Češi jsou podle mnohých statistik stále více zadluženi. Využívají nabídky spotřebitelských úvěrů a hypoték a nezaujatému pozorovateli by se mohlo zdát, že až lehkomyslně utrácí. Otázkou přirozeně zůstává: za co. Jsou lidé v ČR ochotni investovat primárně do svého pohodlí a komfortu domácnosti a nebo raději auta a pěkné šaty? A co má vlastně investiční logiku? A jakou ?
Podle průzkumů a díky plánovanému zvýšení DPH u stavebních prací v roce 2008 dosáhnou v průběhu příštího roku české domácnosti rekordního zadlužení a to díky hypotékám, které jsou bohužel jediným legálním způsobem, jak se dostat k vlastnímu bydlení. Ve většině případů se přitom jedná o hypotéku rozloženou na 25 – 30 let, tedy na takřka celou druhou polovinu života a nebo jinak řečeno, na celou jeho produktivní část. I přesto, že se tedy jedná o naprosto zásadní investici v životě průměrného jednotlivce, nejsou pak lidé dále ochotni své případné přebytky investovat do zvyšování kvality svého bydlení, ale raději si našetří např. na lepší šaty a nebo ti movitější na nové auto.
Zvelebování vlastního obytného interiéru není v tuzemsku žádným automatizmem a stejně tak není vnímáno ani jako investiční jednání v tom smyslu, že tedy pokud už bylo na bydlení vynaloženo tak zásadní množství financí, pokusíme se je zhodnotit v formou zvelebování nemovitého majetku a zajistit tak minimálně fixování či lépe zvýšení jeho hodnoty pro případ, že se investor a běžně také obyvatel bytu dostane do fatální a finančně tíživé situace, která jej přinutí nemovitost prodat.
Pokud by se jednalo o věc spotřebního charakteru, jež je určená k nějak časově omezenému využívání a po této době zcela ztrácí hodnotu, bylo by takové jednání pochopitelné, ale vzhledem k tomu, že pořizování vlastního bydlení je tak závažným zásahem do osobních financí, je možné neochotu k jeho zhodnocování vnímat jako svého druhu lehkomyslnost.
Publikováno: 25. 12. 2006, Autor: