Koupelnové vybavení má dnes nepoměrně jinou roli, než tomu bylo dříve. Vyplývá to ze změny způsobu využívání koupelny, kterou v současné době nechápeme jen jako místo k provozování rutinní každodenní hygieny, ale současně si v koupelně dopřáváme regeneraci, odpočinek, případně masáže a nebo jiné požitky vysoké kultury těla. A pokud k tomu chcete ještě něco takříkajíc „navíc“ pak zkuste vanu jako artefakt.
Mnohým čtenářům to možná bude připadat až nemístné, tedy nemístné uvažovat vanu jako umělecké dílo. Vždy´t přece vana je v prvé i druhé řadě věcí čistě účelovou a kdybychom ji začali chápat jako předmět umělecké hodnoty, tak to už bychom za umění mohli prohlásit v podstatě cokoliv. A svým způsobem je tato reakce správná, tedy v tom smyslu, že za umění se opravdu považovat výsledek jakékoliv tvůrčí činnost a tedy i navrhování koupelnového vybavení. Jinak řečeno: vana může být stejně tak artefakt, jako jím může být obraz nebo symfonie. Proč by designér měl být „méně“ umělec než např. architekt a nebo malíř? Možná je ale celý problém poněkud jiný a problematická není otázka, zdali vana je či není umění, ale spíše se dá spekulovat o míře závažnosti její umělecké hodnoty. A pak takovou vanu jistě nebudeme chápat ne stejné úrovni či naléhavosti uměleckého sdělení, jako např. román nebo zmíněnou symfonii. Ale dost teorie.
Nepřehlédněte! Velká inspirativní galerie van
Bez většího prostoru to jednoduše nepůjde
Pokud se vám návrhy a realizace známého designéra jménem Antonio Lupi líbí, pak neváhejte a směle do toho. Pamatujte ale na jedno, že podobná extravagantní řešení koupelen vypadají velmi efektně na fotografiích a ještě lépe v koupelnových studiích. Aby ale stejným způsobem vyzněla i u vás doma, pak bude potřebovat dostatečné množství prostoru.
TIP: nechte si rozhodně udělat vizualizaci a to takovou, abyste viděli prostor z různých úhlů pohledů a hlavně z místa vstupu do koupelny. Pokud pak ve studiu, kde vám vizualizaci udělají, nakonec i nakoupíte, tak vám rádi její cenu odpustí formou slevy.
Red.
Foto: Antonio Lupi
Publikováno: 24. 3. 2009, Autor: