reklama

Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu

Každý rok se v italském městě Milán koná začátkem jara výstava nábytku, interiérového designu a vůbec všeho, co má nějakou vazbu k realizaci a užívání obytného prostoru. Výstava „Salone Internazionale del Mobile“ je respektovanou událostí a autoritou ve svém oboru. Její návštěvníci mají možnost seznámit se nejen s aktuálními trendy, ale také s nabídkou drtivé většiny těch firem, které si přejí prorazit na trhu a nebo které se již staly ikonou vysoké, atraktivní, módní či jiné kultury bydlení. Ne jinak tomu bylo i letos.

Pro letošní návštěvníky přichystali organizátoři nejedno malé překvapení a jedno překvapení zcela zásadní: Milán má nové výstavní komplex v Pero – Rho, který je dílem Massimiliana Fuksase. V mnohém monumentální, moderní a v mnohém i umírněný, ovšem mimo město umístěný a těžko dosažitelný komplex staveb, se bezpochyby stane jednou z novodobých ikon města. Staré výstaviště tvořilo integrální a živou součástí Milána. Nicméně, ať už je to jakkoliv, návštěva veletrhu je vždy výjimečnou událostí pohlcující celé sousedící město, které v tu dobu žije nesčetnými slavnostmi konanými v celé řadě galerií, showroomů a v buticích vzniklých třeba právě jen na těch několik dní, kdy je Milán, hlavní město Lombardie, také hlavním městem interiérového designu a nábytku. A Lombarděné toho umí patřičně využít a ještě se u toho stihnou dobře bavit.

Moderní designové interiéry – Velká fotogalerie

Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )

Takřka pro každého něco

Hodnotit a nebo nějakým způsobem shrnout letošní, ale stejně tak např. loňský či jiný ročník výstavy, je velmi obtížné. Výstava není nijak tematizovaná a co zaujme jednoho návštěvníka, nemusí u druhého najít vůbec žádnou odezvu. V každém případě se jedná o obrovský podnik, v jehož rámci je možné najít takřka vše, tedy vše od historizujících a někdy i ornamenty překypujících kusů nábytku až po zcela vycizelované a často technicky výrobně náročné zařizovací předměty z nejrůznějších materiálů, včetně tradičního dřeva, nebo plastu, skla či kovu. Pokud by bylo možné stanovit jakousi sice snadno představitelnou, ale pochopitelně velmi obtížně prokazatelnou stupnici modernosti, pomocí které bychom poměřili všechny vystavovatele, pak by jistě většina vystavujících firem pohybovala v poslední nejvyšší třetině pomyslné stupnice a patřila by tak k tomu, co můžeme nazvat kultivovaným minimalismem. Znovu tedy přichází ke slovu již tradiční čisté, mnohdy subtilní linie propůjčující svému nositeli takřka nehmotný vzhled. Někdy bývá takové tvarosloví reminiscencí či citací tvarosloví  funkcionalistického, a nebo se vydává směrem k hi – tec, který mu propůjčuje často velmi neorganický, pro mnohé „chladný“ a obvykle až futuristický vzhled.

Designové bydlení: inspirativní fotogalerie

Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu
Ohlédnutí za letošním „Milánem“ – Mekkou interiérového designu (Zdroj: )

Tyto tendence se každým rokem mísí, podobně jako koktejly, do kterých se pak přidávají inspirace např. mohutnými a oblými plastovými objemy v často křiklavých a synteticky – „nepřírodně“ působících barvách, nebo jiné retro příchutě. Možné je takřka vše a jediné, s čím vystavovatelé a potažmo tedy jejich designéři a návrháři nepracují, jsou rustikální motivy a všechno to, co se na našem trhu dá popsat jako nábytek či dekorace vhodné „na chalupu“. Zájemci o selský interiér již leží mimo rozlišovací schopnost milánského veletrhu. Ten klade důraz na vše, co je moderní až módní a co už má svého zákazníka. Již mnohem méně časté jsou projekty, návrhy či realizace, které svého klienta teprve hledají.

Náhodný výběr

Po několika dnech veletrhu a desítkách kilometrů nachozených mezi jednotlivými obřími halami výstavného areálu, je velmi těžké chtít po návštěvníkovi, aby odpověděl na otázku, co vlastně viděl. Možná až večer, při sklenici běžného sektu, jenž rychle stoupá do hlavy, se pak začnou vybavovat jednotlivé obrazy. Fotografický materiál doprovázející tento text, jsme vybrali skutečně náhodnou volnou a představuje některé části expozicči portfolia jednotlivých firem, které patřily k tomu, co nebylo z různých důvodů možné přehlédnout a nebo co se jevilo jako pozornost vybízející a zároveň svým způsobem také praktické a tedy mající pro čtenáře nějakou výraznější informační hodnotu. Vzhledem k tomu, že samotná výstava je již zmíněným obřím koktejlem bez hranic chutí a vůní, zdá se nám s jistou vědomou mírou nadsázky takový výběr v podstatě jediný objektivní.

 

Petr Haas

Foto archiv autora

Publikováno: 19. 5. 2006, Autor: