reklama

Jarní polévka se zázvorem má říz

Vitaminů není nikdy dost, zvláště teď na jaře, kdy se náš organismus vzpamatovává z náročného zimního období. Pikantní zeleninová polévka se zázvorem je přesně takovým „životabudičem“, který má správný říz, takže zahřeje a ještě „nakopne“ naši imunitu.

Jarní polévka se zázvorem (Zdroj: Archiv FTV Prima)

Co budeme na polévku potřebovat?

  • mleté maso
  • sladká brambora (batát)
  • paprika
  • mrkev a petržel
  • konzerva rajčat
  • pórek a cibule
  • sladká a pálivá mletá paprika
  • hnědý cukr
  • zázvor
Ingredience
Jarní polévka je plná úžasných ingrediencí (Zdroj: Archiv FTV Prima)

Jen z letmého pohledu na seznam ingrediencí je jasné, že naše jarní polévka se zázvorem bude pořádně silná, takže si ji můžete udělat místo oběda nebo večeře. Její příprava není náročná, za půl hodinky máte hotovo. Chutí a typem bychom ji mohli přirovnat k ruskému nebo ukrajinskému boršči, ovšem bez červené řepy.

Nejdříve si připravíme všechny přísady, zeleninu a zázvor pokrájíme na kostičky a kolečka.

Krájení zeleniny
Zeleninu pokrájíme na kostičky a kolečka (Zdroj: Archiv FTV Prima)

Do pořádného polévkového hrnce dáme trochu oleje, na kterém lehce opracujeme hovězí mleté maso. Pak postupně přidáváme pokrájenou zeleninu a průběžně podléváme zeleninovým vývarem, který jsme si předem připravili.

Mleté maso
Maso lehce podusíme (Zdroj: Archiv FTV Prima)

Do již trochu povařeného vývaru s masem a ostatní zeleninou vsypeme konzervovaná rajčata, která jsme také pokrájeli na menší kousky.

Přidání rajčat z konzervy
Do polévky patří i pokrájená rajčátka z konzervy (Zdroj: Archiv FTV Prima)

Když se vše trochu provaří, přidáme mletou papriku a úplně nakonec hnědý cukr a zázvor.

Protože se jedná o polévku podobnou boršči, do kterého se při servírování někdy přidává jako ozdoba kysaná smetana, nic vám nebrání vyzkoušet ozdobit smetanou i jarní zázvorovou polévku. Ta má právě díky zázvoru a pálivé paprice opravdu pořádný říz a lžička smetany zjemní její chuť. A pokud nejste milovníky výrazně pálivých až ostrých chutí, můžete dát do polévky méně pálivé papriky a zázvoru.

Skutečná vitaminová bomba

Jarní zázvorová polévka je plná zdravých věcí, které navíc skvěle chutnají. Jen se podívejte, co všechno jednotlivé ingredience dovedou...

Mrkev: Vedle známého pozitivního účinku na zrak, snižuje cholesterol, pomáhá při kožních chorobách, podporuje imunitu a prokrvení organismu, snižuje i hladinu cholesterolu v krvi. Je bohatá na vitaminy A, B a C spolu s betakarotenem železem, vápníkem, draslíkem a sodíkem. Alternativní medicína ji doporučuje jako prevenci rakoviny plic.

Paprika: Je doslova „nabitá“ vitaminem C – jedna středně velká paprika pokryje dvojnásobek až trojnásobek denní doporučené dávky pro dospělého člověka. A „céčko“ z papriky nezmizí, ani když ji tepelně opracujeme. Nejbohatší na jeho obsah je paprika červená. Má také vyšší obsah betakarotenu, který posiluje buňky a brzdí proces stárnutí. Papriky obsahují rovněž kapsaicin, který povzbuzuje činnost zažívacího traktu a umí likvidovat škodlivé bakterie, včetně salmonelózy. Léčivé a podpůrné účinky má i paprika mletá, která stimuluje tělo k lepším výkonům a odstraňuje pocity únavy. Podporuje trávení a je dobrou prevencí proti nachlazení.

Papriky
Paprika je zásobárnou vitamínu C (Zdroj: Depositphotos)

Petržel: Opět další výborná zásobárna vitaminu C, ale také provitaminu A, železa, vápníku nebo hořčíku. Povzbuzuje činnost jater a pomáhá při dně a při nadměrném zavodnění organismu.

Cibule: Ve velké míře obsahuje alicin, který snižuje riziko vzniku arteriosklerózy a trombóz, pozitivně působí na celý imunitní systém. Podle některých studií je také dobrou prevencí proti osteoporóze. Vedle toho je zdrojem zinku a vitaminů B, C, A a E.

Pórek: Působí proti nadýmání a jako preventivní prostředek proti žlučovým kamenům nebo vysokému tlaku. I v něm najdeme vitaminy, například C nebo B1. A stejně jako cibule a česnek pomáhá likvidovat v těle škodlivé bakterie.

Rajčata: Do jídelníčku by je měli pravidelně zařazovat všichni, kteří trpí nechutenstvím, protože podporují chuť k jídlu a zároveň brzdí množení choroboplodných bakterií ve střevech, proto jsou dobrým pomocným prostředkem při nejrůznějších poruchách trávení. V bohaté míře obsahují antioxidanty, vitamin E a C a betakaroten, a to nejen ta čerstvá, ale i protlak z nich. Hustá rajčatová šťáva se doporučuje denně popíjet jako velmi účinná prevence nachlazení.

Rajské
Rajčata obsahují antioxidanty a spoustu vitamínů (Zdroj: Depositphotos)

Brambory: Nejsou jen přílohou k masu, ale zároveň jsou bohatým zdrojem vitamínu C a B a obohacují tělo draslíkem, hořčíkem, fosforem a železem. Lidové léčitelství používá šťávu ze syrových brambor na trávicí obtíže, poruchy jater a žlučové kameny. Syrová bramborová šťáva utišuje záněty a podporuje hojení kožních infekcí a drobných poranění a její plátky položené na spánky zmírňují migrénu.

Batáty: I sladké brambory nám mají co nabídnout: Obsahují hodně manganu, draslíku, železa, vitaminu B6 a jsou bohatým zdrojem vlákniny. Najdete v nich hodně rozpustné vlákniny (pektinu), který zachytává cholesterol, i nerozpustné vlákniny, která pomáhá při zácpě a hemoroidech a údajně snižuje riziko rakoviny žaludku a tlustého střeva.

A na závěr vždy dokonalý zázvor: Je to nejen zelenina, ale i uznávaná léčivá rostlina. Éterické oleje a látka zvaná sedanolid pozitivně povzbuzují zažívání. Vedle nich v sobě zázvor ukrývá betakaroten a kalium regulující krevní tlak a oběh. Díky bohatému obsahu draslíku uklidňuje nervy a zbavuje pocitu stresu.

Zázvor
Zázvor je zdrojem unikátního množství antioxidantů (Zdroj: Depositphotos)

Náš tip: Vypěstujte si vlastní zázvor v domácích podmínkách

Publikováno: 19. 3. 2021, Autor: Romana Slaninová, Profil autora: Romana Slaninová