reklama

Dobroty, které vás mohou zbavit zánětu

Potraviny proti zánětu pomohou při léčbě mnoha chorob včetně běžných viróz. Existuje jich mnoho a do našeho jídelníčku bychom je měli zařadit i jako velmi účinnou prevenci.

i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Potraviny proti zánětu stojí za to, abyste je na své cestě životem objevili (Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Potraviny proti zánětu se hodí nejen, když bojujete s chřipkou, ale ukazuje se, že podporují úspěšnou léčbu například atopického ekzému i dalších zánětlivých a autoimunitních onemocnění.

Když se imunita bouří

Zánět sám o sobě je běžný obranný mechanismus našeho těla, který jej chrání před nejrůznějšími viry, bakteriemi, toxiny, ale rovněž před následky některých úrazů. S pomocí zánětu se totiž naše tělo snaží škodliviny z těla vyloučit. Nebezpečným se stává ve chvíli, kdy přejde do dlouhodobé až chronické fáze, nebo pokud se lidský imunitní systém stane nebezpečný sám sobě, protože dojde k tzv. autoimunitním poruchám: K těmto onemocněním patří nejen alergie, ale také stále častější zánětlivé onemocnění střev jako Crohnova choroba nebo ulcerózní colitida.

Správnou stravou dodáte tělu obranný štít proti řadě zánětlivých onemocnění
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Správnou stravou dodáte tělu obranný štít proti řadě zánětlivých onemocnění

Podobně jako u řady dalších zdravotních obtíží platí, že základem prevence, i případné úspěšné léčby, je vyvážený jídelníček a zdravý životní styl, neboť k rozvoji zánětů přispívají obezita, kouření, přemíra alkoholu a v neposlední řadě také stres, zvláště ten dlouhodobý, který narušuje přirozenou funkci imunitního systému.

Kouzelné oříšky

Protizánětlivá strava by měla být složena z potravin s vysokým obsahem bílkovin, sacharidů, tuků, vitaminů, minerálů a vlákniny. Pochopitelně ale ne všechny cukry a tuky jsou ty správné. Důležitou skupinou potravin s protizánětlivými účinky je zelenina, zvláště listová – špenát, zelí, kapusta a salát.

Z ovoce jsou vhodné hlavně bobuloviny, ale také třeba meruňky, pomeranče, švestky nebo jablka. Jídelníček bohatý na ovoce a zeleninu nejen tlumí zánětlivé procesy v těle, ale pomáhá i k průběžně očistě těla. Bohatým zdrojem vitaminu E a esenciálních mastných kyselin je lněné semínko a zapomínat bychom neměli také na ořechy, zejména ty vlašské a lískové, podobně jako na mandle.

Mandle, lískové a vlašské oříšky představují zdravé protizánětlivé mlsání
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Mandle, lískové a vlašské oříšky představují zdravé protizánětlivé mlsání

Při jakékoliv dietě je důležité, aby náš organismus dostával bohatý přísun všech důležitých a zdravých složek, mezi něž rozhodně patří již zmiňované esenciální mastné kyseliny, především ty ze skupiny označované jako „omega 3“. Jak známo, jejich vynikajícím zdrojem jsou mořské ryby. Alergikům doporučujeme konzumovat spíše ty čerstvé a z ověřeného zdroje, protože při nesprávném zamražení i dalším zpracování často dochází k hromadění histaminu, který vyvolává nejrůznější alergické reakce.

Alternativním medicína po celém světě už dávno odhalila protizánětlivé účinky mnohého koření jako zázvoru, kurkumy, chilli, kari nebo skořice. Z nápojů bychom měli dávat přednost vedle vody a neslazených ovocných šťáv kvalitním čajům. Alkohol není zcela v malém množství zakázán, ideální je sklenka dobrého červeného vína, kterou si lze dopřát denně.

Dejte vale fastfoodům

Stejně jako existuje mnoho protizánětlivých potravin a pochutin, velmi široké je spektrum jídel, které nám naopak škodí a vznik zánětu podporují. Škodí nadměrná konzumace nasycených tuků z červeného masa i drůbeže, ale jsou i v uzeninách, másle, sádle, vnitřnostech i v tučných mléčných výrobcích. Spíše než bílé pečivo patří do jídelníčku jeho celozrnná varianta nebo dobrý chleba, u lidí s intolerancí na lepek nebo celiakií je pak nutná bezlepková varianta, protože obiloviny s lepkem přispívají v jejich případě k rozvoji zánětů.

Fastfoody nemají se zdravou a vyrovnanou stravou nic společného
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Fastfoody nemají se zdravou a vyrovnanou stravou nic společného

Škodlivé jsou jednoduché cukry v kupovaných cukrovinkách a sladkých nápojích, ale opatrnost je na místě i u běžného cukru, některých sirupů a nevhodné je i přílišné užívání medu. Naprostou pohromu nejen pro naši trávicí soustavu, ale i pro imunitu, představují „dobroty“ z fastfoodů plné škodlivých trans-mastných kyselin, takže bychom jejich konzumaci měli omezit na nutné minimum. Ale ani smažené a grilované pokrmy připravované doma a na nepřepáleném tuku by se neměly tvořit příliš častou položkou na našem jídelním lístku.

Co jste možná nevěděli

  • Díky snaze mnoha lékařů i farmaceutických firem sílí v posledních letech trend ordinovat pacientům antibiotika jen ve skutečně nutných případech, protože tzv. antibiotická rezistence se stala skutečným problémem. V přírodě najdeme celou řadu přirozených antibiotik, kterých můžeme využít třeba při léčbě začínajících infekčních onemocnění – tehdy nám přijdou vhod nejen již zmiňovaná koření jako kurkuma, chilli a skořice, ale rovněž hřebíček, rozmarýn, česnek, křen, řasa spirullina a k popíjení pak takřka zázračný zelený čaj.
  • Naše děti si pochopitelně zaslouží co nejpestřejší a nejzdravější jídla, ale v jejich případě musíme myslet na to, že jsou ještě ve vývinu, takže jim klidně dopřejme kvalitní tučnější mléčné výrobky nebo libové maso. Příliš vhodné pro ně není ani celozrnné pečivo, ale vedle toho klasické jim zpestří nabídku výrobky z pohanky, špaldy či jáhel, včetně těchto obilovin podávaných jako příloha. Jáhly a pohanka jsou navíc přirozeně bezlepkové potraviny.
Zelený čaj je balzám na nervy a pomáhá i v boji proti zánětům
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Zelený čaj je balzám na nervy a pomáhá i v boji proti zánětům
  • Po celém světě přibývá hodnotných vědeckých studií na téma „protizánětlivé potraviny“. Díky nim už například víme, že tato dieta pomáhá všem, kteří trpí atopickým ekzémem, který je rovněž nepřiměřenou autoimunitní reakcí, a vhodná je i jako prevence kardiovaskulárních onemocnění.

Zdroj informací: blendea.cz; plzen.rozhlas.cz; mojezdravi.cz

Publikováno: 29. 3. 2023, Autor: Romana Slaninová, Profil autora: Romana Slaninová

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.