V předvánočním období sílí tlak bankovních i nebankovních ústavů na klienty, kterým je nabízena hned celá řada spotřebitelských úvěrů. Ty jsou však podle SOS velmi často mnohem méně výhodné, než jak by se zákazníkům mohlo na první pohled zdát. Právě z tohoto důvodu SOS doporučuje pečlivě posoudit veškeré podmínky úvěru a zaměřit se zejména výši úroků, popřípadě i jiných poplatků spojených s čerpáním půjčky.
NE/výhodná akce!
Především reklamy lákající na unikátní akční nabídky mohou spotřebitele přijít velmi draho. Zejména půjčky bez navýšení se mohou změnit ve velmi nákladnou záležitost. Většinou se totiž musí splatit řádově do několika měsíců, v opačném případě se úročí obvykle více než 25 procenty. Ovšem ani čtyřnásobek této sumy není výjimkou, a uznejte sami, 100 procent už je slušná suma.
Dluhy jsou v kurzu
Češi zatím se zadlužováním zdá se potíž nemají. Ochotu Čechů žít na dluh dokazují i údaje České národní banky, podle kterých se počet spotřebitelských úvěrů zvyšuje každý rok o celých 30 procent.
Novinka pro dlužníky
Od začátku příštího roku se mohou lidé, kteří nejsou schopni své závazky splácet, objevit v nově zřízeném veřejném seznamu dlužníků. Registr prvního ledna zprovozní ministerstvo spravedlnosti a objeví se v něm každý, kdo nebude alespoň dvěma věřitelům tři měsíce splácet dluh a bude na něj podána žaloba.
Pozor i na internet!
Kromě nabídky nápadně výhodných úvěrů by si v předvánočním čase měli dát spotřebitelé pozor i na nákupy v internetových obchodech. Jejich podíl na celkovém počtu obchodů každým rokem roste, ale podle SOS informují letos internetoví prodejci své zákazníky o podmínkách nákupu dokonce ještě hůře než loni. Podle podzimního průzkumu SOS splnila stovka internetových obchodů kritéria dostatečného informování zákazníka pouze na 58,6 procenta.
Lucie Lukačíková
foto: archiv autora
Publikováno: 17. 12. 2007, Autor: