reklama

Modelovací stříbro: Technika Art Clay

Budeme tvořit kov. Nevěříte? Výtvarnice Jana Veselá nás naučí, jak pracovat s modelovacím stříbrem. Alespoň na chvilku si budeme připadat jako v alchymistické dílně Rudolfa II.

Zdroj: Prima DOMA MEDIA s.r.o.

Technika Art Clay pracuje s modelovacím stříbrem, které se po vytvarování, vypálení a vyleštění promění ve výrobek z čistého stříbra o ryzosti 999/1000. Hmota je zdravotně nezávadná. K tvoření nepotřebujeme mít žádnou speciální dílnu s pecí nebo nějakým odlévacím zařízením. Tato hmota je k dostání ve třech provedeních. Seženeme ji pevnou, jako plastelínu – z ní se modelují šperky nebo drobné objekty, dále v konzistenci pasty (ta se nanáší štětcem třeba přímo na listy, které vypálení shoří a zůstane jejich otisk), nebo v řidší formě ve stříkačce, kterou kreslíme jemné linky. Všechna tři skupenství jsou ředitelná vodou.

Modelovací stříbro: Technika Art Clay
i (Zdroj: Prima FTV)
Modelovací stříbro: Technika Art Clay

Jak vytvořit duté korále

Tvoření dutých tvarů, jako jsou koule nebo jiné na pohled křehké tvary, je jednou z nejvděčnějších technik Art Clay. Připravíme si formu, základ požadovaného tvaru. Většinou ji modelujeme z dřevité hlíny, nebo z vlhkého papíru. S dřevitou hlínou můžeme dělat náročnější tvary, nejen kouličky. Má po modelování a obroušení pěkně pevný a hladký povrch. Tvary necháme dokonale proschnout, hlavně před vypálením. S nanášením stříbra můžeme začít po zaschnutí povrchové vrstvy.Výtvarnice Jana Veselá používá nejčastěji papírovinu. Papier maché bez lepidla. Nebo najemno natrhaný ubrouskový papír.

Jak začít

Natrhaný ubrouskový papír namočíme v čisté vodě, důkladně promísíme a vodu vyždímáme. Papír jsme zvolili proto, že lépe vyhoří a není nepříjemně cítit. Nemá ale hladký povrch, je trochu roztřepený, proto se hodí spíš jako základ tvarů, které nemusí být symetrické a precizní. Z husté kaše pak modelujeme potřebné tvary, v našem případě koule. Pečlivě vysušíme a začneme pracovat se stříkačkou.  Hmotu nanášíme stříkačkou tak, aby se vlákna vzájemně dotýkala. Nejpevnější jsou proto kuličky s tzv. chaosem, víceméně nahodilou motanicí linek, které po vypálení pevně drží celou konstrukci. Pokud chceme dělat pravidelný dekor, je potřeba mít na paměti, že vlákna nemohou volně ležet, ale musí být pevně spojená mezi sebou.

Hmotu nanášíme stříkačkou tak, aby se vlákna vzájemně dotýkala
i (Zdroj: Prima FTV)
Hmotu nanášíme stříkačkou tak, aby se vlákna vzájemně dotýkala

Jak můžeme hmoty kombinovat při výrobě jednoho předmětu

Je možné spojit dohromady modelovací stříbro jako hlínu a hmotu ve stříkačce. Dobře se propojí a pěkně drží. Šperky s korkovou hlínou vypalujeme v peci, flambovací pistolí jen v dobře odvětrané místnosti. Korálek v peci upevníme, aby se neskutálel, nebo uložíme do malého květináče, který zabrání pohybu. Pokud vypalujeme podobné věci přece jen pistolí, je dobré si na to připravit drátěnou síťku, abychom korálek neodfoukli.

Vypalujeme plynovou flambovací pistolí
i (Zdroj: Prima FTV)
Vypalujeme plynovou flambovací pistolí

Koule jako přívěsek

Pokud chceme mít z koule například přívěsek na krk, připevníme pastou očko ze stříbrného drátku (musí mít ryzost 99 %, aby sneslo výpal). Pak musíme papír vypálit. Vypalujeme plynovou flambovací pistolí u okna nebo venku a po zahřátí šperku intenzívně foukáme do středu kuličky, aby vnitřek důkladně vyhořel. Teprve ve chvíli, kdy je tvar uvnitř prázdný, dopálíme stříbro podle potřeby. Vypálené stříbro je bílé. Je potřeba ho důkladně okartáčovat a místy vyleštit, můžeme na to použít pletací jehlici, drátěný kartáček nebo třeba ocelovou lžičku.

Publikováno: 25. 12. 2018, Autor: Václav Postránecký , Profil autora: Václav Postránecký