Pokrok nezastavíš. Po době naftové zákonitě musí přijít doba další. Bude to doba elektromobilní? Věšteckou kouli zatím vědci nevymysleli, ale rozvoji elektromobility se věnují dost. Máme se optimisticky na co těšit nebo se pesimisticky bát blackoutů? Potřebujeme domácí nabíjení?
Dnešní realita
Začátkem letošního roku bylo registrováno 1779 elektromobilů. Z celkového počtu tak tvoří 0,4 %. Každý nový elektromobil v takto nízkých číslech ovlivní meziroční růst, který se nyní pohybuje kolem 80 %. Podle Ministerstva dopravy se v roce 2020 setkáme až s 17 tisíci vozidly s elektrickým či hybridním pohonem. Z čísel jednoznačně vyplývá, že stávající počet dobíjecích stanic (402) by rozhodně nestačil!
Změna je život
Důvodem většího zastoupení elektromobilů je převážně tlak na snižování emisí CO2. Druhou cestou je snížení spotřeby nafty na 3,6 litrů na 100 km odpovídající požadované hodnotě produkce 95 g CO2 na 100 km (Nařízení Evropského parlamentu).
Se změnou životního stylu po vlastním elektromobilu začíná toužit kromě prvních nadšenců i více realistů. Výhod začíná přibývat. Vývoj alternativních pohonů jde dopředu také proto, že i automobilky mají své závazky a nešetrné motory musí kompenzovat. Největšími chrliči a průkopníky jsou Nissan, Toyota, BMW a v poslední době nezaostává ani Renault či Škoda.
Dojíždění do práce
Kdo se při dojíždění do práce nechce nebo nemůže zbavit pohodlí v podobě vlastního automobilu, může ocenit chystané výhody pro majitele elektromobilů. Již nyní se velká města snaží vycházet vstříc.
Například v Praze je pro bezemisní vozidla parkování v modrých a fialových zónách zdarma. Ostrava nabízí zvýhodněné parkování v zónách A a R. V Karlových Varech nemusíte platit poplatek za vjezd do lázeňského centra. A výhody přibývají i jinde.
Nejen velké firmy elektromobilitě ve většině případů fandí. Pokud jste v EVmapě nenašli lokálně příhodnou dobíjecí stanici, zkuste se na ně obrátit. Zajisté se svými parkovacími místy vybavenými wallboxy (nástěnnými nabíječkami) pak rádi pochlubí nejen na sociální síti. Logistické společnosti budují nabíjecí místa i pro své kurýry.
Kromě uvedených výhod by elektromobily měly být osvobozeny od poplatků za dálnice. A není novinkou, že i Českou republiku čeká regulace vjezdu do center a zavedení nízkoemisních zón, jako je to v Německu, Rakousku, Londýně a podobně. Navíc kdo by nechtěl svým vozem cestovat z Prahy do Brna za 90 Kč?
Temné myšlenky
Nemusí jít striktně o odpůrce, na které přicházejí se změnou dopravního systému chmury. Jedno je jisté, změnu je potřeba řádně připravit. V Berlíně si vliv rozsáhlého výpadku proudu vyzkoušeli a není to tak dávno. Příčina byla jiná, ale událost prokázala, jak výpadek proudu dokáže ochromit veřejný život. Stabilní síť je potřeba.
Nabíjíš? Nabíjím!
Podle odborníků bude jen málo řidičů nuceno k tomu, aby museli pravidelně nabíjet rychlonabíjecími stanicemi s 22kW. Při nabíjení přes noc stačí výkon 3,7 kW. Ale samozřejmě dobíjení ze speciálních wallboxů k tomu určených je z bezpečnostních důvodů preferováno.
Nejedná se však ve srovnání s pořízením samotného elektroauta o drahou investici a spousta prodejců vozidel nabízí zvýhodněné řešení domácího nabíjení.
A pokud svůj vysněný dům teprve stavíte, nezapomeňte se projektantovi či stavební firmě o možnosti nabíjení elektromobilu zmínit. Budete to mít jednodušší a nikdy nevíte…
Pro fajnšmekry se objevuje dokonce myšlenka, že elektrovozy by mohly sloužit navíc jako samostatné zásobníky energie. Průkopníkem je třeba Mitsubishi se svým plug-in-hybridem s dvousměrným nabíjením. Takže kdo ví, může se stát, že v případě výpadku nás „zachrání“ právě elektromobilní vozidla.
Názorů je spousta, ale jisté je to, že v osobní dopravě budou rozhodně auta na elektrický pohon přibývat a nabídka se každým rokem rozšiřuje. Co takhle začít u elektrokola nebo elektroskútru? Městský úřad v Třebíči svým zaměstnancům na kratší cesty po městě již elektrokola nabízí.
Publikováno: 23. 9. 2019, Autor: autor: Gabriela Povýšilová