6 zdravých surovin zdarma a bez pěstování: Natrhejte si plané bylinky

Místo kupované zeleniny si můžete alespoň občas natrhat plané bylinky, které dobře znáte a které rostou hojně ve vašem okolí. Čerstvě utržené rostliny v místech, kde nejezdí auta, nevenčí se psi a nejsou žádné skládky, jsou zdravé a navíc s nimi v kuchyni ušetříte. Máme pro vás 6 zdravých surovin zdarma a bez pěstování.

Při procházkách přírodou i na vlastní zahradě, můžete získat zdraví prospěšné suroviny na vaření. Zadarmo a bez pěstování. Možná, že některé z nich likvidujete jako obtížný plevel. Přitom z nich lze uvařit nespočet vynikajících jídel. Nebo je jíst jen tak za syrova, třeba na namazaném krajíci chleba s máslem či tvarohovou pomazánkou. Minimálně jako zpestření jídelníčku stojí za vyzkoušení. Sběr ve volné přírodě má ale ještě jedno důležité pravidlo: Sbírejte vždy jen bylinky, které stoprocentně znáte a zpočátku nové druhy ochutnejte v menším množství kvůli možným alergiím.

1. Kopřiva dvoudomá (Urtica dioica)

Tahle žahavá, všem dobře známá bylinka, své uplatnění v kuchyni většiny z nás už má – často je součástí velikonoční nádivky. Letos čerstvé výhonky kopřivy o Velikonocích na většině míst republiky nebyly k mání, o to víc je vhodné konzumovat zelenou zásobárnu zdraví teď. Období, kdy je nejúčinnější, není moc dlouhé, zhruba do konce května, proto neváhejte. Zařazením kopřivy do jídelníčku získáte například přísun vitamínu C, hořčíku, chlorofylu či aminokyselin. Kopřiva působí protizánětlivě, podporuje mimo jiné správnou funkci metabolismu, slinivky, vaječníků či hojení ran. Pomůže i v boji proti jarní únavě a je nezastupitelná při detoxikaci. Po zimě se hodí pít také čaj (dvě lžíce natrhaných čerstvých listů zalijte vroucí vodou a nechte 15 minut vyluhovat). Listy pak také můžete přidat do zapečených brambor, polévek, jako přísadu do slaných koláčů včetně ozdobení pizzy. Výborný je i „špenát“ z kopřiv, který uvaříte jako klasické špenátové listy. Stejně jako špenátovou připravíte i polévku z kopřiv. Vhodné je kopřivu kombinovat v jídle se smetanou.

Kopřiva dvoudomá (Urtica dioica)
Kopřiva dvoudomá (Urtica dioica) (Zdroj: pixabay.com)

2. Pampeliška lékařská (Taraxacum officinale)

Žlutou krásku (nejen) jara také není třeba představovat. I v kuchyni může mít své nezastupitelné místo. Konzumují se květy, listy i kořeny. Tato bylinka je doporučována především při zánětech močových cest či ledvin i při ledvinových kamenech. Má také blahodárný vliv na trávení. Květy i listy lze jíst čerstvé samotné nebo jako součást salátů. Z květů pampelišek můžete vyrobit například vynikající sirup. Kořen se pak sbírá v době, kdy pampeliška nekvete – buď na jaře, nebo na podzim. Lze ho usušit a připravovat z něj čaj.

Pampeliška lékařská (Taraxacum officinale)
Pampeliška lékařská (Taraxacum officinale) (Zdroj: pixabay.com)

3. Sedmikráska chudobka (Bellis perennis)

Sedmikrásek je od jara až skoro do zimy všude dost. Nejlepší ke konzumaci jsou květy. Dají se použít ve slané i sladké kuchyni. Hodí se do salátů, na chlebíčky, dorty, zmrzliny či saláty. Z chudobek můžete vyrobit i chuťově velmi dobrý sirup (recept: https://living.iprima.cz/zahrada/snadno-rychle-vyrobte-si-lahodny-sirup-ze-sedmikrasek), který je účinný v boji proti kašli. V létě si z něj můžete udělat osvěžující nápoj.

Sedmikráska chudobka (Bellis perennis)
Sedmikráska chudobka (Bellis perennis) (Zdroj: pixabay.com)

4. Jitrocel kopinatý (Plantago lanceolata)

Tahle léčivka roste prakticky všude. Jitrocel je vhodný i jako doplněk při přípravě jídel. Vybírejte si ideálně mladé lístky zprostředka růžice. Přidávejte je do zeleninových salátů, kde je dobré listy nakrájet napříč na jemné proužky. Lze je přidat i do sendvičů. Z jitrocelových listů jsou také vynikající lupínky smažené v těstíčku. A opět můžete zkusit výborný sirup, který se doporučuje na podpoření vykašlávání.

Jitrocel kopinatý (Plantago lanceolata)
Jitrocel kopinatý (Plantago lanceolata) (Zdroj: pixabay.com)

5. Řebříček obecný (Achillea millefolium)

Na talíři vypadá řebříček krásně. Hodí se jako dekorace do nejrůznějších salátů. Zubaté lístečky zkrášlí i různá teplá jídla, jako jsou třeba šťouchané brambory nebo rýže.

Řebříček obecný (Achillea millefolium)
Řebříček obecný (Achillea millefolium) (Zdroj: pixabay.com)

6. Bršlice kozí noha (Aegopodium podagraria)

Tento urputný plevel má hodně vitaminu C a tříslovin. Pokud s touto bylinkou bojujete na zahrádce, raději ji snězte. Vynikající bude jako přísada do jarního salátu nebo ji můžete přidat ke klasickému špenátu. 

Bršlice kozí noha (Aegopodium podagraria)
Bršlice kozí noha (Aegopodium podagraria) (Zdroj: pixabay.com)

Autor:

Ráda zpovídám lidi, kteří mají co říct, pátrám po zajímavých informacích, píšu a těší mě, když někomu můžu pomoci. Díky tomu všemu a snad právě proto jsem se před více než deseti lety stala novinářkou. K tomu mě baví zahrada, zařizování bydlení a životní styl šetrný k přírodě i rodinným financím. Jsem ráda, že i tyhle zkušenosti nebo zjištěné poznatky z různých stran můžu předávat dál, třeba na webu Prima Nápady...

Související k tématu