reklama

Vánoce a maratón nakupování

Tak, jako si nedokážeme představit Vánoce bez vánočního stromečku, nedovedeme si tyto nejoblíbenější svátky v roce představit bez dárků. Až na drobné výjimky se dárky pořizují nákupem a proto jsou Vánoce také svátkem obchodníků, kteří mají nástroje na to, jak pomalu ale jistě zpracovávat naše vědomí a přimět nás k masivnímu utrácení. Nakupujeme v jakém si transu a ze všech stran slyšíme, že nestačí li nám k tomu peníze, pak nám je tzv. s radostí někdo půjčí. A vracení dluhů? O to se teď nestarejte, to se bude řešit až pak, teď hlavně nakupujte, chcete přece udělat svým blízkým radost, nebo ne?

Problémem, který sebou přináší dopad stále sofistikovanějších reklamních a marketingových strategií, se dnes již zabývá celá řada psychologů. Jednání člověka, tedy jeho chování, způsob jeho uvažování, to, jak si vybírá oblečení, jídlo a nebo nábytek, jak komunikuje, co ho zaujme jako první když vejde do místnosti, co láká jeho pozornost atd., zkrátka všechny možné informace o tom, jak člověk funguje, zajímají tvůrce reklamy a potažmo pak obchodníky, kteří potom dokáží s jejich pomocí prodat více zboží.

Nepřehlédněte – Velká galerie vánočních dekorací

Vánoce a maratón nakupování
Vánoce a maratón nakupování (Zdroj: )
Vánoce a maratón nakupování
Vánoce a maratón nakupování (Zdroj: )
Vánoce a maratón nakupování
Vánoce a maratón nakupování (Zdroj: )

Pozor zákruta, přejezd, náledí a persil

Řidič automobilu se např. logicky soustředí na informace z dopravních značek, jako by měl svůj mozek naladěný na přijímání zpráv právě z levé strany silnice, odkud tedy přichází varování např. o železničním přejezdu, o blízkosti serpentin atp. Stačí pak do cesty řidičova vědomí a jeho pozornosti postavit jinou „dopravní značku“, ze které se jezdec dozví, že nejlepší prášek na praní je Persil. V supermarketech je to podobné, ve výšce očí je v regálech takové zboží, kterého si má zákazník všimnout. V nižších „patrech“ je pak zboží ostatní. Podobných triků je přirozeně celá řada. V jednom pytlíku je kilo kávy a stojí sto korun. Druhý pytlík je větší, je barevnější, je v něm 0, 70 kg a stojí 90 Kč. Lidé ale nepočítají a kupují ten velký pytlík, protož vypadá ve srovnání s tím menším jako opravdový pytel kafe a navíc je levnější – což je fakt, stojí pravdu jen 90 Kč. Ve skutečnosti je právě tato káva podstatně dražší.

Nábytek

I v obchodech s nábytkem hrají se zákazníkem všelijaké hry. Jeden z nejznámějších OD s bytovým vybavením např. nemá okna. Veškeré osvětlení je tam umělé. Člověk totiž po několika minutách v takovém prostředí ztrácí pojem o čase, protože je nekonfrontuje s přirozenými změnami dne, se západem slunce, se stmíváním atp. a v obchodě pak stráví více času, prohlédne si více zboží, nechá na sebe působit více reklamy a je zde naděje, že také utratí více peněz. Podobné a jiné, mnohem promyšlenější strategie a techniky se studují na nových vysokých školách.

A co radí psycholog?

Před nakupováním si pořiďte seznam toho, co potřebujete a řiďte se jím, jinak si domů přinesete věci, které ani nikdy neužijete, týká se to zejména různých slevových akcí. Zboží vybírejte i v jiných policích, než v těch, které jsou ve výšce očí. V nižších patrech je stejné a mnohdy levnější zboží, za které akorát jeho výrobce nezaplatit požadovanou taxu a tak zůstalo dole. Ten správný dárek vybírejte očima i proti logice běžného vizuálního výběru, tedy např. zprava do leva. Uvědomte si, že prodejce má za cíl prodat, má z příruček a od odborníků naučené fráze a základní techniky, jak vás zaujmout a vytvořit představu, že nenakoupíte li, o něco přijdete, že Vánoce nebudou plnohodnotné atp. Nakupujte s chladnou hlavou bez podléhání iluzi, že zakoupením parfému „David Beckham“ budete stejně přitažlivý, jako fotbalista tohoto jména. A hlavně, vánoční dárek by měl být výrazem nějakého osobního vztahu mezi dárcem a podarovaným. Nejde o to, kolik stál, nemusí to být dary. Hodně štěstí.

Jaroslav Zákolanský
ilustrační foto: archiv autora

Publikováno: 13. 12. 2006, Autor: