reklama

Podzimní bolesti kloubů můžeme zmírnit celkem snadno

Rodiny se připravují na nadcházející svátky, někteří z nás musí čelit mnohem větším fyzickým výzvám. Vzhledem ke změnám počasí si lidé s nástupem podzimního a zimního období často stěžují na bolesti kloubů. U pacientů s artritickými bolestmi často působí okolní podmínky chladnějších měsíců k zesílení bolesti a zvýšení citlivosti. Zde je několik tipů, které pomůžou k potlačení podzimní a zimní bolesti kloubů.

Trápí vás na podzim bolesti kloubů? Přinášíme několik tipů (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Proč nás na podzim začínají bolet klouby?

Existuje jen málo výzkumů o tom, co je toho příčinou, existuje však několik přesvědčivých hypotéz a dostatek důkazů, že chladnější prostředí skutečně vede k vyššímu počtu stížností na bolesti kloubů.

Jedna z teorií říká, že s poklesem teploty začne tělo šetřit teplem a soustředí se na udržení kritických částí těla v teple, čímž se sníží prokrvení končetin, a tím se bolest kloubů zvyšuje. Protože chlad je doprovázen změnami barometrického tlaku a synoviální tekutina v kloubech je na tyto změny citlivá, je také možné, že bolest kloubů je jednoduše vyvolána změnou počasí.

Udržujte teplo

Pokud je příčinou bolesti kloubů chlad, je logické, že nejjednodušší je se navrstvit. Ale jde o víc než jen o to. Udržet se v teple neznamená jen nosit silnější oblečení nebo si přitopit. Můžete se zahřát tím, že si prokrvíte ruce a nohy několika základními protahovacími cviky.

Každodenní cvičení zaměřené na zlepšení krevního oběhu v těle pomáhá snižovat bolest tím, že zaplaví organismus endorfiny. Existují výzkumy, které potvrzují, že zahřátí před jakoukoli fyzickou aktivitou a pravidelné provádění statického a dynamického strečinku zabraňuje dalším zraněním.

Pokud je příčinou bolesti kloubů chlad, je logické, že nejjednodušší je se navrstvit
Pokud je příčinou bolesti kloubů chlad, je logické, že nejjednodušší je se navrstvit (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Použijte teplo

Pokud vám k utišení bolesti kloubů nestačí, když se doma zahřejete nebo se uvelebíte na vyhřátém místě, zvažte lokálnější aplikaci. Prostřednictvím lahví s teplou vodou i speciálních mastí s kafrem nebo kapsaicinem si můžete klouby prohřát. I když je to příjemné, dejte pozor na použití příliš velkého množství masti nebo vařící horké vody. Pokožka citlivá na složky, jako je kapsaicin, na ni může špatně reagovat, proto se před výběrem hřejivé masti nebo masti proti bolesti zeptejte svého lékaře.

Zkuste dietu

Bolest kloubů související s artritidou je způsobena zánětem. Chladnější měsíce mohou zánět zhoršovat, částečně kvůli výše zmíněným změnám barometrického tlaku. Protizánětlivá dieta může pomoci minimalizovat účinky zánětu tím, že sníží množství „zánětlivých potravin“ ve stravě. I když se účinky u jednotlivých osob liší, protizánětlivá dieta může obvykle pomoci snížit chronickou bolest a zlepšit délku života vyměněním zpracovaných potravin a konzervačních látek za zeleninu, luštěniny, obiloviny a čerstvé maso.

Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které jsou klíčové pro správné fungování organismu a přispívají normální činnosti nervové soustavy, svalů a tvorbě kolagenu. Mezi takové potraviny patří například ananas, citron, ořechy a listová zelenina.

Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které jsou klíčové pro správné fungování organismu
Ve vašem jídelníčku by neměly chybět potraviny, které jsou klíčové pro správné fungování organismu (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Cvičte uvnitř

Pokud jste příznivci svižných procházek nebo ranního běhu, ale s přicházejícím podzimem vás bolí klouby, možná by bylo dobré investovat do členství v posilovně nebo do jara cvičit doma. Cvičení v teplejším prostředí pomáhá tělu rychleji se zahřát a snížit bolest kloubů. Výborným nápadem je nahradit obvyklé cvičení plaváním ve vyhřívaném bazénu. Nejenže vám teplo pomůže od bolesti, ale voda může pomoci snížit tlak na klouby a snížit opotřebení spojené s dlouhým běháním.

Zůstaňte hydratovaní

Studie prokázaly, že i mírná dehydratace může zvýšit bolest kloubů a zhoršit zánět. Mějte vždy poblíž láhev s vodou a připomínejte si, že se máte občas napít. Doporučený denní příjem vody se sice u jednotlivých osob liší a závisí na jejich stravě, velikosti, pohlaví a úrovni aktivity, ale dobrým měřítkem je snažit se denně vypít přibližně 2 l vody.

Studie prokázaly, že i mírná dehydratace může zvýšit bolest kloubů a zhoršit zánět
Studie prokázaly, že i mírná dehydratace může zvýšit bolest kloubů a zhoršit zánět (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Mějte po ruce volně prodejné léky proti bolesti kloubů

Protizánětlivé léky a paracetamol se mohou ukázat jako neocenitelné ve dnech, kdy potřebujete pomoci s bolestí. Než se však spoléhat pouze na volně prodejné léky nebo změnu životního stylu, je lepší v případě potřeby kombinovat obojí. Je-li bolest kloubů nesnesitelná, měli byste se poradit se svým lékařem. Pokud jsou vaše klouby oteklé, teplé na dotek nebo vám ztěžují každodenní činnosti, objednejte se na vyšetření.

Zdroj informací: Primulus Group, s.r.o.; celostnimedicina.cz

Publikováno: 1. 10. 2022, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce