Při stěhování nebo převzetí nemovitosti mívá člověk obvykle starostí nad hlavu. Správně provedený přepis energií pro něj často bývá to poslední, nač myslí. A přesto – pokud ho provedete správně, může vám v budoucnu ušetřit spoustu práce i starostí. Ovšem ne vždy jde přechod k jinému dodavateli hladce. Ve změně může bránit současná smlouva o dodávkách energií, proces ale může zkomplikovat i stávající dodavatel nebo administrativní a jiná pochybení. Na co si především dávat pozor? A co dělat, pokud nedojde ke změně dodavatele a zároveň už skončí smlouva s původním dodavatelem?
Jak tedy na to a na co nezapomenout?
Odběr elektřiny nebo plynu se váže vždy ke konkrétnímu odběrnému místu. Při stěhování si tedy elektroměr nebo plynoměr nelze odmontovat a vzít s sebou. Při opuštění starého bytu či domu byste tudíž především měli zařídit ukončení dodávek elektřiny a plynu. Vyvarujete se tak překvapení v podobě vyúčtování za energie, kterou už spotřebovává nový nájemník nebo vlastník nemovitosti.
Jestliže chcete v odběru energií od svého stávajícího dodavatele pokračovat i na nové adrese, pak stačí jenom sepsat novou smlouvu. V případě, že se stěhujete do novostavby nebo zařizujete přepis energií při změně vlastníka – třeba v rámci dědictví, odhláška rovněž není potřeba, je třeba se pouze přihlásit k odběru daného místa.
Co budete potřebovat
Konkrétní způsob přepisu i seznam potřebných dokumentů se u jednotlivých dodavatelů může lišit. Obvykle ale platí podobný základ: Kromě dokumentů souvisejících se změnou odběratele budete muset nejspíše předložit také doklad o vlastnictví nebo vztahu k odběrnému místu. To může být kupní či nájemní smlouva doplněná výpisem z katastru nemovitostí, kopie úmrtního listu, doklad o dědictví. Ne vždy všechny dokumenty dodavatel vyžaduje zaslat, někdy stačí čestné prohlášení.
„Našim zákazníkům doporučujeme, aby nás pro vyřízení všech potřebných dokumentů k přepisu kontaktovali na naší bezplatné zákaznické lince. My s nimi vše projdeme, potřebné dokumenty vyplníme a poté jim je pošleme e-mailem či poštou ke kontrole a k podpisu,“ uvádí Robert Šíma, ředitel zákaznické péče Bohemia Energy, a dodává: „Přijetí kompletních podkladů pak novému odběrateli potvrdíme formou SMS nebo e-mailu a následně zahájíme přepis odběratele. V případě, že bychom dostali neúplné podklady, zákazníky hned kontaktujeme, aby bylo možné přepis odběrného místa provést bez zbytečných odkladů.“
Proč pořídit předávací protokol?
Nedílnou součástí přepisu energií by mělo být i provedení samoodečtu, které dá oběma stranám (původnímu a novému odběrateli) jasnou a férovou odpověď na to, kolik by měl za dosud odebranou energii zaplatit původní odběratel, a odkdy jde již spotřeba na vrub novému. Nejjednodušší je, aby si obě strany podepsaly předávací protokol, kde si vzájemně odsouhlasí stavy na měřidlech. „Aby naši zákazníci neopomněli uvést žádný důležitý údaj, mohou si stáhnout připravený formulář předávacího protokolu přímo z webových stránek. Mimo jiné v něm uvádí i novou doručovací adresu pro zaslání konečného vyúčtování,“ doporučuje Robert Šíma.
Při stěhování má spolupráce obou stran svoji zásadní výhodu i z dalších důvodů. Pokud budete postupovat společně, měli byste se spolehlivě vyhnout situaci, kdy by odběratel „na odchodu“ ukončil smlouvu k určitému datu a nový odběratel se přihlásil k dodávkám elektřiny třeba až později. Tím by totiž mohla hrozit na odběrném místě možná demontáž měřidla.
Co vám může překazit změnu dodavatele energií?
Změnou dodavatele energií můžete někdy ušetřit nemalé peníze. Samotný proces změny by měl trvat přibližně měsíc. Řada lidí si však v okamžiku, kdy podepisuje dokumentaci nutnou ke změně dodavatele, neuvědomuje případné překážky. „Třeba to, že jejich stávající smlouva o dodávkách energií buď nejde vypovědět vůbec, nebo jen se zaplacením vysoké smluvní pokuty, protože byla sjednána na určité období, které ještě neskončilo,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Dalším problémem může být to, že o změnu žádá jiná osoba než ta, která je uvedena ve stávající smlouvě. Dochází i k situacím, kdy je smlouva vedena například na zemřelého člena domácnosti. Za těchto okolností je nutné požádat o přepis odběrného místa na jinou osobu.
Co to jsou retenční tabulky?
Někteří dodavatelé využívají takzvané retenční nabídky ve snaze udržet si zákazníky, kteří od nich chtějí odejít. Nabídnou jim tedy lepší cenu, než je cena dodávek podle stávající smlouvy. „Pokud vám přijde retenční nabídka, zkontrolujte si kromě ceny i další podmínky smlouvy, například smluvní pokuty a jiné poplatky. Měli byste také zvážit, zda se stávajícímu dodavateli chcete uvázat ke smlouvě na dobu určitou,“ radí Hekšová.
Na co si dát ještě pozor?
Mnozí dodavatelé zákazníkům ztěžují přechod tím, že jim odmítají sdělit, kdy jim skončí smlouva. Spotřebitelé přitom mají podle energetického zákona při uskutečňování volby dodavatele právo na pravdivé a úplné údaje o své smlouvě.
Někdy hladkému průběhu změny dodavatele brání například i administrativní pochybení nebo chyby v psaní. „Setkali jsme se s případy, kdy se musel celý proces změny dodavatele znovu zahájit, protože žádost o změnu nebyla přijata kvůli chybné diakritice ve jméně,“ uvádí Eduarda Hekšová.
Na změnu dodavatele energií máte právo
Přepis energií se dá zvládnout s korektním dodavatelem poměrně snadno. Ten vám totiž se vším poradí a celý přepis včetně komunikace s distribuční společností zařídí za vás. Není tedy důvod zůstávat léta u stejného dodavatele. Ani ceny energií nejsou všude stejné, takže se vyplatí „jít“ za nejvýhodnější nabídkou. Takže nejen při stěhování je dobré sledovat na aktuální nabídky ostatních dodavatelů. Někdy tak můžete ušetřit až několik tisíc korun ročně.
Publikováno: 14. 11. 2019, Autor: autor: Ivana Kukalová