Co si vlastně můžeme představit pod pojmem „moderní bydlení“ ? Termín „moderní“ je totéž, co „dnešní“. A jaké je tedy ono dnešní bydlení? A když se řekne, že ten či onen bydlí moderně, pak to znamená, že bydlí zdravě? Ekologicky? Rychle? A nebo jinak?
Termín „moderní“ nám poměrně spontánně splynul s pojmem „trendový“. Moderní je tedy to, co je módní a módní je pak to, co nám tímto způsobem předkládají média. V zásadě se dají parametry onoho současného – dnešního – moderního způsobu bydlení shrnout do několika hesel. Ekologický rozměr bydlení, který níže zmiňujeme , je ale v případě ČR spíše přáním, než konstatováním stavu.
Alergeny, prach a snadná obslužnost
Civilizace sebou přináší celou řadu „vedlejších“ produktů, mezi které patří zchoulostivění lidského organizmu, jeho neschopnost odolávat něčemu, co jsme si zvykli nazývat alergeny a vůbec tedy tzv. civilizační choroby. S tím se pojí také uspořádání obytného prostoru, který je tedy pokud možno co nejsnadněji a zejména přehledným způsobem udržovatelný – zbavený těžkých a prach pohlcujících textilií, závěsů, hlubokých koberců atd. V krajních variantách je pak takový interiér až aseptický, sterilní, vybavený umělými materiály, které ze své anorganické povahy nezpůsobují alergickou reakci a díky svým povrchovým úpravám nevytvářejí úložiště prachu, roztočů a jiných alergenů. I proto přirozeně vzrůstá na druhou stranu obliba všeho toho, co je tzv. původní, přírodní, selské atp. Člověk přeci jen pochází z přírody, kterou ale dnes musí často navštěvovat vybaven vakcínami, které jej ubrání např. až kataleptické reakci např. na pyl.
Velká fotogalerie moderních interiérů
Příjemným aspektem je ale skutečnost, že mnozí architekti a designéři vnímají jako signaturu modernosti také ekologický rozměr věci. Být tzv. „in“ znamená také navrhovat interiéry, nábytek a zařizovací předměty s pomocí např. recyklovaných nebo recyklovatelných materiálů.
Technologie a virtuální realita
Současně se zmíněným hrají zásadní roli také informační technologie. Komunikace je dnes obecně trendem a v rámci volné hospodářské soutěže, která vytváří společenská pravidla, funguje jako jedna z neprogresivnějších a nejslibnějších komodit. Komunikace musí být rychlá, snadno a všude dostupná a hlavně multimediální, tedy nejen ke čtení, ale i k poslechu a také jako pastva pro oči. Centrem obývacího pokoje je tedy již desítky let TV, která nás baví, informuje, rozčiluje, vzbuzuje pestrou paletu emocí, pomocí TV k nám do bytu přichází naši političtí zástupci, hvězdy, ikony životního stylu a reklama, která jej vyváří a spolu se zmíněným definuje.
Televize se také stala vysoce estetickým doplňkem interiéru, jeho dominantou v podobě super tenkých a jako obraz závěsných plazmových obrazovek, které díky relativně dokonalé zobrazovací technologii a v součinnosti s několika kanálovým audio systémem domácího kina dokáží vytvořit ještě přesvědčivější virtuální realitu. Obrazovka pak slouží také jako monitor pro připojení k internetu, zobrazování zpráv v rámci emailové komunikace atd.
Ivan Krombach
Foto Panasonic a Ranny Architects
Publikováno: 9. 5. 2006, Autor: