Elektromobilita se za poslední roky výrazně posunuje kupředu a začíná atakovat stále širší okruh uživatelů. V dnešní době trh nabízí slušný výběr z osobních automobilů s příslibem zlepšení výběru i mezi vozy užitkovými. Zkušenost, o kterou bych se s vámi ráda podělila, se týká využívání právě užitkového elektromobilu.
Cesta k elektromobilu
Před několika lety nabídla automobilka Mercedes-Benz jeden z prvních použitelných elektromobilů, byl jím Mercedes Vito E-CELL. Pořízení bylo velice drahé, ale výrobce nabídl na omezený počet vozů výhodný pronájem. Náš kousek byl využíván logistickou společností pro pravidelný rozvoz balíků.
Provoz, výdrž a nadšení
Udávaného dojezdu jsme „samozřejmě“ nedosáhli, ale to nevadilo. Trasy pro elektromobil byly přizpůsobeny a nájezdy se reálně pohybovaly kolem 110 km za den.
S dojezdem nejvíce dokázalo zamávat roční období. Od jara do podzimu nebyl nikdy problém, i když se cestou přitápělo. Horší to bylo v zimě, ale ne zas tak hrozné, jak skeptici uvádějí. Pokud neklesla teplota pod bod mrazu, bylo možné elektromobil pro svou trasu spolehlivě využívat. Ve velkých mrazech sloužil jako záložní vozidlo pro výpomocné trasy.
Celkem překvapivá by se mohla zdát reakce řidiče, když musel svůj elektromobil na pár dní opustit. Co myslíte, šel rád „o dům dál“ nebo ne? Ne! Kdo propadne kouzlu elektromobilu, už nechce jinak. Je to velmi příjemné, pohodlné, tiché až uklidňující řízení.
Nabíjíme, vyrážíme
Nejprve se Viťouš (jak jsme mu s oblibou říkali) nabíjel přes noc v obyčejné zásuvce rodinného domu. Baterie se nikdy nenabila úplně, ale pro potřebný dojezd to stačilo.
Na domácí nabíjení nemusela být ani žádná zvláštní revize a díky využívání nočního proudu byl provoz opravdu výhodný (do 50 haléřů na kilometr i s rezervou).
Později však přišla logistická společnost s nabídkou vybudování Wallboxu pro dobíjení přímo na depu. Musím uznat, že jsme byli mile překvapeni. Nejenže bylo dobíjení rychlejší, ale i kvalitnější. Po pravidelném nabíjení z Wallboxu se dojezd zvýšil.
Předpisy a zase předpisy
Zákonů, vyhlášek a norem je k elektromobilům hodně – tak jako ostatně ke všemu. Co mít elektrické vozy nemusí, je měření emisí, což je logické, protože elektromobily žádné nežádoucí spaliny neprodukují. Pozor, mluvíme o čistých elektromobilech, ne o hybridech, tam je situace jiná!
Co se týče legislativních povinností ohledně zřízení Wallboxu, vím, že provozovatel musel zajistit elektro revizi.
Ministerstvo životního prostředí hlásá, že chce přispět ke zlepšení kvality ovzduší a snížit závislost na ropných produktech. Ještě do konce května jsou přijímány žádosti na dotace v oblasti nízkouhlíkových technologií. 25–80 % způsobilých výdajů bude firmám propláceno při pořízení elektromobilů a neveřejných dobíjecích stanic v rámci podnikatelského areálu pro vlastní potřebu. Podpora obcí a domácností je zatím pouze v předběžném plánu. Dalším zvýhodněním je například osvobození od silniční daně.
Kolik elektromobilů jezdí v České republice je otázka, protože informace se liší. V loňském roce údajně jezdilo v České republice kolem 2500 elektromobilů a z toho jen necelých 800 bylo osobních aut. Nejvíce po našich silnicích jezdil Nissan Leaf. A jak to bude letos?
Publikováno: 18. 5. 2017, Autor: autor: Gabriela Povýšilová