Šetření je aktuálním tématem číslo jedna. Avšak co se zdánlivě zdá jako úsporné, v reálu může ušetřit třeba jen haléře a mnohdy se to zvrtne a je to spíše útrata. Poznáte, kdy opravdu šetříte a kdy z vás obchodníci jen tahají peníze pod příslibem slev a výhodných nákupů?
Fenoménem dnešní doby je mohutné nakupování. Je běžné vidět celé rodiny, jak tráví odpoledne v nákupních centrech, super i hypermarketech stejně, jako kdyby navštěvovali hrady a zámky. Nakupuje se všechno, co je v dosahu a zejména, pokud je to ve slevě, v akci a je toho obrovské množství.
Slevy, akce a výhodné nákupy
Častokrát můžeme pozorovat, jak se naše nákupní vozíky prohýbají pod tíhou maxi balení zboží, akčního zboží a zboží ve slevě. Proč bychom si nenakoupili, když je to tak levné a výhodné, že? Jenže, stačí se trochu více zblízka podívat na slevy a akce a zjistíte, že to zase tak výhodné není. Obzvlášť rádi mají Češi slevové akce, výprodeje, výhodná balení za rozumnou cenu, 2v1 a maxi balení čehokoliv, ideálně ještě s množstevní slevou. Jako zákazníci jsou ale častokrát naivní jako děti. Nechávají se opíjet rohlíkem, tahat za fusekli a věšet bulíky na nos.
Pamatujte si, že:
- pokud je zboží levné, většinou není úplně nejkvalitnější
- pokud je zboží kvalitní, je vyváženo vyšší cenou
A to není zdaleka všechno. Reklama na nás útočí ze všech stran, masíruje nás z televize, internetu i rádia, letáky s akčním a zlevněným zbožím nám pravidelně vytékají ze schránek na dopisy. A nutí nás nakupovat. Nejen zboží, které potřebujeme, ale především to, co vůbec koupit nechceme. Ale koupíme, vždyť je to ve slevě a je to výhodné.
Jak slevy fungují?
Průměrně si obchodníci přihazují 30% marži na zboží. Záleží však na konkrétním zboží. Na elektronice se přihodí 20 až 30 %, na oblečení dokonce i 300 %. Na jídle je to převážně v rozsahu 5 až 100 %.
Příklad: Celoročně můžete boty koupit za 599 Kč. Před Vánocemi obchodník boty zlevní na 539 Kč, ale už vám nenapíše, že zlevnil o 10 %. Napíše, že sleva činí 40 % a nasadí původní cenu vyšší. Zákazník celý natěšený, že ušetřil, boty koupí. Klamavá reklama je tu bohužel zakořeněná natolik, že zákazníci i když vědí, že jsou klamáni, se klidně dál oklamávat nechají.
Cena x kvalita
Častokrát zjišťujeme, že zboží např. v Německu je svou kvalitou na zcela jiné úrovni, než je tomu u nás. Bohužel z České republiky se v průběhu let stala jakási popelnice Evropy a z Čechů malá prasátka, která spokojeně zbaští všechno, co sousedé nechtějí. Hlavně, že je to levné. Nekvalitní produkty zaplavují naše obchody, ale jsou levné.
Příklad: 2 páry ponožek koupíte v asijské tržnici za 79 Kč. Ve vedlejším kamenném obchodě za ně zaplatíte 159 Kč. Kam je půjdete koupit? Odpověď jistě znáte už dopředu. A proč? No protože je to levné. Co na tom, že ty levné ponožky většinou nevydrží ani první vyprání v pračce, protože se okamžitě srazí nebo pustí barvu, případně je v té pračce už nikdy v životě nenajdete.
Příklad: Koupili jste levný čisticí prostředek. Co na tom, že jste s ním dvě hodiny drbali zapečenou troubu, třebaže s dražším a kvalitnějším přípravkem byste byli hotovi za dvacet minut? Důležité je, že jste ušetřili, ne?
Výlety za slevami
Unikátním příkladem je cena pohonných hmot. V České republice je čerpacích stanic jako hub po dešti. A každá čerpačka má ale také odlišné ceny. Proč byste tedy tankovali benzín z čerpací stanice na konci ulice, když si můžete zajet do 10 km vzdálené stanice, kde jsou o korunu levnější, že? Vidíte ten paradox? A přesto se tak valná většina zákazníků chová.
Ušetřit mnohdy neznamená ušetřit doopravdy. Při nakupování přemýšlejte a nakupujte chytře. Většinou se vám totiž stane, že ve snaze ušetřit se vám vaše nákupy mnohonásobně prodraží.
Zdroj informací: mladypodnikatel.cz, coi.cz; jaktak.cz
Publikováno: 28. 10. 2022, Autor: Martina Pilzová, Profil autora: Martina Pilzová