dítěti. Když ztratilo o nějakou hračku zájem a stále odpovídá jeho věku, odeberte ji a po čase mu ji zase nabídněte.
I oblečení držte na minimu – ve skříni mu nechte jen věci, které rádo nosí. Ty, z kterých vyrostlo, pošlete dál. Zimní věci na jaře ukliďte do komory. Dítě by se mělo ve svém oblečení orientovat. Nechte mu vybírat, co si vezme na sebe. Že se vám jeho volba nelíbí? Budete to nosit vy nebo ono? Dítěti tak posílíte jeho sebevědomí a schopnost rozhodovat se. Pokud přeci jen výběr neodpovídá počasí, zkuste ho přesvědčit logickými argumenty o jedné vrstvě navíc.
Nastavte mu pravidelný režim
Dítě by mělo vědět, že před ulehnutím do postele je třeba hračky sklidit, a jakmile bude hotovo, přijde na řadu večerní předčítání pohádky. S přibývajícím věkem dítěti přidělte další povinnosti, které odpovídají jeho možnostem. Ve třech letech si zvládne přinést jídlo ke stolu a po jídle uklidit a utřít. V šesti vynese koš, když půjdete společně na procházku…
Nechte ho rozhodnout o svém prostoru
Jakmile dítě přijde do věku, kdy se rádo bude podílet na tom, jak bude jeho působiště vypadat, zeptejte se na jeho představy a přání a společnými silami se pusťte do osvěžující proměny. V pokoji v novém kabátku se pořádek udržuje snadněji. To mimo jiné platí i u nás, dospělých.
Co ještě funguje?
- Děti rády pomáhají a zapojují se do každodenních činností. Umožněte jim to a nepředhazujte jim, že to nedokážou tak dobře a vy to umíte líp. Taky jste začínali. Motivujte je a neodrazujte.
- Mějte dohodu a program, který bude platit. V úterý a čtvrtek se vysává, podle potřeby se vynáší koš a květiny je potřeba zalít alespoň jednou týdně (pátek).
Ukazujte, že pořádek je důležitý a jeho dodržování ulehčí spoustu věcí. Navíc odpadne věčné hledání. - Pokud má v pokoji zvířátko, veďte ho k péči o něj. Dejte mu na starost krmení (a tajně kontrolujte, zda potrava byla podána. Pokud ne, nenápadným dotazem a připomenutím ho motivujte, aby mu dalo jídlo). Vysvětlete mu, že bez jídla, bude mít hlad.
- V předsíni mu vyberte háček, na který dosáhne a bude si sem věšet bundu. Stejně tak místo na boty. Když ji ve spěchu odhodí na zem, připomeňte mu, kde ji zapomnělo.
- Pořiďte dítěti pomůcky v jeho velikosti – malé koště, kyblík, smetáček, obouvátko. Naučí se je přirozeně používat.
- Ukažte mu, že uklízení je fajn a praktická záležitost a nikoli otravná nutnost (i kdybyste to tak sami vnímali).
Text: Zelnitiusová Lenka
Foto: Shuttesrock.com
Publikováno: 11. 3. 2020, Autor: