Když se architektovi řekne, že se něco má udělat levně, může ho to otrávit, nebo naopak vyburcovat coby zajímavá výzva. V případě rekonstrukce bývalého autosalonu na brněnských Vinohradech to byl druhý případ, protože zvolené řešení sbírá jednu cenu za druhou.

Obložení nezajímavé fasády více než devíti sty plastovými sedáky kancelářských židlí oslovilo jako porotu Grand Prix Architektů 2017 a autoři řešení brněnského studia Chybik+Kristof Architects & Urban Designers získali hlavní cenu, ale také cenu poroty České ceny za architekturu, kde se dostali mezi šest oceněných finalistů.
Hlavně levně
Bývalý, naprosto nezajímavý a současným požadavkům nevyhovující objekt bývalého autosalonu si vybrala za svůj showroom společnost My Dva, která se zabývá výrobou kancelářského, školního a kovového nábytku. Budova autosalonu vznikla v devadesátých letech a je součástí linie komerčních budov lemujících čtyřproudovou ulici Žarošickou, které však do území nevnášejí žádnou kvalitu.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o dočasnou investici, neboť objekt mají jen v pronájmu, a že firma již prostory využívala, řešení muselo být levné a rychlé. Zadání znělo jasně: „Udělejte to levně, ideálně zadarmo,“ vzpomínají architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof.
Jejich odpověď na zadání byla překvapivá a porotu Grand Prix Architektů oslovilo přímočaré, zároveň ale citlivé řešení, které s neobyčejnou elegancí a smyslem pro humor dalo starému objektu novou funkci i tvář.





900 sedáků
Volba materiálu, který s vynaložením minimálních finančních prostředků a s maximálním efektem zhodnotil původní objekt, proto logicky směřovala do výroby společnosti. Bez větších zásahů do exteriéru je stavba obložena jednotným výrobkem – plastovým sedákem v černé barvě v ceně zhruba 80 Kč za kus. Tím vznikla abstraktní textura, která bez dalších reklamních prvků jasně vypovídá o tom, co se děje uvnitř, a funguje i jako reklamní poutač.
„Jedná se o základní formu interiérové židle Vicenza, kterou investor standardně dodává, s tím rozdílem, že jako materiál byl použit černý granulát pro venkovní použití – je tedy odolný proti vlivům počasí, zejména UV záření,“ popisují architekti.
Jednotlivé sedáky jsou upevněny na konstrukci z ocelových profilů kotvených na fasádu. V případě mechanického poškození lze konkrétní kus snadno vyměnit za nový, také čištění fasády lze provádět jednoduše – jednou až dvakrát do roka omýt wapkou.
Stejně jednoduché a samozřejmé bylo řešení vnitřních prostor – showroomu a kanceláří. Nejprve bylo třeba vnitřek stavby kompletně očistit.

Kouzlo přímočarosti
Showroom potřeboval větší prostor, a tak byla původní vstupní hala zvětšena a od ostatních oddělena polykarbonátovými příčkami. Na stropě byl ponechán pohledový beton a veškeré nové instalace byly vedeny viditelně. Podlaha je sjednocena bílou stěrkou.
Do takto vyčištěného prostoru jsou vloženy tři kruhové galerie reprezentující tři odlišné segmenty výroby – školní nábytek, kancelářský nábytek a designové kusy. Kruhové výřezy jsou vymezeny bílými textilními závěsy na celou výšku prostoru, které lze dle potřeby uzavřít nebo ponechat otevřené.
Pro lepší vyhranění jednotlivých prostředí byly zvoleny různé podlahy i způsoby svícení, které odpovídají přirozenému prostředí, pro které je nábytek určen. Meziprostory je možné vyplňovat různými solitéry, lze je využívat jako konferenční místnost zaměstnanců nebo k posezení s klienty.
Celý prostor díky tomu funguje na principu galerie, kterou je možné jednoduchým způsobem přizpůsobovat aktuálním potřebám. Kanceláře pro zaměstnance jsou zachovány stávající po obvodu stavby a jsou sjednoceny šedým kobercem a bílou výmalbou.
Klient: MY DVA group a.s.
Místo: Brno-Vinohrady, Česká republika
Rok: 2015
Program: showroom a administrativní prostory nábytkářské firmy
Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Victor Cojocaru, Martin Holý, Vojtěch Kouřil, Šárka Kubínová, Ondřej Mundl, Matej Štrba
Publikováno: 30. 11. 2017, Autor: autor: Kateřina Šedivá