Kvalitu obytného interiéru ovlivňuje celá řada faktorů, přičemž některé z nich jsou běžné známé a uživatelé je berou např. při vybavování bytu zcela běžně v potaz. Velmi zjednodušeně by se všechna tato kritéria dala shrnout a popsat jako hledání nějakého kompromisu či skloubení pohledových a užitných vlastností toho kterého zařizovacího předmětu. Málo kdo si ale uvědomuje, že ať už vědomě či nevědomě, vyhledává v obchodech či v jiné nabídce takové řešení interiéru, které mu vyhovuje v prvé řadě svými barvami a tedy tím, co bychom mohli nazvat „psychickou teplotou“.
Barvy mají zcela zásadní vliv na člověka a přirozeně se to projevuje i při volbě vybavení interiéru. Existují v podstatě dva způsoby, jak se v barvách a potažmo v jejich vlivu na lidskou psychiku orientovat. Ten jeden způsob představuje v podstatě studium optiky a zacházení s celou řadou pro mnohé jistě nezáživné teorie. Ale je to způsob tzv. vědecký, který končí tam, kde začíná operační prostor druhého způsobu a tím je průnik předmětu psychologie a všeho toho, co jsme si navykli nazývat nevědou (astrologie atp.). Pokusíme se všechno shrnout do několika málo vět a to i přesto, že to pravděpodobně ani není možné.
Velká fotogalerie malování a barevných stěn
Letory a psychická teplota
Každé letoře bývá přisuzována konkrétní barva. Jistě bychom našli celou řadu např. choleriků, kteří mají např. modře vymalovaný interiér, byť bychom předpokládali, že právě cholerici budou volit spíše něco výbušného, rudého či zkrátka něco dynamického, ale právě takový výklad by byl asi příliš dogmatický. Korespondence letory a barvy je obrazem nějakého vztahu, který se může třeba právě zmiňovaný cholerik snažit vyvážit použitím modré barvy a odpočinout si tak od permanentní tenze, kterou jemu přisuzované dynamické barvy logicky vyvolávají. Jinými slovy, barva a její letora je dvojice k zamyšlení, nikoliv imperativem pro výběr interiérových doplňků. Nicméně, k sobě tedy patří cholerik a barva červená, sangvinik a barva žlutá, zelená je barvou melancholikovou a flegmatická letora má barvu modrou..A jak takové korespondence číst? Jak se rozhodovat?
Jinými slovy, barva té či oné letory je svým způsobem obrazem takové povahy a uživatel by si měl spíše vybírat takové barvy, které se s jeho letorou-barvou doplňují a vyrovnávají. Teplé barvy tedy např. pojíme se studenými a naopak, přičemž tato snaha vede k vytvoření klidového, vyváženého interiéru a můžeme tímto způsobem realizovat např. ložnici či studovnu. Naopak společenské prostory (obývací pokoj atp.), bude asi lépe ladit dynamičtějším způsobem.
Petr Haas
Foto Ranny Architects a archiv autora
Publikováno: 6. 6. 2006, Autor: