Komplex výběrových výstav art & interior7 otevře letos již posedmé své brány všem milovníkům kvalitního interiérového vybavení špičkového designu a svítidel, a to ve dnech od 20. do 23. dubna 2006 ve Veletržním paláci. Sedmý ročník Přehlídek českého a zahraničního designu však potrvá v prostorách Národní galerie v Praze až do 4. června.
Návštěvníci budou mít i letos nevšední příležitost seznámit se samozřejmě jak s výběrem toho nejlepšího z oboru designu nábytku, svítidel a bytového vybavení, s čím se lze v České republice vůbec setkat, ale v rámci Přehlídky zahraničního designu objeví i architekturu nejzajímavější estonských rodinných domů posledních let (výstava Estonská architektura: Domov 2002 – 2006) a představí se jim rovněž holandský design ve dvou náročnějších prezentacích.
V druhé polovině 19. století se v Holandsku, stejně jako v ostatních evropských zemích, zformovala opozice vůči nekritickému používání historických stylů, a tak zde vznikly dvě vývojové tendence, které usilovaly o výtvarnou obnovu, jejich směřování bylo však odlišné – na jedné straně ornamentálnost, stylizovaný naturalismus a princip manýristické linky, na straně druhé purismus, ornamentika založená na geometrii a přímých liniích, touha po čistém tvaru a z toho vyplývající střídmé zdobení. Roku 1876 byla obnovena stará holandská keramická dílna De Porceleyne Fles, jejímž hlavním designérem se stal Adolf le Comte. V roce 1883 založil jeden z jeho spolupracovníků novou keramickou dílnu v Haagu s názvem Rozenburg. Pro tuto dílnu navrhoval Th. A. C. Colenbrander první předměty, které se nijak z historie neinspirovaly. Po roce začal le Comte navrhovat také předměty ve stylu současnějšího designu. Během devadesátých let se centrum snahy o obnovení keramiky přesunulo z Delftu a Haagu do Amsterdamu, kde bylo založeno několik dílen, které se věnovaly interiérovému designu.
Velká fotogalerie moderních interiérů
V období po začátku první světové války nahradil v oblasti užitého umění střídmost a zdrženlivost konstrukčního hnutí expresivnější a bohatší styl designu, známý pod jménem Amsterdamsche School. Dominance Amsterdamsche School zadržela rozvoj funkcionalismu do 30. let. Proto například nábytek z dílny Gerrita Rietvelda, dnes jednoho z nejslavnějších holandských designérů 20. století, nevzbudil ve své době mnoho pozornosti. Nadměrné užívání ozdobných prvků a luxusních materiálů ukončil až v roce 1929 krach na burze a následná ekonomická krize. Tímto přelomem začala zhruba po roce 1935 nová éra holandského designu.
Návštěvníci se mohou těšit jak přímo na konkrétní exponáty (nábytek, svítidla, podlahové krytiny a nástěnné obklady, bytový textil, doplňky či sklo a keramiku) tak na komplexní designérská řešení interiérů (prezentovaná prostřednictvím fotografií a videa), dále na grafický design využívaný v sektoru bytové tvorby (plakáty, publikace), či například také na design domácích spotřebičů. Součástí výstavy bude rovněž expozice zaměřená na design pro sociální integraci (bydlení pro invalidní občany, chráněné bydlení). Tato část výstavy bude tvořena instalacemi kombinujícími nábytek, nástěnné a podlahové krytiny, svítidla a interiérové doplňky do tematických expozic, živé, komunikativní a mnohem poutavější podoby, jejímž úkolem je v první řadě usnadnit porozumění a interpretaci nových současných evropských stylových trendů mladší generaci návštěvníků.
Organizátoři zvou všechny zájemce k návštěvě Veletržního paláce a také internetových stránek komplexu výstav www.artinterior.cz.
Publikováno: 12. 4. 2006, Autor: