Tvarosloví soudobého designu se intuitivně a v různých cyklech vrací, a nebo přesněji inspiruje se dobou, kdy umělecká avantgarda skloňovala pojmy jako funkcionalismus či purismus. Přísné a chcete li racionální linie jsou na první i druhý a možná i třetí pohled rozpoznávacím znamením „soudobosti“. Ale i mezi firmami, které patří mezi jaký si TOP TEN v produkci „designového nábytku“ najdeme takové, jenž se zaměřují na výrazné „tvary“ zbavené a nebo zkrátka neadorující tak zásadní věc, jakou je např.pravý úhel.
Mezi tzv. otce funkcionalizmu a purizmu rozhodně patří tvůrci takových zvučných jmen, jako např. Adol Loos či Pierre Janaret používající notoricky známý pseudonym Le Corbusier. Tak, jako je Adol Loos autorem statě s dnes již legendárním názvem „Ornament a zločin“, kde tedy jakákoliv dekorativnost a ornamentalika získává punc zločinného jednání a zasluhuje podle Loose srovnání s více méně primitivním tetováním, jehož se přece rozumný Evropan a potažmo kdokoliv jiný žijící ve 20 století nedopouští, tak tedy ve stejném smyslu by nám dnes mohla připadat možná až lehce tzv. za vlasy přitažená náklonnost Le Corbusiera k fenoménu pravého úhlu, pro který tento slavný architekt dokonce napsal báseň. Ovšem v praxi bylo pro něj spíše charakteristické jednání vystihující podstatu některých jeho prohlášení typu „domy jsou stroje na bydlení“. A tyto premisy se stejně jako stokrát dnes již přetavené vize jejich tvůrců táhnou směrem k dnešku a někdy je až s podivem, nakolik určují i dnes, tedy málem po sto letech tvarosloví soudobé tvorby.
Foto firmy Ceccotti
Publikováno: 12. 4. 2007, Autor: