Soutěž Interiér roku, která si již šest let klade za cíl popularizací architektury a interiérového designu, zná své vítěze. Jejím absolutním vítězem se stal Mezonet v pražském Obecním dvoře architekta Rudolfa Netíka ze studia RN Architektonický Atelier.
V souladu pravidly musely všechny soutěžní interiéry vzniknout v předchozím roce. Zajímavostí je, že kromě řady drahých a spektakulárních interiérů se tohoto ročníku účastnilo největší množství rekonstrukcí panelových bytů, ale také nejvíce kanceláří v historii soutěže.
To, že v roce 2020 vznikly vůbec nějaké nové domy a interiéry, je malý zázrak vzhledem k tomu, že normální život se prakticky zastavil. „Jde vlastně o obrovský triumf českých i slovenských interiérů nad objektivními překážkami, protože rok 2020 byl rámován protiepidemickými opatřeními, zákazy a omezeními. Doslova dusil vznik čehokoliv nového, snad s výjimkou mutací Covidu 19. Díky okolnostem si najednou všichni bez ohledu na rozpočet a druh projektu uvědomili, jak podstatná je kvalita interiéru. V různých fázích historie České i Slovenské republiky se už bohužel stalo, že jsme nesměli překročit hranice směrem ven, ale vloni poprvé jsme až na výjimky nemohli odejít z domu. Najednou začalo snad každému intenzivně záležet na tom, jestli ho interiér objímá nebo škrtí,“ říká ředitel a zakladatel soutěže Interiér roku Petr Tschakert.
Vítěz soutěže architekt Rudolf Netík si převzal hlavní cenu v úterý 21. 9. 2021 v pražském Centru současného umění DOX. Mezinárodní porota ocenila zejména respektování ducha místa, s nímž interiér přes svou modernost dokonale koresponduje (pražský Josefov). Vyzdvihla zejména fakt, že autor nepoužil šablonovitá svítidla, ale navrhl fantastické originální osvětlení přímo na míru prostoru. Přirozeně zkombinoval historické prvky s moderními, které interiéru dominují a citlivě zakomponoval umělecká díla.
Přehled vítězů všech kategorií:
Prohlédněte si fotografie všech vítězných interiérů
Kategorie Novostavba (+ Absolutní vítěz):
Mezonet u Obecního dvora
Autor: Akad. arch. Rudolf Netík, studio RN ARCHITEKTONICKÝ ATELIER
Kategorie Rekonstrukce:
Panelový byt téměř jako loft
Autorka: Ing. arch. MgA. Klára Kučera Makovcová, studio KLÁRA MAKOVCOVÁ ARCHITECTS
Kategorie Veřejný inteiér I (restaurace, kavárny, hotely):
Restaurace SOHO v Banské Bystrici
Autoři: Lukáš Kordík, Štefan Polakovič a Alan Prekop ze studia GUTGUT a Andrej Olah, Filip Marčák, Jana Filípková a Matej Kurajda ze studia GRAU ARCHITECTS
Kategorie Veřejný interiér II (obchody, služby, školy, zdravotnická zařízení a veřejné prostory)
Rekonstrukce paláce hradu Helfštýna
Autoři: Miroslav Pospíšil a Martin Karlík, spolupráce Robert Randys, Lucie Rohelová, Adéla Tomečková, Milena Koblihová a Daria Johanesová, studio ATELIÉR-R
Kategorie Interiér roku – Somfy (kanceláře, huby a coworkingová centra):
Sídlo finanční skupiny J&T
Autoři: Akad. arch. Vít Máslo a dipl. arch. David Richard Chisholm, spolupráce Evžen Dub, Gabriela Sekyrová, Pavel Paseka a Aneta Všechovská Zadáková, studio CMC ARCHITECTS
Kategorie Interiér roku – Velux (cena generálního partnera):
Půdní byt na Starém Městě
Autor: Václav Hlaváček, STUDIO ACHT
Kategorie Cena novinářů:
Interiér chalupy Na Škole (obr. 14, 15)
Autoři: Adéla Lipár Kudrnová a Ing. arch. Tomáš Beránek, ARKI STUDIO
Odborná porota pod vedením architekta a designéra prof. akad. arch. Jiřího Pelcla dr.h.c. vybírala z 211 interiérů českých a slovenských architektů a interiérových designérů.
V mezinárodní odborné porotě rozhodovali o vítězích kromě Čechů i jedna Španělka, Slovenka, Portugalec a dva Italové. Kromě architektů a interiérových designérů zasedli v porotě i osobnosti s výjimečnými výsledky v oblasti vizuální kultury např. filmová režisérka a producentka MgA. Hana Třeštíková, malíř a pedagog MgA. David Saudek, výtvarník Pasta Oner, designér a sochař Rony Plesl atd.), a to proto, aby výsledky plastičtěji zohledňovaly interiér jako multidisciplinární, nikoliv jen architektonickou disciplínu.
Ceny pro letošní ročník soutěže byly navrženy jako rozměrné skleněné pochodně, které symbolizují poselství nebo osvětu, ale podle jejich autora designéra Borise Klimka mohou představovat i v současnosti tolik potřebné světlo na konci tunelu. Pochodně vyrobila sklárna Martina Wichterleho Bomma.
Publikováno: 22. 9. 2021, Autor: autor: Julie Veselá