reklama

Životní styl námořníků ve stověžaté Praze

Podle dostupných historických pramenů se první pražský hausbót „Petr Vok z Rožmberka“ objevil již v roce 1913 na levém břehu Vltavy poblíž pivovaru. Zlatý věk bydlení na vodě odstartovalo dokončení a napuštění Slapské přehrady v roce 1955, kde se v 60. letech s obytnými plavidly roztrhl pytel. V současnosti Praha (na rozdíl od jiných metropolí typu Paříže či Amsterodamu) zatím tento typ bydlení příliš nepodporuje. Ale časy se mění.

Kupuji dům, zn. na vodě
Dodavatelů hausbótů je na českém trhu dost a dostupní jsou i čeští výrobci. Cena obytných lodí se pohybuje od 600 000 Kč do cca 900 000 Kč, což tuto alternativu dělá výrazně levnější, než je třeba nový byt v Praze. Není problém pořídit si hausbót jako pohodlný dvoupokojový byt s kuchyní a koupelnou.

Řešení toalety je většinou na sucho (tj. hausbót obsahuje plastovou jímku, která se jednou ročně vyváží), ale je-li k dispozici kanalizace, lze WC napojit přímo. Teplou vodu a topení lze získat z generátoru na tuhá paliva či naftu, v kotvišti můžete samozřejmě elektřinu přivést kabelem přímo ze sítě. Tu pravou romantiku zajistí krb, který je na obytné lodi taktéž povolen. Pokud zrovna nebrázdíte řeku, hausbót poskytuje téměř stejný komfort jako standardní bytová jednotka.

Nevýhody
Krom houpání, na které si po čase asi zvyknete, si pražští hausbótéři především stěžují na nedostatek bezpečnosti v kotvištích. I když je kolonie v Praze na Vltavě oplocená, dochází k pravidelným krádežím kovů. Ani povodně životu na vodě příliš klidu nedodají. Obyvatel se musí při 3. povodňovém stupni vystěhovat. Navíc provoz domácnosti na břehu Vltavy není úplně nejlevnější. Elektřina se povinně využívá i k vytápění (kvůli spalinám), povinný je rovněž vlastní přívod pitné vody. Bydlíte sice v hausbótu, ale v úhrnu platíte podobnou částku jako za pronájem menšího bytu.

Životní styl námořníků ve stověžaté Praze
i (Zdroj: archiv redakce)
Životní styl námořníků ve stověžaté Praze

Kompromis pro mořské vlky
Pro milovníky vodního živlu, kteří avšak raději spí na pevné zemi, vznikl v Praze zajímavý projekt. Developer Crestyl svojí novostavbou na Praze 8 kombinuje kotviště pro menší lodě (do 10 m délky) a byty situované přímo u mariny.  Hybridní komplex umožňuje kombinovat romantiku výletů na lodi s bezpečným bydlením těch nejvyšších standardů.

Zdroj foto: Dock Crestyl

Publikováno: 15. 11. 2013, Autor: