Realitní kanceláře jsou komerční organizace a jako takové se přirozeně snaží vytvářet zisk. Důležité je, jakým způsobem to provádějí a zdali se vždy chovají transparentně a tzv. slušně. Dejte si pozor a rozhodně uplatňujte okřídlené: důvěřuj, ale prověřuj. Může ušetřit statisíce.
Bohužel ani trhu s realitami se nevyhýbají bez skrupulózní podnikatelé, jejichž jediným cílem je co možná největší a zejména jakkoliv nabytý zisk. Serióznost a transparentnost je jim cizí a využívají toho, že většina klientů se v právní problematice spojené s transfery nemovitostí nevyzná. Pokud bude klient v obavě před neseriózností volit pouze mezi zavedenými kancelářemi, ochuzuje se o služby nabízené mladými kancelářemi, jenž se snaží prosadit a nějak na sebe upoutat pozornost. A navíc, chce li vás někdo podvést, pak se mu to zřejmě podaří, ovšem není od věci připravit se alespoň na ty nejzákladnější potenciální problémy a věnovat pozornost třeba takové věci, jakou je provize. Důležité totiž je, kdo kolik a komu co platí. Jako kupující plaťte co nejméně!
Důvěryhodné kanceláře se chovají standardně, respektive transparentně, klient ví co se s jeho penězi děje a může být klidný. Běžně si kanceláře účtují 4 – 6 % z ceny nemovitosti a to je jejich zisk a z toho žijí. Prodávající si touto částkou zaplatí servis a služby spojené s převodem nemovitosti a prodejní cena je nejčastěji o tuto částku navýšena. Vyšší sazby nejsou normální.
Mechanizmus slevování by měl být jasně popsán ve smlouvě
Jaroslav Zákolanský
Foto archiv
Publikováno: 6. 6. 2007, Autor: