Která z žen by alespoň jednou nezatoužila zkrášlit se těmi nejkrásnějšími šperky? Živé květiny k nim zcela jistě náleží, stačí zvolit vhodný tvar květu, barvu a případně i vůni a prsty šikovného floristy z nich vytvoří jedinečný šperk, který může směle konkurovat klasickým klenotům. Květinové šperky a doplňky si lze obléknout nejen při svatební příležitosti, ale lze je také použít jako přízdobu na večerní společenské šaty do plesů a do divadla.
Květinové šperky
Několik příkladů velmi vydařených květinových aranžmá bylo mimo jiné možné vidět na každoroční Velké přehlídce floristiky, pořádané Svazem květinářů a floristů, v prostorách auly Zahradnické fakulty Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Lednici. Přídomek Letní absolventská megašou naznačoval další průběh. Publiku se představili absolventi ZF, kteří se i nadále zabývají floristikou. Celá akce vyvrcholila malou přehlídkou modelů s květinovou přízdobou, jimž bych se teď rád věnoval trochu důkladněji. Šaty módních návrhářek paní Miroslavy Kadlecové z Brna a paní Elišky Tomkové z Břeclavi, některé i trochu výstřednější, se staly nedělitelnou součástí květinových kompozic, vytvořených nynějšími studenty a jejich lektory. V průběhu přibližně půlhodinového výstupu, komponovaného podle libreta Ing. Kamily Krejčiříkové a Ing. Jiřího Martinka, mezi nás sestoupilo z květinového Olympu sedm Bohyní květin. Rosanae, Violanae, Cactae, Lilianae, Heliopsidae, Consolidae a Herbae. Modely s nadšením předváděly také studentky, některé sice s počátečními obavami a rozpaky. Ty však pominuly s prvními tóny rytmické hudby a s komentářem studenta Tomáše Vacenovského, který svými slovy přesně vystihl nejen květinový model, ale také naturel jednotlivých modelek. Nechejme jeho texty hovořit za sebe a vstupme mezi bohyně. Škoda jen, že nelze slovy vyjádřit i atmosféru navozenou hudbou, světelnými efekty, obrázkovou show a reakcemi publika.
Bohyně Rosanae
„Královna květeny růže se představuje jako první. Odpovídá to její pověsti – nenahraditelný klenot mezi květinami. Zrodila se z vůně rozkoše. Představuje esenci smyslnosti a touhy. Je zdánlivě nedostupná, důstojná až chladná, ale za ostrým trním se skrývá netušená krása. Křehká, hluboká, vášnivá a temperamentní. Královna jak má být.“
Květinový model Ing. Kamily Krejčiříkové, připravený ze dvou částí, předvedla Ing. Klára Smílková. Dominantní diadém tohoto modelu, jehož kostra byla zhotovená ze stříbrného králičího pletiva, stříbrného drátku, stříbrných andělských vlasů a ampulí, autorka přizdobila růžemi, staticí a šaterem. Zajímavým detailem byly trojúhelníky z rozstříhané laminované fotografie růže nalepené na konstrukci. Také kytice respektovala tvar trojúhelníku. Byl použit stejný materiál spolu s tvarovanými gerberami a světle zelenou dendrantémou. Celou květinovou kreaci sjednocovaly dlouhé společenské šaty z mikrovlákna barvy tuniské olivy.
Bohyně Violanae
„Orientální kráska, v níž je cítit nastřádaná energie východního slunce. Bohyně zrozená z prachu a větru dálných stepí. Krásná Šahrazád z pohádek Tisíce a jedné noci. Jako skromná violka skrývá svůj drobný pestík, tak i ona má zahalenou svoji tvář. Houževnatá, tajemná, očekávaná.“
Lada Zabloudilová se v rytmu písně připomínající melodie břišních tanců přesvědčivě zhostila předvedení modelu, jehož inspirací byla prostá maceška. Komplet kalhot a bolérka orientálního střihu, v kombinaci šifonu a strukturované textilie tmavě modré barvy, byl doplněn modrým šifonovým závojem s našitými laminovanými maceškami žluté a modré barvy. Model doplňovala kulatá kytička z Muehlenbeckie, hlaváče a levandule. Model připravili Ing. Jiří Martínek a Veronika Pastorčáková.
Velká letní fotogalerie
Bohyně Cactae
„Tak, jako je růže královnou květin v našich končinách, vyprahlým pouštím vévodí kaktus, který jednou do roka změní svoji nepřístupnou a pichlavou podobu, aby se přioděl korunou s drahými kameny. Její esence pochází z kamenů a písečných zrn nepřehlédnutelných pouští. „Skotačivý trn” – pěkně pichlavá, výbušná a nedá nikomu nic zadarmo. Je svoje – sebevědomá, vytrvalá, s drsným šarmem pouště.“
S temperamentem sobě vlastním přitančila na scénu Klára Francová coby bohyně Cactae. Aranžmá z pedikové konstrukce a stříbrného drátku s pomocným obkladačským materiálem vytvořili Ing. Jiří Martínek a Lázsló Földés. Zvolenému rostlinnému materiálu odpovídal také oděv sestávající z bavlněného živůtku a kalhot v kombinaci proužkované bavlněné a jutové textilie. Symbolická válcovitá koruna a kytice ve tvaru křováckého štítu byla doplněna květy a listy bromélií, tlusticí a starčkem.
Bohyně Lilianae
„Čistota sama. Vyzařuje letní teplo. Představte si, jak se ráno probouzí a rozbaluje své okvětní plátky. Zrozena z výparů ranní rosy. Dává na odiv světu, že je prostě jednička. Voňavá, mladá, živá, sebevědomá. Sametový krok stejně jako pel na tyčinkách rozkvetlé lilie. Prostě a jednoduše přirozeně krásná. Pak se nedivte, že má nos tak trochu nahoru. Ale nemějme jí to za zlé. Co říkáte, pánové?“
Bohyně Lilianae, v podání Jany Miloševičové, sestoupila z květinového Olympu jako čtvrtá. Na hlavě s korunou vinutou ze stébel trav, propletenou zlatým drátkem s perličkami, zdobenou okvětními plátky a poupaty lilií. Sukně z úpletu s kovovým vláknem doplněná živůtkem z vyšívaného šifonu byla ozdobena propracovaným opaskem se závěsem z liliových okvětních plátků. Model vytvořily Marie Bittnerová a Marie Hynková.
Bohyně Heliopsidae
„Dětsky hravé žluté kuřátko. Ztělesněné slunce a mořský vzduch. To je kombinace, která jí vdechla život. Je to divoká nespoutaná síla. Dokáže pohladit, ale i pěkně kousnout. Vědoma si své krásy a převahy na květinovém nebi je sokyní pro každou hvězdu květinového Olympu.“
Další model, jehož autorem je Lázsló Földés, s notnou dávkou elegance a koketnosti předvedla Monika Trunečková. Krátké černé koktejlové šaty z žoržetu s výšivkou Richelieu skvěle doplňoval romantický klobouček, kabelka a nezbytné boa pro noblesní bohyni. Konstrukce byly vytvořeny z měděného pletiva a taftové oranžové stuhy, doplněné květy oncidií, janeby, krásnooček, růží a žlutými žebříčky, tomu všemu dodávalo na vzdušnosti žluté kokosové vlákno a peří.
Bohyně Consolidae
„Consolidae se zrodila z tetelícího se vzduchu červencového poledne. Trochu rozčepýřená jako po letní bouřce, ale pořád pevná v kramflecích. Poněkud frivolní model se pštrosími péry třepetajícími se jako okvětí ostrožek v podvečerním vánku. Krása na první pohled zřejmá, výrazná a trvanlivá.“
Kreaci Jiřího Martinka předvedla s noblesou sobě vlastní Dana Fialová. Velmi jemný a elegantní model, sestávající z hedvábné spodničky v barvě čerstvé smetany, doplňovaly transparentní šaty se šifonem tmavé barvy a ručně malovaným květinovým vzorem. Doplňující konstrukce extravagantního límce se pštrosími pery a květinové pompadůrky ve tvaru protáhlé kapky byla spletena z drátu potaženého plastem s navlečenými modrými korálky ze dřeva. Celé aranžmá doplňovala bílá, světle modrá a fialová ostrožka navlečená na stříbrný drátek a také malá pštrosí pírka.
Bohyně Herbae
„Křehká bylinka hodná svého jména. Nabízí květy přírody se stejnou grácií jako svoji krásu. Vznik jí umožní každoroční příchod jara. Po rozkvětu pak vládne až do babího léta. Marně soupeří o květinový trůn s růží. Ale občas se jí přece podaří zvítězit. To když růžím opadají okvětní plátky. To pak dá Herbae vyniknout svým oku lahodícím tvarům a smyslným vůním. Rafinovaná a brilantní kouzelnice.“
A to už celá přehlídka spěla do finále. Svým posledním modelem Ing. Jarmila Neugebauerová nezapřela obor, kterému se na ZF věnuje. Zářivě bílou svatební kreaci šatů z madeiry se lněnou spodničkou, doplnila světle zeleným šifónovým závojem přizdobeným tmavými květy sametové topolovky. Květinový pléd přes ruku byl vytvořen z šalvěje, mařího listu balšámového, saturejky a levandule, květy byly na bílém textilním podkladu připevněny lepidlem na živé květy. Věneček uvitý z dobromysli a rmence sličného a meduňka s mátou plovoucí na vodní hladině ve skleněné misce podtrhovaly působivost celého modelu fascinující vůní. Tento model pokorně a s velkou elegancí předvedla Markéta Flekalová.
Květinová přehlídka je u konce a zbývá mi poděkovat všem lidem, kteří se na ní podíleli. Bez jejich trpělivosti a spolupráce by naše přehlídka neměla tu správnou atmosféru. Díky. Škoda jen, že všechny příjemné akce tak rychle uběhnou, ale o to více se pak můžeme těšit na tu příští Velkou přehlídku floristiky. A pokud náhodou, nebo záměrně zavítáte na počátku dubna příštího roku do prostor lednického zámku, budete moci na vlastní oči shlédnout další modelovou show, která se už nyní připravuje.
Více informací z této akce naleznete v autorově reportáži v příštím čísle časopisu Floristika
Publikováno: 9. 10. 2002, Autor: