reklama

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů

Postavíte ho ve městě, u vody i na horách, aniž byste k tomu potřebovali stavební povolení. I když je maličký, díky chytrým řešením nahradí na 15 m² veškeré pohodlí dvoupokojového bytu. O čem to mluvíme? O domku na kolech Mobile Hut.

Mobile Hut je autorským dílem architektů z ateliéru Artikul. Nápad se ale zrodil v hlavě vášnivého cestovatele a světově vyhlášeného ortodontisty MUDr. Jana V. Raimana. Pro své cesty se snažil najít řešení, které bude nejen pohodlné, ale bude také moderní, stylové a soběstačné, přitom dostatečně mobilní.

Na trhu nic vyhovujícího nenašel, až potkal architekty Jana Gabriela a Jakuba Vlčka – ze společného nápadu tak vznikl jedinečný produkt: „Mobile Hut je výsledkem hledání nové formy mobilního bydlení. Jde o designový domek, který nabízí plnohodnotný komfort pro žití s tím rozdílem, že se dá navíc ještě „zabalit“ a kamkoli převézt. Produkt na pomezí architektury a designu má za cíl otevřít nové způsoby dočasného bydlení v předražených městech a na místech, kde nelze běžně stavět. Obydlí souzní se současným trendem nomádského stylu života a nabízí svým uživatelům možnost utéct od stereotypních návyků konzumní společnosti a přiblížit se přírodě,“ představuje koncept Mobile Hut Ing. arch. Jan Gabriel, jeden z autorů projektu.

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
i (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů

Malý velký dům

Dům je promyšlen do posledního nýtku. Každý milimetr prostoru je vyřešen tak účelně, že do něj sbalíte byt o velikosti 2+kk. Pomocí polohování vestavěného nábytku se může přizpůsobit dispozice různým funkcím, na vyvýšeném lůžku v přízemí s dvěma řadami výsuvných šuplíků se po rozložení vyspí dva lidé a nahoře v patře je ještě manželská postel.

Plně vybavená kuchyň má dvě plynové plotýnky, nerezový dřez či vestavěné elektrické zásuvky pro další spotřebiče. Okna se vyklápějí ven, aby neubírala prostor uvnitř, plnohodnotná koupelna má sprchový kout, umyvadlo a chemickou toaletu. A srdcem domečku jsou krbová kamna na dřevo. Sklopná terasa přidá k užitné ploše interiéru (15 m²) další 4 m².

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
i (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů

Míry a váhy:

  • 5 metrů na délku
  • 2,3 m na šířku
  • 3,9 m na výšku,
  • váha 2100 kg
  • užitná plocha 15 m²
  • 4 m² terasy

Čtěte také:

Praktická řešení pro nomádský život

Vývoj včetně designu domku na kolech trval zhruba dva roky. „Snoubí se tu moderní design a tradiční přístup. Chtěli jsme, aby dům byl vždy v kontrastu s místem, kde se zrovna bude nacházet, proto jsme navrhli hliníkový plášť. Ale zároveň jsme chtěli, aby dům měl základní archetypální tvar českého stavení a zachoval se ten pocit klasického domu se sedlovou střechou a komínem,“ vysvětluje Ing. arch. Jakub Vlček.

V podstatě celá konstrukce je sendvičová, slepená z hliníkového plechu, jádro tvoří polyuretanová pěna, která současně funguje jako izolace, interiér je obložen masivní smrkovou biodeskou. Sendvičové panely architektům pomohla vyvinout společnost PSP izotherm z Vysokého Mýta, která vyrábí panely pro skříňové nástavby nákladních automobilů či chladírenské boxy.

Pro osazení oken a dveří oslovili firmu Schüco, která jako jediná na trhu byla schopná splnit požadavky architektů. Tepelně izolované hliníkové profily Schüco AWS 50 pro okna s pohledovou šířkou pouze 40 mm a Schüco ADS 50 pro dveře s dvojitým bezpečnostním sklem dodávala na míru společnost A.R. Okenní technika. Rámy byly přímo ve výrobě vlepeny do sendvičových panelů, což zvýšilo odolnost konstrukce, a až když byl dům hotový, montovala se křídla.

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
i (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů

Designový obytný přívěs

K přesunu domku Mobile Hut nepotřebujete jeřáb ani náklaďák, jen větší osobní auto s tažným zařízením, tzv. koulí. Domek na kolech schválila do provozu DEKRA jako přípojné vozidlo kategorie O2, má svůj technický průkaz a SPZ. Podvozek je součástí konstrukce, nese podlahu, proto na Mobile Hut právo nepohlíží jako na stavbu. Je to ale pořád dům, i když zároveň legislativně to je vozidlo s maximální povolenou rychlostí 90 km/h.

Základní verze Mobile Hut je připojitelná na sítě, tzn. na vodu a elektřinu, ve variantě „off grid“ je na sítích dům nezávislý – je vybaven solárními panely, má hi-tech baterie, filtry a nádrže na vodu, nezávislé plynové topení a kamna na dřevo, takže pro čtyři osoby je soběstačný až na dva týdny bez jakékoliv přípojky v kterémkoli ročním období.

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
i (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů

Informace o projektu

  • Název projektu: Mobile Hut
  • Architektonický návrh: Ing. arch. Jan Gabriel a Ing. arch. Jakub Vlček, ARTIKUL architekti s.r.o.
  • Použité systémy Schüco v projektu: okna – Výklopné křídlo Schüco AWS 50, dveře: Dvoukřídlé dveře Schüco ADS 50
  • Partner společnosti Schüco pro výrobu a montáž: A.R. OKENNÍ TECHNIKA, spol. s r. o.
  • Výrobce sendvičových panelů: PSP izotherm, Vysoké Mýto
  • Obytná plocha: 15 m² + terasa 4 m²

Nechte se okouzlit mobilním bydlením v naší galerii:

Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů (Zdroj: Artikul Architekti)
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů
Malý velký dům na kolečkách od českých architektů (Zdroj: Artikul Architekti)

text: Z dostupných zdrojů vytvořila redakce, foto: ARTIKUL architekti s.r.o.

Publikováno: 20. 7. 2022, Autor: autor: Z dostupných zdrojů vytvořila redakce

Mohlo by vás dále zajímat

Jak si postavit vytuněný traktor-bagr

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Šikovných kutilů, kteří si doma postaví třeba i perpetuum mobile je u nás jako hub po dešti. Nepřekvapí vás tedy jistě, když vám představíme jednoho z nich, pana Jaromíra Vodehnala, který si postavil traktor a bagr v jednom.