reklama

Řemeslník svou práci odflákl? Co dělat?

Zavolali jste si řemeslníka, zaplatili mu, ale on svoji práci jednoduše odflákl. Pokud vám špatně opravil už beztak starou pračku, pak to asi nemá cenu řešit, ale jestli tím např. utrpěla vaše střecha, okna, nebo bezpečnostní dveře, rozvod plynu či jiná zásadní věc, pak je na čase položit si otázku: jak postupovat při špatně odvedené práci? Požádali jsme o rozhovor právníka Sdružení ochrany spotřebitelů SOS Jiřího Žůreka.

i (Zdroj: archiv redakce)
Řemeslník svou práci odflákl? Co dělat?

Lidé stále ještě chápou řemeslníka jako někoho, proti komu vlastně není odvolání a jako někoho, koho je dobré si považovat a být přitom rád, že se vůbec dostavil. Je to zvláštní syndrom doby dávno minulé. Mladší lidé generace 70 a 80 let by ale neměli mít s tímto „stigmatem“ minulosti žádný problém. Jednoduše řečeno: práce je zboží jako jakékoliv jiné.

Pane doktore, na úvod lapidární a současně klíčová otázka: co tedy dělat v případě, že nejsme spokojeni s kvalitou odvedené práce?

Službu řemeslníka je nutné reklamovat v záruční době. Pokud půjde o klasické práce, které spočívají v opravě nebo úpravě věci, je záruční doba 3 měsíce. U stavebních prací je záruční doba nejméně osmnáct měsíců. Na zhotovení díla v rámci smlouvy o dílo, je záruční doba 6 měsíců. V těchto lhůtách je nutné při nespokojenosti s kvalitou práce nebo při výskytu vady písemně reklamovat u zhotovitele a žádat provedení práce v souladu s uzavřenou smlouvou, případně žádat odstranění vad. Reklamace by měla být do 30ti dnů vyřízena.

A druhá věc – nejsme li spokojeni s cenou, která je nám naúčtována, případně došlo k jejímu navýšení bez předchozí konzultace s námi?

Obecně platí, že nedojde-li ke zhotovení díla na počkání, je zhotovitel povinen vydat objednateli písemné potvrzení o převzetí objednávky, které musí obsahovat mimo jiné i cenu za provedení díla. Spotřebitelům doporučujeme, aby trvali na písemné informaci o ceně díla (služby), předejte se tak pozdějším problémům s určením ceny. Pokud nelze cenu při uzavření smlouvy sjednat pevnou částkou, je nutné ji určit alespoň odhadem. Pokud zhotovitel následně zjistí nutnost dodatečně cenu odhadem podstatně překročit, je povinen objednatele bez prodlení písemně upozornit a oznámit mu novou cenu, jinak nemá právo na zaplacení rozdílu v ceně. Podstatným překročením se rozumí zvýšení ceny stanovené odhadem o 10 a více procent. Po oznámení nové ceny je objednatel oprávněn odstoupit, a zaplatit zhotoviteli částku připadající na již odvedenou práci, jen v případě, pokud měl z částečného plnění smlouvy majetkový prospěch. Pokud objednatel neodstoupí od smlouvy, je povinen zaplatit nově určenou vyšší cenu.

Nebude li brán zřetel na naše námitky a pokusy o reklamaci – kam se obrátit?

Pokud se spotřebitel s podnikatelem nedohodne, je možné se obrátit na SOS s žádostí o pokus vyřešit spor mimosoudní cestou. V takovém případě lze dosáhnout dohody o vyřešení sporu, přijatelnou pro obě dvě strany. Podmínkou je však souhlas druhé strany se zapojením do tohoto způsobu řešení sporu. Pokud nedojde k dohodě, nezbude spotřebiteli nic jiného než se soudit. Je možné také podat stížnost na živnostenský úřad na nekvalitní práci. Živnostenský úřad může podnikateli živnostenské oprávnění zrušit či v určitém rozsahu provozování živnosti pozastavit, pokud podnikatel  závažným způsobem porušuje podmínky živnostenského zákona nebo jiného zvláštního právního předpisu. Další alternativou je příště se obrátit na jiného podnikatele, který bude ke svému zákazníkovi vstřícnější a ochotnější.

Děkujeme Vám za rozhovor.

Další informace a inspirace ve článku Zaujalo vás: Rekonstrukce panelového bytu? Nechte si poradit odborníkem!

Red.
Zdroj: Sdružení ochrany spotřebitelů SOS
Foto archiv redakcea a handymanconnection.com

Publikováno: 4. 3. 2010, Autor: