reklama

Hypoteční úvěry jsou dostupnější než kdykoliv před tím

Celá procedura vyřizování hypotéky se za posledních několik let natolik zjednodušila, že získání tohoto úvěru by dnes nemělo představovat až tak velký problém. S určitou mírou administrativy však klienti počítat musejí.

Pro hypoteční úvěr mohou lidé dnes zavítat zhruba do dvaceti bankovních domů. Z toho důvodu může být pro řadu klientů i trochu problém si v nabídce úvěrů na bydlení vybrat, natož se v ní vůbec orientovat. Každopádně udělat si průzkum mezi bankami a pokusit se zjistit, která nabídka je spojena s nejlepšími podmínkami, se rozhodně vyplatí.

Hypotéka – jak začít
První věcí, kterou musí zájemce o půjčku udělat, je navštívit pobočku vybrané hypoteční banky a vše důkladně prokonzultovat s úvěrovým poradcem. Hned při první návštěvě klient zjistí, jak velkou částku by si od banky mohl půjčit. Úvěrový bankéř by klientovi měl také přesně vysvětlit, co všechno bude nutné před podpisem úvěrové smlouvy vyřídit. Klient by měl také od bankéře dostat kompletní seznam dokladů, které po něm hypoteční banka bude požadovat.

Požadovaná dokumentace

1. Klient musí doložit svoji bonitu – potvrzení o příjmech od zaměstnavatele. U podnikatelů je to daňové přiznání.

2. U hypotečního úvěru je podmínkou zástava nemovitosti (hypotéka). Bude proto nutné nechat nemovitost ocenit (využitím některého ze smluvních odhadců spořitelny). Tato podmínka ale odpadá, pokud klient bude kupovat novou nemovitost od developera, který spolupracuje při prodeji bytů s danou hypoteční bankou.

3. K nemovitosti, která bude sloužit jako zástava, je nutné mít výpis z katastru nemovitostí, případně snímek katastrální mapy. Banka bude rovněž potřebovat také nabývací titul k nemovitosti (kupní smlouvu) – doklad, že současný vlastník je skutečným majitelem a tudíž má právo nemovitost prodat. To se netýká případu, kdy klient bude kupovat novou nemovitost.

4. Klíčovým dokumentem je kupní smlouva, nebo smlouva o smlouvě budoucí, kde bude přesně definován způsob financování. Jestliže klient chce čerpat úvěr na výstavbu či rekonstrukci, je třeba doložit také stavební povolení a projektovou dokumentaci.

Na první pohled celý proces může vypadat složitě, žádný velký problém to ale není. Navíc po celou dobu kompletování dokladů jsou klientům úvěrový poradci v bance nápomocni a vesměs ochotni jim vždy poradit.

Po předání dokumentů klientem je na řadě hypoteční banka. Vyřízení úvěru bance obvykle nezabere více než tři dny a klient je vyzván k podpisu úvěrové a zástavní smlouvy. Ty je pak nutné vložit do katastru nemovitostí. Poté, co katastr dokumenty zapíše, může klient čerpat úvěr. Ve většině případů je ale hypoteční banka schopna klientovi uvolnit peníze i na základě návrhu na vklad zástavy do katastru nemovitostí.

Radek Šalanda
Foto autor

Publikováno: 2. 5. 2007, Autor: