Osvědčené rady, jak pečovat o své nohy po celý rok

Staráte se o své nožky jen v létě, kdy je více ukazujete v sandálech či jiných otevřených botách? Péče o nohy i v jiných ročních obdobích je ale přitom stejně důležitá, i když jsou vaše nohy více „schované“. Mimo jiné i proto, že jim v tu dobu hrozí řada zdravotních problémů. Přinášíme vám několik rad, jak o svá chodidla, prsty, paty i nárty správně pečovat po celý rok.

Osvědčené rady, jak pečovat o své nohy po celý rok (Zdroj: Depositphotos)

Kvalitní obuv je základ

Nejen v zimním období je nejdůležitější vsadit na koupi kvalitních bot od renomovaných výrobců. Konkrétně zimní boty by měly být voděodolné a prodyšné, aby vaše chodidla mohla správně dýchat a tolik se nepotila. Právě od chodidel v chladných měsících můžeme nejčastěji nastydnout. Proto je velmi důležité vybrat kvalitní obuv, která vás bude chránit před mrazem a vlhkostí. Samozřejmostí je také to, aby vám bota na noze správně seděla a nevznikaly vám zbytečně puchýře nebo odřeniny. Stejně tak na jaře nebo na podzim, kdy se očekává větší množství srážek a všude je mokro, jsou kvalitní a vodě odolné boty alfou a omegou pro naše zdraví. V létě je zase zásadní prodyšnost. Společným jmenovatelem jsou pak kvalitní materiál a celkové pohodlí, které nám bota poskytuje.

Obuv
Kvalitní a vodě odolné boty alfou a omegou jsou pro naše zdraví (Zdroj: Depositphotos)

Přezouvejte se

Ruku na srdce, přezouváte se doma? Ráno se obujete do práce a po návratu z práce domů si sundáte boty a zůstanete jen v ponožkách či na boso? Tak to neděláte dobře. Nohy totiž celý den „pracují“ a mění svůj objem a teplotu. Když celý den prochodíte v uzavřených botách, tak vaše prsty i chodidla trpí v sevření a zvýšené teplotě. Otoky nohou a další zdravotní problémy pak na sebe nenechají dlouho čekat. Dobré je po příchodu domů nebo ve vhodných situacích ulevit namáhavým nohám a chodidlům tím, že se přezujete do otevřených pantoflů. Noha vám bude lépe dýchat a dojde i k lepšímu prokrvení. Na druhou stranu je chození na boso určitě zdravé, ale ne každém povrchu. Chodit na boso je pro člověka přirozené a vhodné, ale jen na přírodním podloží. Dochází totiž ke správnému prokrvení nohou. Nevhodné je ale chodit na tvrdém povrchu, protože časem může přijít například komplikace v podobě zborcené nožní klenby.

Bačkory
Dobré je po příchodu domů nebo ve vhodných situacích ulevit namáhavým nohám a chodidlům (Zdroj: Depositphotos)

I vaše nohy potřebují hydrataci

Většinu času v zimních měsících trávíme v uzavřených botách. Oproti létu, kdy mohou naše nohy lépe větrat, je v zimě neustále vystavujeme vyšším teplotám v obuvi a naše pokožka je velmi zatěžkávána. Navíc mrazivé počasí napomáhá vysušování pokožky nejen na vaší tváři nebo rukou, ale i na vašich chodidlech. Proto nezapomínejte je také hydratovat, abyste předešli popraskané kůži na patách. K zvláčnění pokožky na nohou můžeme doporučit balzám, který díky kombinaci makadamového oleje, vosků a glycerinu zanechává pokožku velmi dobře hydratovanou a pružnou. Je také nutné odstraňovat zrohovatělou kůži chodidel. Proto je důležité mít pravidelnou pedikúru nejen v létě, ale i v zimě.

Balzám na zvláčnění kůže (Zdroj: pohodlipronohy.cz)

Dát si nohy na stůl? Proč ne!

Určitě to také znáte. Pocit těžkých a bolavých nohou potrápilo nejednoho z nás. Trpí jimi každý druhý obyvatel České republiky a jsou spojeny spíše se ženami než s muži. Proč tomu tak je? Především jsou tyto nepříjemné pocity nohou spojeny s hormonálními změnami, těhotenstvím či menopauzou. Příčinou chronického žilního onemocnění, které se projevuje pocitem těžkých, unavených nohou doprovázenými otoky, křečemi a mravenčením, bývá dlouhodobé sezení, stání nebo špatně zvolená obuv. Máte-li bolavé a těžké nohy po celém dni, sedněte si a položte si je na stůl nebo opřete o zeď. Otok nohou pak rychleji zmizí. Jako první pomoc na zmírnění pocitu těžkých a bolavých nohou použijte gel na unavené nohy, který příjemně chladí a je vhodný i při výskytu křečových žil.  

Gel na unavené nohy (Zdroj: pohodlipronohy.cz)

Jak na domácí pedikůru?

Nemáte čas si během dne odběhnout na pedikúru a v letních měsících raději schováváte své nohy v uzavřených botách? Nezoufejte, pedikúru si můžete udělat i sama v pohodlí domova. Jak na to? Nejdříve si pro své nožky připravte vodní lázeň, do které si přidáte sůl z mrtvého moře nebo vyživující oleje. Nechte své nohy ve vodní lázni asi tak patnáct minut a následně je pořádně osušte.

Teď se pusťte do odstraňování ztvrdlé kůže. Nejlepší je si pořídit elektrický strojek, který se dá použít i po každé vaší koupeli nebo seřezávač ztvrdlé kůže. Jakmile budete mít odstraněnou ztvrdlou kůži, věnujte se nehtům. Nehty na nohou zkraťte, ale zastřihněte je do rovna, abyste předcházeli jejich zarůstání. Teď je jen na vás, zda si nehty nalakujete nebo ne. Každopádně je nejlepší v obou případech si dát podkladový vyživující lak, který dodá vašemu nehtu potřebné vitamíny a zpevní ho.

Pedikúra
Pedikúru si můžete udělat i sama v pohodlí domova (Zdroj: Depositphotos)

Více informací o péči o nohy a zdravém obouvání najdete např. na www.pohodlipronohy.cz

Autor:

Související k tématu