Šílené nákupy jsou častým výsledkem impulzivního nakupování. To je zase snahou obchodníků. A evidentně se jim to daří, protože ještě nedávné statistiky ukazovaly, že impulzivně nakupuje až 70 % Čechů. Jenže takový způsob nakupování je obvykle spojen s krvácením peněženek a hlubokými zásahy do rozpočtu. To v době, kdy potřebujeme šetřit, kde se dá, není zrovna nejlepší. Co s tím? Jak se impulzivnímu nakupování vyvarovat? Poradíme vám.
Šílené nákupy v rámci impulzivního nakupování
Šílené nákupy vznikají potom, když vyrážíme do obchodů, ale i do e-shopů bez jasného plánu. Pak totiž jednáme impulzivně čili zbrkle a neuváženě. Necháme se unášet svými pocity a emocemi. V košíku nám tak přistává zboží, o němž toho příliš mnoho nevíme a mnohdy ho vůbec nepotřebujeme. Často impulzivně nakoupené zboží nejsme schopni ani včas spotřebovat. Tento způsob nakupování nás přijde setsakramentsky draho. A obchody nás v tom s radostí podporují.
Co nejčastěji impulzivně nakupujeme?
- potraviny, především sladkosti a žvýkačky
- oblečení
- vozidla
- domácí potřeby, čisticí prostředky
- svíčky a dekorace
- kávu
- knihy
- rychlé občerstvení
- vychytané technologie, videohry
- hračky
- boty
Co je vlastně impulzivní nakupování?
Impulzivní nakupování je druhem nákupního chování, s nímž je spojená neukojitelná chuť koupit si něco, co jsme původně nechtěli. Typické pro impulzivní nakupování je to, že jdete do obchodu pro jednu věc a odcházíte s plnými taškami. K takovému impulzivnímu nakupování často dochází z důvodu nějaké pobídky, která na produkt upozorňuje nebo ho dokonce vnucuje. Tuto pobídku může přitom vyvolat šikovný prodejce s pomocí různých přesvědčovacích taktik. Jde třeba o reklamu, taktické vystavení produktu, nátlak, že zboží již nebude (proto si ho kupte hned) a využívají k tomu i data, která si o nakupujících nasbírali.
Chcete vědět, proč nakupujeme tak impulzivně?
Impulzivním nakupováním jsou nejvíce ohroženi extrovertní a empatičtí lidé, kteří jsou ve stresu. Svědomití a příliš pečliví lidé takovému způsobu příliš často nepodléhají. Zajímavé také je, že výzkumy prokázaly, že impulzivně více nakupují muži. A v neposlední řadě, impulzivně nakupují více mladí lidé než starší ročníky. Je tomu tak proto, že se při nákupech umí již více kontrolovat a naučili se své nákupy více regulovat.
Nicméně impulzivní nakupování je propojeno s celou řadou psychologických faktorů a také i vnějšími podněty. Někdo impulzivně nakupuje proto, že se chce vyrovnat ostatním. Mnohdy ale za takovými šílenými nákupy je sklon hledat nové zážitky, nuda, stres, deprese, úzkost, touha po nových věcech, snaha zahnat pocit prázdnoty, špatný den nebo je to naopak spojeno s dobrou náladou. U impulzivního nakupování navíc dochází v mozku k vylučování hormonu štěstí čili dopaminu, což sebekontrole příliš neprospívá.
Jak se impulzivnímu nakupování vyvarovat?
- Do obchodu vyrazte se seznamem, jehož se držte a nekupujte nic navíc.
- V kapse mějte peněženku s předem stanovenou hotovostí, kreditní karty nechte doma. Nebude vás to svádět k dalšímu utrácení.
- Zkuste se vyhýbat trendům. Odhlaste si odběry emailů e-shopů, v nichž máte ve zvyku utrácet.
- Nenakupujte hladoví, ve stresu, ani jinak emočně rozhození. Pozor, ani v pozitivním smyslu.
- Přestaňte se srovnávat s ostatními lidmi.
- Pokud vás cvrnkne něco do nosu a vy máte neodolatelnou chuť tomu impulzu podlehnout, zhluboka se nadechněte, zavřete oči, napočítejte do deseti a odejděte. Zeptejte se pak sami sebe, zda tu věc skutečně potřebujete. Pokud i druhý den (ale klidně i ještě za delší dobu) budete mít chuť si věc stále koupit, když vezmete v úvahu všechna proč, a daná věc ještě nebude vyprodána, můžete se pro ni vrátit. Pak to již nebude impulzivní nákup, ale cílený nákup. Nezapomeňte však vzít do úvahu i to, zda si tu věc můžete vůbec dovolit.
- Naučte se rozpoznávat pobídky. Zjistěte, co je vaším spouštěčem impulzivního nakupování.
- Vyhýbejte se pokušení. Když nebudete tak často chodit do obchodů, vyvarujete se impulzivnímu nakupování nejlépe.
- Myslete na svůj cíl, tedy ušetřit a nenakupovat věci, které ve skutečnosti nepotřebujete.
- Buďte k sobě laskaví a nechte si něco málo pro zábavu.
Zdroj informací: ČSOB; Forbes; Globus; newneuromarketing.com; ramseysolutions.com
Publikováno: 18. 10. 2022, Autor: Adriana Dosedělová (text), Depositphotos (foto), Profil autora: Adriana Dosedělová