Mnoho českých firem podceňuje úklid a dělá zásadní chyby v péči o čistotu pracoviště. Pramení většinou z neprofesionality, laické snahy ušetřit a také z tradičních a již dávno nedostačujících postupů. Tento fakt ještě více umocnila aktuální situace pandemie covid-19. Jaké jsou nejčastější chyby, se kterými se můžeme setkat ve firmách a na pracovištích?
Neprofesionální management
První a základní chybou, ze které často pramení chyby další, může být špatný management firmy. Příklady mohou být různorodé. Vedení společnosti otázku úklidu podceňuje nebo správně nedeleguje pravomoci v této oblasti. Otázka čistoty na pracovišti je pak na druhé koleji či za ni přímo nikdo neodpovídá. Nebo za úklid odpovídá nedostatečně erudovaný pracovník a podle toho pak výsledek vypadá. Důsledkem takto špatného řízení může být i skutečnost, že firma na řešení úklidu nejen neušetří, ale řešení je nedokonalé a může být i předražené.
Snaha ušetřit za každou cenu
Jednou z častých chyb je, že firmy se v tomto směru snaží laicky a neinformovaně ušetřit. Proto sahají po levných úklidových silách či firmách, šetří také na čisticích nástrojích, přístrojích a prostředcích. Úklid pak v mnoha případech zajišťuje pracovník, který nejen že nemá relevantní vybavení pro účinný úklid, ale ani neumí správně s čisticími přípravky zacházet. Ve výsledku dochází ke špatně odvedené práci, a i když se firmy domnívají, že ušetřily, prostředky naopak plýtvají. A navíc nemají ani pořádně uklizeno.
Hadříky, košťata, mopy
Další častou chybou je podceňování využití funkčních úklidových strojů a profesionálních pomůcek a spoléhání se na zastaralé metody. Pokud uklízeč pouze „navlhčí“ podlahy mokrým mopem a roztírá špínu po celém objektu, je jisté, že takový úklid naprosto nesplňuje cíl. Smeták, mop, hadr a kýbl nejsou řešením, pokud chce zaměstnavatel, aby byly prostory jeho firmy čisté a po zdravotní stránce bezpečné.
Nákup nevhodných čisticích prostředků
Ve firmách dochází také k tomu, že si pracovník úklidu vystačí s jedním či dvěma druhy čisticího prostředku, což v dnešních podmínkách zdaleka nemůže být funkční řešení. Každý povrch a typ znečištění vyžaduje individuální přístup a k tomu určené čisticí přípravky, které mnohdy amatérští uklízeči k dispozici nemají nebo je neumí používat.
Pokud nejsou k úklidu zvolené správné čisticí prostředky, nebo jsou špatně dávkovány, nikdy nedosáhneme požadovaného účinku. Proto je velmi důležité, aby byl člověk, který s takovými prostředky pracuje proškolen a uměl je vhodně použít.
Špatně volené řešení a technologie
Ani firmy, které se snaží věc úklidu a čistoty řešit zodpovědně, se ale také nevyhnou chybám. Například v mnoha případech pořizují nevhodnou čisticí techniku, která neodpovídá potřebám úklidu v daných podmínkách a dispozicích pracoviště. Taková špatná investice plyne v drtivé většině z nedostatku informací a z nevědomosti, proto by se měl nákup čisticích strojů pečlivě konzultovat s odborníky na tuto problematiku. Případně celé řešení úklidu outsourcovat. I zde je ale nutné vybrat správnou úklidovou firmu, protože na trhu se objevuje mnoho firem nedostatečných kvalit.
Detail, který všechno zkazí
I když firma profesionálně ošetří úklid a vyčištění většiny povrchů, se kterými přichází do styku zaměstnanci či návštěvníci pracoviště, může to z pohledu rizika přenosů a bakterií a virů, být i tak nedostatečné. Příkladem mohou být stále ještě hodně populární vysoušeče rukou na toaletách, které mohou být při zanedbání čištění kontaminované. V takovém případě bude horký vzduch sloužit jako účinný roznašeč bakterií a virů, které přenese přímo na ruce či do dýchacího ústrojí. Podobným problémem je také podcenění péče o čistotu vzduchotechniky a klimatizace.
Nedostatek pomůcek pro každodenní hygienu
Na pracovišti se setkáváme i s místy, kde může zůstávat během dne mnoho nečistot. I když bude ve firmě dokonale systematicky řešen úklid a čistota ve všech místnostech a na většině povrchů, stále jsou zde klíčová riziková místa, která jsou mnohdy přehlížena a podceňována. Jedná se například kuchyňky, kde na kávovar či mikrovlnou troubu ve větších firmách sahají desítky či stovky lidí denně. Pokud tato místa nejsou i během dne ošetřována relevantními desinfekčními prostředky, bakterie a viry se zde hromadí a šíří. Podobně přehlíženými místy jsou také klávesnice notebooků či displeje chytrých telefonů. Tam většinou úklidovou firmu či pracovníka úklidu nepouštíme a je tedy nutné apelovat na každého zaměstnance, aby o čistotu svých zařízení pečoval podobně jako o čistotu svých rukou.
Neefektivní koordinace správy budovy a kanceláří
Posledním, ale zdaleka ne nejmenším úskalím, je neefektivní součinnost úklidu prostor firmy s dalšími firmami či pracovníky starajícími se o úklid jiných částí budovy nebo o její správu. Základem úspěchu sice je, že máme dokonale čisté pracoviště, ale pokud je nedostatečně řešena čistota a hygiena ve výtazích či v prostorách společné recepce, jedná se o neúčinné řešení a plýtvání energií a prostředky. Stejně tak pokud není řešeno například správná údržba, čistění a výměny filtrů v klimatizacích a vzduchotechnice.
Publikováno: 27. 10. 2020, Autor: Redakce, Profil autora: Redakce