reklama

Jak nenaletět při prodeji či koupi nemovitosti, aneb: důvěřuj, ale prověřuj

Realitní kanceláře jsou komerční organizace a jako takové se přirozeně snaží vytvářet zisk. Důležité je, jakým způsobem to provádějí a zdali se vždy chovají transparentně a tzv. slušně. Dejte si pozor a rozhodně uplatňujte okřídlené: důvěřuj, ale prověřuj. Může ušetřit statisíce.

i (Zdroj: archiv redakce)
Jak nenaletět při prodeji či koupi nemovitosti, aneb: důvěřuj, ale prověřuj

Bohužel ani trhu s realitami se nevyhýbají bez skrupulózní podnikatelé, jejichž jediným cílem je co možná největší a zejména jakkoliv nabytý zisk. Serióznost a transparentnost je jim cizí a využívají toho, že většina klientů se v právní problematice spojené s transfery nemovitostí nevyzná. Pokud bude klient v obavě před neseriózností volit pouze mezi zavedenými kancelářemi, ochuzuje se o služby nabízené mladými kancelářemi, jenž se snaží prosadit a nějak na sebe upoutat pozornost.  A navíc, chce li vás někdo podvést, pak se mu to zřejmě podaří, ovšem není od věci připravit se alespoň na ty nejzákladnější potenciální problémy a věnovat pozornost třeba takové věci, jakou je provize. Důležité totiž je, kdo kolik a komu co platí. Jako kupující plaťte co nejméně!

Normální je provize okolo 4 – 6 %

Důvěryhodné kanceláře se chovají standardně, respektive transparentně, klient ví co se s jeho penězi děje a může být klidný. Běžně si kanceláře účtují 4 – 6 % z ceny nemovitosti a to je jejich zisk a z toho žijí. Prodávající si touto částkou zaplatí servis a služby spojené s převodem nemovitosti a prodejní cena je nejčastěji o tuto částku navýšena. Vyšší sazby nejsou normální.

Dva se dohodnout a třetí platí
Klasickým „fíglem“ realitních kanceláří je snaha maximálně snížit částku, kterou po prodeji dostane prodávající a nemovitost pak prodat co nejdráže a o rozdíl se rozdělit rovným dílem s původním majitelem, kterému ještě naúčtují provizi. Proto si vždy dobře pročtěte smlouvu a trvejte na tom, aby v ní byl jasně a hlavně jednoznačně popsán mechanizmus obchodování a tvorby ceny. Dbejte na to, aby formulace ve smlouvě nenabízeli více výkladů.

Mechanizmus slevování by měl být jasně popsán ve smlouvě

Při prodeji je dobré, respektive nutné, mít ve smlouvě jasně popsaný mechanizmus, podle kterého se bude postupovat při slevování a kde bude jednoznačně uvedeno, jak má realitní kancelář postupovat, zdali může sama cenu snížit, kdy to může udělat, kolik týdnů či měsíců musí být nemovitost nabízena za cenu „x“ a kdy za nižší cenu „y“. Je možné reagovat na svůj vlastní inzerát a tvářit se jako zájemce. Tak se dá zjistit, jakou techniku kancelář používá a zdali odpadu nenabízí nemovitost za jinou, než dohodnutou cenu.

Jaroslav Zákolanský
Foto archiv

Publikováno: 6. 6. 2007, Autor: