Většina architektů vám potvrdí, že rekonstruovat historicky cenný objekt přináší celou řadu problémů. Přesto se však většina z nich těchto zakázek nevzdává. Odměnou za jejich elegantní vyřešení totiž může být nejen výsledná moderní podoba, ale i její ocenění v soutěži Interiér roku 2016. Řeč je slovenských architektech Iljovi a Martinovi Skočkových a jejich úspěšné rekonstrukci Pálffyho paláce v Bratislavě. Jimi poskytnuté řešení […]
Většina architektů vám potvrdí, že rekonstruovat historicky cenný objekt přináší celou řadu problémů. Přesto se však většina z nich těchto zakázek nevzdává. Odměnou za jejich elegantní vyřešení totiž může být nejen výsledná moderní podoba, ale i její ocenění v soutěži Interiér roku 2016. Řeč je slovenských architektech Iljovi a Martinovi Skočkových a jejich úspěšné rekonstrukci Pálffyho paláce v Bratislavě. Jimi poskytnuté řešení je inspirací i výzvou pro současné mladé architekty, jak se mohou úspěšně zhostit přeměny staré budovy na moderní a funkční objekt.

Rekonstrukce trochu jinak
Původně gotický objekt, který se nachází ve Ventúrské ulici ve slovenském hlavním městě, byl nejprve renesančně přestavěn a posléze v roce 1747 zrekonstruován v barokním stylu. Sloužil jako sídlo uherského rodu Pálffyů. Až do roku 2012 zde sídlilo rakouské velvyslanectví. Poté začala rozsáhlá rekonstrukce celého objektu v moderním stylu.
Architektům se podařilo elegantním způsobem seskupit nesourodé prostory a přitom zachovat stopy kamenných gotických a renesančních zdí a kleneb. Díky zachovaným dvěma vnitřním nádvořím získává celé přízemí paláce neotřelý ráz. Celková atmosféra přízemní objektu je umocněná skleněným zastřešením s využitím moderních konstrukčních prvků.

Výtvarná koncepce interiéru
Architekti v přízemí vytvořili jeden celek, který prezentují pod názvem FACH. Vnitřní nádvoří však nejsou typickými palácovými prostory. Dříve zde byly umístěny stáje a jiné hospodářské objekty. Až provedená rekonstrukce jim dala jednotný styl umocněný použitím škrábané omítky, která různorodé stavební prvky sjednocuje a navozuje autentickou atmosféru. Na nádvořích jsou vysázena stromořadí, jimiž se lze procházet po štěrkových cestách a užívat si příjemnou volnost zastřešeného exteriéru. Různorodé objekty v přízemí některými typickými artefakty na tyto prostory plynule navazují.

Pod jednou střechou
Zrekonstruované přízemí FACH spojuje kavárnu Bread and Coffee, Restauraci s vinotékou, Bar a Juice shop v jeden celek, jehož jádrem je společná kuchyň. Můžete si tak plně vychutnat nejen nabízené gastronomické produkty, ale i celkovou atmosféru objektu. Přitom se můžete rozhodnout pro stylové prostředí kavárny či vinotéky i pro posezení „venku“ pod stromy.

Na detailech záleží
Jako kontrast k jednotnému stavebnímu řešení celého přízemí slouží vybavení jednotlivých komerčních prostor. Při odchodu z restaurace se proto můžete snadno přesunout do vedlejšího zařízení dopřát i další chuťové požitky, což je velmi příjemné, praktické a zároveň to má nejen architektonický, ale zejména komerční význam. Rozmanitost navrženého řešení tak dostává několikanásobný rozměr, který při návštěvě Bratislavy určitě oceníte.

Publikováno: 3. 1. 2019, Autor: autor: Ivana Kukalová