První zářijový den je pro budoucí prvňáčky zásadním okamžikem. Definitivně končí bezstarostné dětství a přichází první povinnosti. Ale ani rodiče nejsou ušetřeny nových starostí a jednou z těch, kterou by měli vyřešit jako první, je proměna dětského pokoje v pokoj žákovský. A měla by to být proměna citlivá, ohleduplná, ovšem stejně tak jasná a zřejmá. Na prvním místě už teď bude škola a tomu bude odpovídat i interiér pokoje.
Onen zásadní okamžik, na který se ovšem nadpoloviční většina dětí těší, spočívá v ukončení bezmezně libovolného nakládání s časem a pak také v osvojení si obsahu pojmu „povinnost“. Ovládání pozornosti, soustředění a vypěstování smyslu pro odpovědnost a organizaci dne je téma zaměstnávající renomované kapacity a pokud se rodiče v tomto smyslu obávají o své děti, pak je vhodné vyhledat pomoc odborníka, nejlépe dětského psychologa. Poraden takového typu je mnoho a každá ZŠ disponuje minimálně kontaktními informacemi. Nicméně, z hlediska uspořádání interiéru dětského a následně žákovského pokoje platí několik pravidel, které je vhodné dodržovat, zamyslet se nad nimi a nebo se alespoň nechat inspirovat a případně pak věc konzultovat.
O dětského k žákovskému pokoji
Od této chvíle již pokoj nebude sloužit jen hrám, ale i práci. Psací stůl se rovněž stane stolem pracovním a nebude to místo pouze pro kreslení, nebo jiné hry. Hračky by se postupně, nikoliv násilně a tzv. střihem, měly přesunout do skříní a úložných prostorů, a dítě by mělo být vedeno k rozdělní dne na dobu určenou k práci a ke hraní. Hračky pak patří, stejně jako knihy, sešity a jiné učební pomůcky tzv. na své místo.
Psací stůl a pracovní místo
Umístění a řešení psacího, tedy pracovního stolu, je v případě prvňáčka v zásadě stejné, jako v u žáka druhého stupně či studenta střední školy. Základní ergonomické pravidla mají shodný základ a nakonec je otázkou financí, do jaké míry bude prvňáček psát své úkoly u stolu, který mu bude moci sloužit ještě v páté nebo sedmé třídě a nakolik si mohou rodiče dovolit vyměňovat vybavení pokoje několikrát během studia.
Velká fotogalerie moderních interiérů
Pamatujte pak na fakt, že kromě výšky stolu a židle (viz dále) by mělo být zajištěno správné osvětlení pracovní desky stolu. Zde platí jednoduché pravidlo: pokud je dítě levák, světlo by mělo přicházet z prvé strany tak, aby si dítě nestínilo vlastní rukou. Pro praváka pak ideálně dopadá světlo z levé strany.
Počítejte s tím, že:
1. Kromě samotného stolu a židle bude nyní potřeba i další úložný prostor pro knihy, sešity a jiné školní pomůcky. Ideální je, pokud takový úložný prostor (kontejnery, skříně, knihovny, zásuvkové moduly) je lidově řečeno po ruce a to asi nejlépe z boku, tedy kolmo k podélnému čelu stolu.
2. Stůl a židle šité tzv. na míru pro šestileté dítě nebude vyhovujícím nábytkem pro dítě předpubertálního věku. Nakoupit školní nábytek „pro malé prince a princezny“ je řešením na jeden nebo dva roky. Motivy oblíbených dětských hrdinů, bleděmodré stolky pro chlapce a růžové pracovní místa pro dívky budou mít úspěch u prvňáčka, ale „páťák“ už s tím bude mít problémy.
O správně vybavením pracovním místě, o výšce stolu, polovatelných židlích a výškově nastavitelných stolech čtěte ve článku Budete kupovat školní psací stůl pro vaše dítě? Chcete vědět, jaká výška stolu je vhodná pro vaše dítě?
Red.
Foto: Hanák nábytek, Hezkydetskypokoj, Intena, Nabytek Havlík, Nábytek Říčany, Meblik
Publikováno: 26. 8. 2009, Autor: