reklama

Stěny v 3D dimenzi

Dekorování stěn papírovou, textilní, dřevěnou či skleněnou tapetou patří ke standardním postupům, ale sestavit si na stěně vzor nebo ornament podle svého vkusu z keramických prvků, to už je objev přímo revoluční.

i (Zdroj: archiv redakce)
Stěny v 3D dimenzi

Většina tapet dokáže interiér změnit k nepoznání, hladká struktura tapety interiér prosvětlí a opticky zvětší, zatímco reliéfní vzor zvýrazní styl a originalitu prostoru. Reliéfní vzor je vytlačovaný či ražený ornament, který zdálky splývá a stěny tak zůstávají jakoby ploché, postrádají úžasný náboj hry světla a stínu a chybí jim určitý úhel pohledu, v němž hraje roli plastičnost. Tapety s dokonale vypracovaným a skutečným třetím rozměrem nabízejí mnohem víc možností jak stěny v interiéru pozvednout na úroveň uměleckého díla.

Je to porcelán, není to porcelán…

Jen málokoho napadne, že tapeta nemusí vypadat jako běžná role, která se rozvine, naměří a pak nalepí na stěnu. Trojrozměrná tapeta je ve skutečnosti objekt, přesněji řečeno keramický prvek, se sněhobílou či kovovou glazurou, který se upevní v libovolné sestavě na stěnu. Výjimečnost tapety je mnohoznačná v prostorovém uspořádání prvků, jejich množství, tvaru i barvě, snadné instalaci na jakýkoliv povrch, ale především v samotném materiálu – listrované keramice.

Listrovaná technika je extratřída

Počátky listrované keramiky sahají až do období fátimovského Egypta, zhruba okolo devátého století, které je typické keramickými výrobky s neobvyklou glazurou metalického vzhledu. Neobvyklého efektu keramičtí mistři nedosahovali žádnými zázračnými pigmenty, ale v té době zcela výjimečnou technologií. Pro vysvětlení velmi stručně nahlédneme do tajemství jejich výroby modifikované do současnosti.
Na začátku výrobního procesu se porcelánová hmota složená ze směsi kaolínu, živce a křemene.nalije do sádrové formy, po jemném zavadnutí hmoty se výrobek opatrně vyklepne z formy a počká se, až odlitek zaschne. Potom se ručním retušováním tvar upraví k dokonalosti a teprve pak přijde na řadu namáčení do glazury. Opět následuje retuš a přichází nejdůležitější okamžik – výpal, který probíhá bez přístupu vzduchu, v takzvané redukční atmosféře, v níž je keramický výrobek rovnoměrně pokryt tenkou vrstvou zlata, platiny nebo jinými kovovými barevnými listry. Kdysi byl výrobní postup určitě primitivnější, ale stejným způsobem za použití moderní techniky vznikají keramické prvky, z níž se skládá trojrozměrná tapeta.

Velká fotogalerie moderních interiérů

Kdo je objevitelem třetího rozměru?

Na znovuobjevení starobylá technologie čekala téměř deset století než ji po Evropě proslavil představitel francouzské secese, keramik Pierre Clément Massier. A v třetím tisíciletí listrovaná keramika slaví úspěch opět.

Ostravský rodák, keramik Daniel Piršč před třemi lety založil vlastní studio na malosériovou výrobu autorského porcelánu. Nepřináší však na trh užitkový porcelán v široké škále produktů pro denní stolování a solitérní prvky pro dekoraci interiéru, ale především sází na kvalitu a čistotu stylu, jehož základem je právě listrovaná keramika.

O porcelánu, který Daniel Piršč sám navrhuje a vyrábí sám tvrdí, design nesmí svazovat, Použitelnost a funkce je pro něj primární, ale usiluje o to, aby věcem nechyběla téma, příběh. O tom, že je úspěšný dokládá řada ocenění: Vystavuje na festivalech a designérských veletrzích v České republice i v zahraničí. Jeho váza Filigrain Vase byla zařazena do známého prestižního výběru 100 ikon českého designu a čerstvý úspěch zaznamenal na významném italském veletrhu Design Week v Milánu, kde se prezentoval kolekcí užitkové keramiky, váz, svítidel, ale i zcela neobvyklými prvky trojrozměrných tapet.

3D tapety v praxi

Keramické prvky jsou plastické a velmi variabilní. Možnost uspořádání prvku ve tvaru kříže, kapky nebo letadélka v bílé, zlaté či stříbrné glazuře dávají prostor k individuálnímu vytvoření interiéru, bez ohledu na velikost, zakřivení či barevnost stěn. Instalace prvků je velmi jednoduchá. K zavěšení se používají vruty  nebo hřebíky podle typu podkladu (štuk, sádrokartón, dřevo) . Pro zajištění požadovaného umístění prvku se může ze zadní strany nanést silikonové lepidlo.

Autor: Irena Forejtová
Foto: z archivu Daniela Piršče a Nábytek Říha

Publikováno: 2. 2. 2009, Autor: