Podle posledního průzkumu zpracovaného agenturou IPSOS pro značku Dove bylo zjištěno, že první úpravy fotek používají mladé dívky už ve věku 12 let. Právě je pak sociální sítě mohou nejvíce ovlivňovat ve snaze vyrovnat se svým vzorům, které tam sledují. Tématem sebedůvěry a zdravého vztahu ke svému tělu se dlouhodobě věnuje Projekt sebedůvěry Dove.
Nově přichází s on-line vzdělávací platformou, která hravou formou učí děti a mladistvé rozpoznat zkreslenou realitu sociálních sítí a vážit si své hodnoty.
Úpravy fotek jsou každodenní realitou sociálních sítí
6 z 10 dívek ve věku 10 až 17 let při odpovědi na otázku, jestli by před sdílením selfie použily filtr nebo zkrášlovací aplikaci, odpovědělo kladně. Dívky v tomto věku na sociálních sítích tráví více než hodinu denně, jsou tak neustále zásobovány množstvím často nerealistických fotek vzorů, ke kterým na sítích vzhlížejí. K nejčastějším úpravám, které děvčata před sdílením svých fotek se světem provádí, patří zejména obličej, pleť a vlasy. Často na tom nevidí nic špatného, dělají to přece všichni, od vrstevníků po dospělé.
Místo, kde mohou být samy sebou, ale také strach z odezvy
Sociální sítě pro mladé dívky v mnohých případech představují místo, kde se cítí být samy sebou. Téměř polovina z nich se shoduje, že se jim líbí, kým na sociálních sítích jsou, a považují je za pozitivní součást svého života. Zároveň ale přiznávají, že jim záleží na tom, jakou odezvu jejich fotky budou mít a co na ně řekne jejich okolí.
Negativní odezva pak často způsobuje, že dívky po sdílení fotek měly pocit, že nejsou dost hezké a cítily se méněcennější. 20 % z nich se svěřilo, že malý počet srdíček či likes u publikovaných selfies má dokonce vliv na to, jak se cítí mezi svými přáteli a spolužáky v reálném životě.
Sebevědomí je důležité
Prostředí sociálních sítí vytváří na dívky tlak ohledně jejich vzhledu. Čím více času tam tráví, tím větší tlak pociťují. Zejména starší se častěji porovnávají s tím, co na sítích vidí, a častěji tak zpochybňují samy sebe, což může vést k problémům se sebevědomím. Přály by si, aby se svět více zaměřoval na to, jaké jsou, a ne na to, jak vypadají.
Množství děvčat projevilo zájem také o speciální výuku ve škole zaměřenou na vlastní sebedůvěru a přijetí samy sebe. Osvětě týkající se zdravého sebevědomí s edukačním přesahem se dlouhodobě věnuje také značka Dove a její Projekt sebedůvěry. Ten se snaží aktivně edukovat rodiče, učitele a vychovatele v oblasti zvyšování sebevědomí dětí.
Za 15 let existence projekt pomohl více než 60 milionům mladých lidí, z toho v Česku projekt pomohl více než stem tisícům z nich. Nyní jde značka Dove ještě dál, a spouští novou kampaň nesoucí název #krasanepotrebujefiltr speciálně zaměřenou na problematiku sociálních sítí.
„Od 4. dubna spouštíme novou online edukační platformu pro školy i veřejnost. Jde o minihru a trénink orientace na sociálních sítích a pochopení jejich zkreslené reality pro děti a mladistvé. Chceme, aby mladí lidé znali svou skutečnou hodnotu, věřili si a byli odolnější vůči negativním vlivům na jejich sebevědomí. Na přípravě jsme spolupracovali s odborníky z oblasti psychologie i pedagogiky,“ představuje novou platformu Soňa Repčíková, brand manažerka Projektu sebedůvěry Dove. Dostupná pro školy i veřejnost je na webových stránkách dove.com/cz.
Pomoct můžete i vy
Sebevědomí je při dospívání nepochybně důležitá věc, obzvlášť pak v digitálním věku. Pokud chcete aktivity projektu podpořit, doporučte projekt a novou hru do škol, které se tak zároveň mohou zapojit do soutěže o atraktivní ceny. Případně si sami s vlastním dítětem zahrajte hru a naučte ho rozpoznat nástrahy sociálních sítí. V neposlední řadě pomůžete šíření osvěty i díky vlastním sociálním sítím, pokud ukážete, že krása skutečně nepotřebuje filtr.
Zdroj informací: Projektu sebedůvěry Dove; IPSOS
Publikováno: 14. 6. 2022, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce