reklama

Holky, víte, co dělat, když vaše autíčko překvapí zima?

Poruchy auta v zimě nejsou ničím neobvyklým. Jenže pokud takový nenadálá porucha nebo problém s autem překvapí ženu, notabene v pěkně mrazivém počasí, ne každá si bude umět poradit. Proto vám ženským pohledem zkusíme poradit alespoň v nejčastěji se vyskytujících problémech a nabídneme možné řešení i co zásadně nedělat a proč.

i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Má vaše auto v zimě problém? Poruchy auta v zimě jsou velmi časté (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))

Jak mohou ženy vyřešit poruchy auta v zimě?

Taky vás, milé dámy řidičky, někdy iritují uštěpační poznámky vašich mužských protějšků ohledně údržby auta? Teď ale ruku na srdce, dokázaly byste si poradit, když by vaše autíčko vykazovalo nějaké poruchy, a zvlášť teď v zimě? Poruchy auta v zimě jsou o to nepříjemnější, oč větší zima je venku. Vezmeme si to tedy pěkně popořádku a uděláme si v zimních poruchách trochu pořádek.

1. Auto nejde otevřít

Pokud máte ty správné klíče (čip nebo něco podobného) a přesto se do auta nemůžete dostat, setkáváte se s první poruchou auta v zimě. Na vině bude nejspíš mráz, který vaše auto proměnil v ledovou kouli. Zběsilé škubání madlem na dveřích bude mít za následek tak maximálně omačkané prsty. Pravda, někdy dveře po takové masáži povolí, ale většinou budou statečně odolávat.

Zamrzlé auto je potřeba nejprve odmrazit
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Zamrzlé auto je potřeba nejprve odmrazit

Co dělat? V obchodě se dá koupit rozmrazovací prostředek, ideálně s postřikovačem. Pokud jej tedy ovšem nemáte momentálně zavřený v momentálně nedobytném autě. Pokud ne, použijte ho a postříkejte jím nejen skla u auta, ale obruby dveří, a použijte také speciální rozmrazovač zámků. I zde totiž může být zakopaný pes. Zamrzlý zámek poznáte podle toho, že buď nelze klíč do zámku vložit vůbec, lze to jen zčásti, anebo jím po zasunutí nejde otočit. Jistou možnost nabízí použití fénu, za předpokladu, že je v dosahu elektrický proud. Můžete zkusit fénem zahřát klíčovou dírku nebo okraje dveří, aby těsnění povolilo. 

Co nedělat? V žádném případě se nepokoušejte auto rozmrazovat babskými radami typu – polej to horkou vodou nebo použij zapalovač. Jen to ne, protože tím si auto bezpečně zničíte. Horká voda ve styku s ledovým kovem a sklem způsobí doslova explozi. Jakmile sklo utrpí tepelný šok, klidně může prasknout. Rozehřívat zapalovačem zámek je pak podobně nesmyslný akt. Zapalovačem můžete naopak zkusit nahřát klíč, ovšem opatrně, abyste nepoškodily plastové části klíče. 

2. Auto nejde nastartovat? S touto poruchou auta v zimě se setkáte běžně

Auto se vám sice podařilo rozmrazit a sedíte uvnitř, ale ouha – otočíte klíčkem v zapalování a startér sotva škytne. Kontrolky svítí, nebo jen matně svítí, může zlobit i centrální zamykání. Tato poracha auta v zimě je častá, neboť se jedná o jasné a nezaměnitelné příznaky vybité baterie. Studený start po ránu je pro baterii náročný a ještě horší je, pokud auto parkujete venku a třeba několik dní nevyjedete vůbec. 

Co dělat? Jednou z možností je zkusit auto nastartovat přes startovací kabely. Ne, nebojte se, není to tak složité. Pamatujte si, co udělat za předpokladu, že vám další řidič startování přes kabely pomůže zrealizovat:

  • otevřete kapotu auta
  • najděte baterii
  • najděte startovací kabely (nebo doufejte, že je má váš zachránce)

Startovací kabely jsou dva – červený a černý. Každý má svou funkci a jeden bez druhého nedá ani ránu. Obrazně i doslovně.

Startování auta přes kabely má svá přesná pravidla
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Startování auta přes kabely má svá přesná pravidla

Jeden konec červeného kabelu připněte na kladný pól vybité baterie. Ten je označený znamením plus (+).

  • Druhý konec červeného kabelu se připojí také na kladný bod baterie, ale auta, která vás nabíjí.
  • Černý kabel, tedy jeden jeho konec se připojí k zápornému bodu na autobaterii auta, které vás nabíjí. Bod je označen znamením mínus (-).
  • Konec černého kabelu připojíte k autobaterii vybitého auta, anebo jej přichytíte na kostru tohoto auta.
  • Nabíjecí auto potom nastartuje a nechá ho běžet na volnoběh.
  • Počkáte cca 5 minut a poté zkusíte své auto nastartovat také. 

Pokud auto přestalo stávkovat a nastartovalo, můžete kabely odpojit. Ale pozor! Kabely se odpojují v přesně obráceném pořadí. 

Po takové anabázi je ale nutné autobaterii nechat dobít. To můžete udělat tak, že se vydáte na delší cestu, při níž si ale odepřete poslech rádia a vypnete všechny elektricky napájené doplňky, aby do baterie během jízdy doteklo co nejvíc energie. Pokud v autě máte starší baterii, určitě ji vezměte na testování, abyste ji případně mohli zavčas vyměnit a nemuseli s touto poruchou auta setkávat ani v zimě, ani v létě.

Autobaterii bude potřeba v zimě hlídat a dobít
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
Autobaterii bude potřeba v zimě hlídat a dobít

3. Vypuštěné pneumatiky

V zimě nejsou vypuštěné pneumatiky dílem záškodníků nebo hřebíku na silnici. Příčinou je zima. Výkyvy teplot totiž způsobují kolísání tlaku v pneumatikách. Pokles teploty o 10 °C může snížit tlak až o jeden bar, takže při větších mrazech může tlak klesnout pod doporučené hodnoty. Pokud se tedy ráno u auta rozčilujete nad vypuštěnými pneumatikami, viník je v tu chvíli všude okolo vás. Přirozený pokles tlaku o 0,1 až 0,3 atm je vcelku normální.

Co dělat? Pneumatiky je potřeba dohustit, což bude poněkud složitější v logistice. Na vypuštěných pneumatikách totiž na benzínovou pumpu k dohuštění nedojedete. Budete muset samy nebo za pomoci někoho jiného pneumatiky dohustit na místě (ruční či nožní pumpička se rozhodně bude hodit, případně kompresor) anebo se s prázdnými pneumatikami vydat k nejbližší pumpě nebo přímo do pneuservisu.

V zimě kontrolujte i stav pneumatik, zima je ráda vypouští
i (Zdroj: Depositphotos (https://cz.depositphotos.com))
V zimě kontrolujte i stav pneumatik, zima je ráda vypouští

Důležité je, aby byly stejné hodnoty tlaku na jedné nápravě. Správný tlak v pneumatikách je nutné dodržovat podle předpisu výrobce konkrétního vozu, a důležité je mít i stejný vzorek na obou stranách vozu, jeho rozdílná výška ovlivní rychlost otáčení také.

Problémů může být samozřejmě mnohem víc. Poruchy auta v zimě nás také většinou postihnou ve chvíli, kdy to nejméně čekáme. A zejména nám, ženám se tyto poruchy auta v zimě dějí jako zákon schválnosti. Pokud ale budeme vědět alespoň základy, co dělat a nedělat, máme půl úspěchu, a někdy dokonce celý.

Zdroj informací: portalridice.cz, autozive.cz

Publikováno: 22. 1. 2024, Autor: Martina Pilzová, Profil autora: Martina Pilzová