Snažíte se dobře prodat nebo pronajmout svoji nemovitost, ale stále se to nedaří? Než začnete snižovat cenu a uchylovat se ke změně realitní kanceláře, můžete vyzkoušet, jaké zázraky umí home staging. Že nevíte, co to je?
Home staging je obor, který v zahraničí zná každý realitní makléř a většina těch, kteří své nemovitosti prodávají či pronajímají. U nás je zatím nováčkem ale věříme, že to není na dlouho. O jeho šíření se stará jedna z odbornic a průkopnic home stagingu u nás, Petra Lukášová. Díky své praxi si mnohokrát ověřila, že první dojem při návštěvě nemovitosti je nejdůležitější. Pocit, který si kupující odnáší s sebou a díky kterému se utváří jeho zásadní rozhodnutí. A o tom vlastně home staging je. Je o emocích a o tom, ukázat dům nebo byt v jeho nejlepším světle. Rozehrát jeho charakter, vyzdvihnout možnosti a přiblížit vizi bydlení pro nové majitele.
Možná namítnete, že zatraktivnění interiéru stojí hodně peněz, Petra Lukášová tvrdí opak. „Cílem home stagingu je rychle, efektivně a levně přetvořit interiér tak, aby na první pohled působil čistě, upraveně a příjemně. Často stačí jen vymalovat, jinak rozestavět nábytek nebo si pohrát s osvětlením. Dalším krokem je pak odosobnit prostředí tak, aby kupující neměl pocit, že narušuje soukromí rodiny, která v něm stále bydlí.“, říká. Interiér by měl být neutrální. V zahraničí je pravidlem, že nabízené domy nebo byty už nikdo neobývá, proto se lépe s prostorem pracuje. Také je možnost například zapůjčit trendy nábytek jen na určité období. I to pomůže s výhodným prodejem či pronájmem. U nás to ale zatím takto nefunguje, a proto je velkým úkolem homestagera, aby využil svou maximální kreativitu.
Jak tedy probíhá práce „home staging designéra“ v praxi? „Při home stagingu zdůrazníme prostor nemovitosti prostředky tak, aby byla více fotogenická. Důležité je rovněž vyzdvihnout její klady. Zdůraznit můžeme například velký obývací pokoj, kvalitní vestavěné skříně, pěknou krytinu na podlaze nebo atraktivní výhled z balkonu do zeleně. Dále se snažíme dát prostoru funkci a ukázat zájemci, k čemu může prostor sloužit. Změníme tzv. „hluché místnosti“ v účelné prostory – uděláme z nich hernu, pokoj pro hosty nebo pracovnu.“
Nabízí se otázka, proč si na zatraktivnění nemovitosti nepozvat raději interiérového designéra. Rozdíl mezi oběma profesemi je ten, že interiérový designér se snaží vytvořit praktický, útulný a osobitý prostor, který bude rezonovat s charakterem a stylem života majitele. Najde mu ty nejzajímavější kousky nábytku a pomůže s rozmístěním. Homestager ale pracuje z větší časti s tím, co interiér nabízí a proměňuje ho na místo, které se „bude líbit všem“.
Máte pocit, že je to švindl na kupujícího nebo nájemce? Když jdete žádat o práci, také se pěkně obléknete a snažíte se ukázat v tom nejlepším světle, ne? Ale teď vážně… „Nesnažím se předstírat lepší stav nemovitosti, neměním ve Photoshopu obklady v koupelně, a ani nepřidávám čtvereční metry. Pouze představím nemovitost v její nejfotogeničtější a nejpřívětivější formě.“
Abyste si udělali lepší představu o home stagingu, připravili jsme pro vás v naší fotogalerii srovnání, jak vypadají interiéry před a po zásahu homestagera. A samozřejmě nesmíme zapomenout na cenu, která se odvíjí od toho, zda chcete jen poradit, co je potřeba změnit, ale práci si uděláte sami, nebo si necháte interiér připravit celý, včetně návrhů a nafocení od homestagera. V tom prvním případě se cena pohybuje od 2000 korun, ale pokud máte zájem o služby profesionála, pak vás budou stát orientačně od 5 – 15000 tisíc (cena závisí na množství služeb, rozměrech nemovitosti a ceníku každého homestagera), což není taková investice, v porovnání s tím, o kolik by se potencionálně musela snížit cena nemovitosti v případě nezájmu ze strany klientů.
7 zásad home stagingu
1. Ukliďte – přijde vám hloupé to připomínat? Prohlédněte si realitní servery, fotografiemi neuklizených interiérů se to jen hemží. Dejte si záležet, ať se vše leskne. Pokud máte zahradu, posekejte ji, vytrhejte plevel a odstraňte vše, co tam nemá být.
2. Čistě vymalujte – prohlédněte si, zda nemáte okopané zdi a rohy, postarejte se o díry, zatmelte možné praskliny a pak čistě vymalujte. Dejte přednost světlým barvách a bílé.
3. Pohrajte si se světlem – tmavé interiéry působí depresivně a také šedivěji. Kupující může mít pocit, že se snažíte něco zakrýt. Využijte různých intenzit světla k vytvoření příjemné atmosféry.
4. Odosobněte – Pokuste se odstranit (nebo aspoň schovat) veškerou připomínku toho, že v domě bydlíte. Kupující by něměl mít pocit, že narušuje soukromí rodiny. Schovejte výkresy dětí, odstraňte magnetky z lednice :-), ukliďte fotografie a vystavené drobnosti, hračky a dárky.
5. Opravte co se dá – teď je ten správný čas konečně přivrtat poličku, čemuž jste se úspěšně vyhýbali několik let. Zkontrolujte nábytek, dotáhněte uvolněné matky a promažte dveře. Zatmelte okna a zbavte se plísně, pokud někde je.
6. Nezapomeňte na podlahu – vyčistěte nebo pročešte koberec, napastujte podlahu, či ji přetřete speciálním přípravkem. Celé místnosti to dodá upravenější vzhled.
7. Mělo by to u vás vonět – mluvíme ale spíše o tom, že byste měli často větrat a občas zapálit vonnou svíčku, která vás zbaví nežádoucích pachů z vaření a užívání bytu. Nevtíravá vůně vanilky je velmi příjemná pro nově příchozí. Vyvarujte se agresivních vůní orientálních květů. Jsou dlouho cítit a mnoho lidí je na ně alergických.
Více informací o home stagingu najdete na stránkách firmy BD Staging Ing. Petry Lukášové http://www.bdstaging.cz
Autor: Petra Klepačová
Foto: archiv Petry Lukášové
Publikováno: 17. 4. 2015, Autor: