Mrkvová polévka se zázvorem zahřeje i uzdraví

Podzim, zima i chladné jaro si říkají o jídla, která pěkně zahřejí. A třeba vás zbaví i nějakých těch zdravotních neduhů. Láďa má recept na polévku, která je vitamíny přímo nabitá. Mrkev, zázvor a pomeranč – krém, co vás zahřeje i uzdraví.

Uvařte si mrkvovou polévku se zázvorem a pomerančem (Zdroj: Depositphotos)

Mocný zázvor

Zázvor, exotická rostlina z Asie, už u nás zdomácněl. Bodejť by ne – znali ho už staří Řekové a Římané, používal se i ve středověké evropské kuchyni. Je mocným lékem na mnoho obtíží. Protože je vhodný na nachlazení, využijte ho zejména na podzim a v zimě. Krom toho vás taky pořádně zahřeje. Ale ani v ostatních obdobích se mu nevyhýbejte.

Zázvor
Zázvor můžete v kuchyni používat čerstvý i sušený (Zdroj: Depositphotos)
  • Kromě chuti přispívá zázvor přidaný do jídla i k dobrému zažívání. Stimuluje tvorbu trávicích šťáv, umí si poradit s pálením žáhy a nadýmáním.
  • Pomáhá při nachlazení a bolestech v krku. Je účinný také při kašli a chřipce.
  • Uleví při nevolnosti. V těhotenství i při cestování.
  • A využijete ho i při dalších onemocněních. Má totiž antibakteriální, antivirové, protizánětlivé a antiparazitické účinky. Obsahuje antioxidanty a podporuje imunitu.
  • Jako bonus navíc povzbuzuje metabolismus. Takže pomáhá spalovat tělesný tuk a také štěpit cukry.

Vzhledem k silným účinkům si ale dejte pozor na dávkování. Maximální množství pro dospělého denně jsou 4 g čerstvého zázvoru.

Mrkev nejen pro zdravé oči

Povídání o chroupání mrkvičky a zdravých očích známe asi všichni. Může za to vysoký obsah betakarotenu, který je prekurzorem pro vitamin A, který zase vyživuje oční sítnici. Ale mí i další zdraví prospěšné účinky.

  • Snižuje hladinu cholesterolu.  A předchází tím srdečním onemocněním.
  • Je účinná při zácpě i průjmu.
  • Obsahuje velké množství antioxidantů a podporuje obranyschopnost organismu.
Mrkev
Mrkev je v kuchyni nepostradatelná (Zdroj: Depositphotos)

Na mrkvový krém budete potřebovat:

  • 4 mrkve
  • 2 cm čerstvého zázvoru
  • šťávu z 1 pomeranče
  • lžíci másla
  • 1 cibuli
  • 1 smetanu vaření nebo ke šlehání
  • 0,5 l vody
  • na dochucení sůl a pepř
Suroviny
Připravte si potřebné suroviny (Zdroj: Prima DOMA)

Cibuli nakrájejte najemno. Do hrnce dejte lžíci máslo, rozpalte ho a přidejte cibuli. Smažte, až zesklovatí.

Cibulka
Cibuli smažte, až zesklovatí. (Zdroj: Prima DOMA)

Mrkve oloupejte a nakrájejte na zhruba centimetrová kolečka. Pak je přidejte k cibuli.

Krájení mrkve
Mrkve oloupejte a nakrájejte (Zdroj: Prima DOMA)

Zázvor oloupejte a nastrouhejte na struhadle. Pak můžete hodit do hrnce za cibulí a mrkví. Vše osmahněte.

Strouhání
Zázvor oloupejte a nastrouhejte (Zdroj: Prima DOMA)

Teď můžete přilít 0,5 l vody. Nechte provařit. Ochuťte solí a pepřem.

Sůl
Osolte a opepřete (Zdroj: Prima DOMA)

Rozmixujte tyčovým mixérem dohladka.

Mixování
Rozmixujte tyčovým mixérem dohladka (Zdroj: Prima DOMA)

Přilijte smetanu.

Smetana
Přilijte smetanu (Zdroj: Prima DOMA)

A vymačkejte šťávu z pomeranče.

Pomeranč
Přidejte šťávu z pomeranče (Zdroj: Prima DOMA)

Dobrou chuť!

Vyzkoušejte také polévku gazspacho:

Související k tématu