reklama

Zvažujete hypotéku? Banky zvedají sazby a ne vše se vám vyplatí

Velká oblíbenost hypoték, kterou v posledních letech banky zaznamenaly, stále pokračuje. Z průzkumů, které provedla společnost Factum inventio na konci května vyplývá, že více než jedna pětina Čechů plánuje sjednání hypotečního úvěru. Řada bank zvýšila v průběhu měsíce června nečekaně své úrokové sazby, a to v případě pětileté fixace přibližně o tři desetiny procenta, u jednoleté fixace pak až o celou polovinu procenta. Podle předpokladů budou úrokové sazby růst i nadále, což znamená, že hypotéky už nebudou až tak výhodné.

Jaké jsou vlastně  výhody hypotéky?
 

Pravděpodobně největším lákadlem je současná poměrně nízká úroková sazba produktů, a jednak také nepřeberným množstvím různých druhů úvěrů, mezi nimiž si může snadno vybrat ten pravý, přesně dle svých představ, prakticky každý. Průzkum Factum Invento ukázal, že dvě třetiny dotázaných shledávají současnou nabídku hypoték jako dostatečnou.

Neméně důležitá je ale také možnost rozložení splátek na delší časový úsek. Pokud tedy chcete stavět, nemusíte být hned při „startu“ zrovna milionáři.
Hypotéky se těší velké oblibě, což samozřejmě hraje do noty všem bankám. Ty se proto v poslední době na hypotéky zaměřují, a nabízí klientům stále nové a nové produkty.
Kromě toho se v posledních letech značně zrychlil a zjednodušil i proces získávání hypoték, takže už tu máme i „vychytávky“ jako jsou hypotéky na počkání, hypotéka bez doložení příjmů, či dokonce hypotéka naopak.

„..když ptáčka chytají, hezky mu zpívají…“
Toto pořekadlo platí v reklamě ještě více než kdekoliv jinde. A ani reklamy z oblasti bankovních produktů se tomu nevyhnou.
Banky se samozřejmě snaží na své nabídky nalákat co nejvíce klientů. Vzhledem k faktu, že pro většinu lidí hraje hlavní roli výše úrokové sazby, právě na ni se banky v reklamách zaměřují. Snadno se pak můžeme setkat s nízkou úrokovou sazbou, například už od 2,99% (ano, ani úrokovým sazbám už se nevyhnula ona oblíbená psychologická devadesát devítka). Ovšem realita nebývá tak růžová, jako na první pohled či poslech v reklamě.
Prvním „ale“ bývá krátká doba fixace. Splátky s tak nízkým úrokem banka většinou poskytuje pouze po dobu jednoho roku. Po uplynutí této doby stanoví banka novou (samozřejmě vyšší) úrokovou sazbu. Její výše závisí na rozhodnutí České národní banky a na aktuální situaci na trhu, kterou pochopitelně na rok dopředu nikdo nemůže odhadnout.
Druhým háčkem je slovíčko „od“. Pro získání úvěru s tak nízkou úrokovou sazbou je totiž často potřeba splnit řadu podmínek, takže v závěru na něj dosáhne skutečně jen málokdo. Seznam podmínek ale většinou na reklamním letáčku nenajdete ani s pomocí lupy.
Pozor si dejte také na veškeré poplatky, které jsou s vyřízením a především vedením účtu spojeny. V součtu může jít i o značně vysokou sumu.

Dobrá rada nad zlato

Pokud se tedy skutečně chystáte nějakou tu hypotéku si zařídit, nejlepší je v klidu obejít více bank, seznámit je se svými potřebami a požadavky, zjistit co vám mohou nabídnout a pěkně v klidu se pak rozhodnout až po objektivním srovnání všech produktů. Nechcete přeci kupovat zajíce v pytli, a už vůbec ne, pokud jde o takovou věc, jako je hypotéka.

Pokud jde o čísla

Během prvního čtvrtletí letošního roku poskytly banky více než 17 000 hypoték, jejichž výše činí přes 28 miliard korun. Ve srovnání se stejným obdobím vloni, kdy půjčily banky okolo 19 miliard, jde o nárůst skutečně nemalý.
V následujícím roce ale očekáváme zdražení úvěrů, což pravděpodobně přeruší stoupající tendenci počtu hypoték. Tak tedy, pokud taky nějakou tu hypotéku v dohlednu plánujete, doporučuji neodkládat to. Již v průběhu června zvýšily některé banky své úrokové sazby, a to v případě pětileté fixace přibližně o tři desetiny procenta, u jednoleté fixace pak až o celou polovinu procenta. Jako důvod uvádějí růst ceny peněz na mezibankovním trhu.
Lucie Lukačíková
foto archiv autora

Publikováno: 9. 7. 2007, Autor: