V současné době bychom těžko hledali jeden charakteristický znak, podle kterého by bylo možné na první pohled bezpečně identifikovat nějaký kus nábytku, zařizovací předmět či bytový interiérový doplněk, jako reprezentanta současných trendů. Na otázku pátrající po jednoznačně identifikovatelném kánonu krásy není možné odpovědět takovým způsobem, jako to šlo v dobách, kdy světu vládly celoplošné slohy a bylo takřka pevně dané jak to, či ono má vypadat. Soudobá nabídka toho tzv. moderního vytváří mozaiku celé řady někdy i protichůdných tendencí.
Běžným způsobem, jak získat přehled o trendech a tendencích je návštěva nějaké výstavy nebo veletrhů, kde se návštěvník může seznámit nejen se sériovou a trhem prověřenou produkcí, ale také s vizemi jednotlivých návrhářů, designérů, architektů a jiných tvůrců. Takové návrhy dnes ale často vnímáme jako něco excentrického, nepraktického či rozmarného a vhodného jen pro několik málo uživatelů, kteří z určitého důvodu touží mít doma nějaký zařizovací předmět od toho či jiného žijícího autora. Je to obdobná situace, jako např. v případě současného volného výtvarného umění, kdy jsou obrazy soudobých malířů vnímány s rezervou a to do té doby, než si nějaký takový koupí někdo slavný, bohatý či významný, jemuž je dobré se podobat. Pak se takové umění stává naopak módní.
Nepřehlédněte! Velká inspirativní galerie trendy bydlení
Jiným způsobem zkoumání a hledání toho, co je dnes tzv. moderní, je obeznámení se s nabídkou obchodů a prodejců. Pak zájemce získá přehled o tom, co se nabízí a co se také, alespoň podle mínění obchodníků, bude dobře prodávat.
Vybrali jsme zcela náhodně několik fotografií realizací studentů Vysoké školy umělecko průmyslové v Praze, v jejíchž ateliérech vniká celá řada výrazných návrhů. I ty musí splňovat veškeré parametry a kritéria, která jsou kladená na výrobky čekající v běžném provozu na zařazení do výroby. Nemůže se tedy jednat o nepraktické a svévolné navrhování odtažité od dostupných technologií a výrobních postupů. Na druhou stranu ale nejsou formovány pevným zákonem nabídky a poptávky, kterým se logicky musí řídit všichni majitelé výrobních kapacit. Je tedy možné takovou tvorbu vnímat jako reprezentanta vizí a čisté potřeby navrhovat něco nového.
Foto Vysoká škola umělecko průmyslová v Praze
Publikováno: 25. 1. 2006, Autor: