reklama

Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner

Když se architektovi řekne, že se něco má udělat levně, může ho to otrávit, nebo naopak vyburcovat coby zajímavá výzva. V případě rekonstrukce bývalého autosalonu na brněnských Vinohradech to byl druhý případ, protože zvolené řešení sbírá jednu cenu za druhou.

i (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner

Obložení nezajímavé fasády více než devíti sty plastovými sedáky kancelářských židlí oslovilo jako porotu Grand Prix Architektů 2017 a autoři řešení brněnského studia Chybik+Kristof Architects & Urban Designers získali hlavní cenu, ale také cenu poroty České ceny za architekturu, kde se dostali mezi šest oceněných finalistů.

Hlavně levně

Bývalý, naprosto nezajímavý a současným požadavkům nevyhovující objekt bývalého autosalonu si vybrala za svůj showroom společnost My Dva, která se zabývá výrobou kancelářského, školního a kovového nábytku. Budova autosalonu vznikla v devadesátých letech a je součástí linie komerčních budov lemujících čtyřproudovou ulici Žarošickou, které však do území nevnášejí žádnou kvalitu.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o dočasnou investici, neboť objekt mají jen v pronájmu, a že firma již prostory využívala, řešení muselo být levné a rychlé. Zadání znělo jasně: „Udělejte to levně, ideálně zadarmo,“ vzpomínají architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof.

Jejich odpověď na zadání byla překvapivá a porotu Grand Prix Architektů oslovilo přímočaré, zároveň ale citlivé řešení, které s neobyčejnou elegancí a smyslem pro humor dalo starému objektu novou funkci i tvář.

Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner (Zdroj: Lukáš Pelech)

900 sedáků

Volba materiálu, který s vynaložením minimálních finančních prostředků a s maximálním efektem zhodnotil původní objekt, proto logicky směřovala do výroby společnosti. Bez větších zásahů do exteriéru je stavba obložena jednotným výrobkem – plastovým sedákem v černé barvě v ceně zhruba 80 Kč za kus. Tím vznikla abstraktní textura, která bez dalších reklamních prvků jasně vypovídá o tom, co se děje uvnitř, a funguje i jako reklamní poutač.

„Jedná se o základní formu interiérové židle Vicenza, kterou investor standardně dodává, s tím rozdílem, že jako materiál byl použit černý granulát pro venkovní použití – je tedy odolný proti vlivům počasí, zejména UV záření,“ popisují architekti.

Jednotlivé sedáky jsou upevněny na konstrukci z ocelových profilů kotvených na fasádu. V případě mechanického poškození lze konkrétní kus snadno vyměnit za nový, také čištění fasády lze provádět jednoduše – jednou až dvakrát do roka omýt wapkou.

Stejně jednoduché a samozřejmé bylo řešení vnitřních prostor – showroomu a kanceláří. Nejprve bylo třeba vnitřek stavby kompletně očistit.

Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner
i (Zdroj: Lukáš Pelech)
Levné a vtipné řešení fasády funguje i jako reklamní banner

Kouzlo přímočarosti

Showroom potřeboval větší prostor, a tak byla původní vstupní hala zvětšena a od ostatních oddělena polykarbonátovými příčkami. Na stropě byl ponechán pohledový beton a veškeré nové instalace byly vedeny viditelně. Podlaha je sjednocena bílou stěrkou.

Do takto vyčištěného prostoru jsou vloženy tři kruhové galerie reprezentující tři odlišné segmenty výroby – školní nábytek, kancelářský nábytek a designové kusy. Kruhové výřezy jsou vymezeny bílými textilními závěsy na celou výšku prostoru, které lze dle potřeby uzavřít nebo ponechat otevřené.

Pro lepší vyhranění jednotlivých prostředí byly zvoleny různé podlahy i způsoby svícení, které odpovídají přirozenému prostředí, pro které je nábytek určen. Meziprostory je možné vyplňovat různými solitéry, lze je využívat jako konferenční místnost zaměstnanců nebo k posezení s klienty.

Celý prostor díky tomu funguje na principu galerie, kterou je možné jednoduchým způsobem přizpůsobovat aktuálním potřebám. Kanceláře pro zaměstnance jsou zachovány stávající po obvodu stavby a jsou sjednoceny šedým kobercem a bílou výmalbou.

Klient: MY DVA group a.s.
Místo: Brno-Vinohrady, Česká republika
Rok: 2015
Program: showroom a administrativní prostory nábytkářské firmy
Tým: Ondřej Chybík, Michal Krištof, Victor Cojocaru, Martin Holý, Vojtěch Kouřil, Šárka Kubínová, Ondřej Mundl, Matej Štrba

Publikováno: 30. 11. 2017, Autor: autor: Kateřina Šedivá