Domácí lékárna: Když nás zlobí vysoký či nízký tlak

Vysoký nebo nízký krevní tlak nesouvisí jen s věkem člověka. I docela mladý člověk může trpět zvláště na vysoký tlak, který je způsoben nesprávnou životosprávou, stresem, nevhodnými návyky či přepínáním se. Ani jeden z těchto stavů není úplně příjemný a ještě hůře jsou na tom lidé s tlakem kolísavým, u nichž není téměř nikdy dopředu patrné, jak jim bude. A máme nějaké tipy na bylinky či babské rady? Máme a rádi se o ně podělíme.

Domácí lékárna: Když nás zlobí vysoký či nízký tlak (Zdroj: Depositphotos)

Jak si srovnat vysoký nebo nízký krevní tlak?

Každý člověk by měl již od dětství přijít do styku s tlakoměrem. Zvlášť pokud trpíme na výkyvy krevního tlaku. Je pak vhodné si přenosný tlakoměr zakoupit v lékárně a občas se přesvědčit, že náš tlak je ještě v pořádku. Dospělý zdravý jedinec by měl mít optimální tlak 120/80, u dětí je to cca 110/70. Hodnoty pod tímto ukazatel jsou brány jako nízký krevní tlak, hodnoty zvýšené pak jako vysoký krevní tlak.

Tlakoměr
Neuškodí vám, když si občas necháte změřit tlak (Zdroj: Depositphotos)

S nízkým tlakem se dá jakžtakž žít, pokud si člověk zvykne na neustále prochladlé ruce či nohy, pocity zimy, únavu a zívání. Opravdu hodně nízký tlak, který je způsoben nedostatečným okysličením mozku, však může vést až k pocitům závratě, hučení v uších, mžitkám před očima, a dokonce k omdlévání. A právě takové omdlévání není zrovna výhra, zvlášť pokud přichází často a nečekaně. Stačí k tomu rychle vstát ze sedu, nedostatečně zásobovat tělo živinami, nedodržovat pitný režim. Avšak nízký tlak mohou způsobit i některé léky, poruchy štítné žlázy, a také třeba těhotenství. 

Závratě
U opravdu nízkého tlaku se mohou vyskytovat závratě (Zdroj: Depositphotos)

Problém nastává více při výskytu vysokého tlaku. Ten se začne projevovat bolestmi hlavy, únavou, tlakem na hrudi, otoky končetin nebo poruchami spánku. Příčinu je možné spatřovat v enormní psychické zátěži, konzumaci nevhodných potravin, obezitě, kouření a pití alkoholu, životu ve spěchu a stresu, ale také dědičnosti. Bohužel vysoký krevní tlak je také po právu označován jako tichý zabiják. Neléčení a nekontrolování vysokého tlaku může vést až k fatálním následkům v podobě infarktu myokardu. 

Jak krevní tlak snížit či zvýšit?

Zvýšit krevní tlak je snazší než ho snížit. Při zvyšování tlaku dbáme na dostatečný přísun tekutin a stravy bohaté na vitamíny (zejména vitamín C), dodržování zdravého životného stylu a pravidelný pohyb. Pomůže také mírné zvýšení sodíku, například v kuchyňské soli. Oblíbený babský recept na zvýšení krevního tlaku pomocí skleničky pálenky není zrovna v souladu se zdravým způsobem života. 

Zdravá strava
Dbejte na vyváženou a zdravou stravu (Zdroj: Depositphotos)

Naopak snížit krevní tlak se nám podaří, pokud do svého jídelníčku zařadíme hořčík a vápník, budeme hojně užívat česnek (například ve formě česnekových kapslí), budeme se snažit snížit svou hmotnost a budeme se více pohybovat a snížíme obsah solí v našem těle, které nahradíme konzumací ovoce, zeleniny a nízkotučných mléčných výrobků. 

Čaj na vysoký tlak

  • 30 g třezalky
  • 30 g řebříčku
  • 30 g hlohu
  • 10 g arniky
  • ½ litru vody

3 lžičky směsi bylinek přelijeme vřelou vodou a denně užíváme 2-3 šálky.

Hloh
Uvařte si hlohový čaj a snižte si tlak (Zdroj: Depositphotos)

Rozmarýnové víno na nízký tlak

5 dkg rozmarýnových větviček necháme 3 týdny macerovat ve 3 litrech vína. Užíváme pak denně 1 skleničku na posílení a osvěžení srdce a na zvýšení krevního tlaku.

Rozmarýn
Denně troška rozmarýnového vína váš nízký tlak zvýší (Zdroj: Depositphotos)

Babské rady

Při výskytu nízkého tlaku:

  • uvařte si kvalitní černý či zelený čaj nebo kávu
  • vyhněte se konzumaci česneku
  • používejte odvar z kopřiv
  • zkuste ženšen
  • přidávejte si do pokrmů badyán
  • pijte zeleninové šťávy
  • pravidelně konzumujte rozinky
Zelený čaj
Pijte zelený čaj nebo černou kávu (Zdroj: Depositphotos)

Při vysokém tlaku:

  • omezte na minimum požívání alkoholu
  • pijte čaje s obsahem hlohu
  • zařaďte do jídelníčku bazalku a česnek
  • přidávejte si do pokrmů kardamom a zázvor
  • levandule všude okolo vás pomůže ke snížení tlaku
  • přestaňte solit
  • dejte si denně trochu hořké čokolády
  • relaxujte u pohodové hudby
  • jezte kapustu, banány, broskve, avokádo a červenou papriku
  • naučte se jíst quinou (merlík čilský)
Česnek a zázvor
Při vysokém tlaku konzumujte česnek a zázvor (Zdroj: Depositphotos)

Někdy se ale stane, že vám krevní tlak bez varování prudce "vyletí" a je potřeba, pokud neužíváte žádné lékařem předepsané léky, tlak ihned snížit. Zkuste některý z těchto tipů:

  • masáž hlavy a krku, pod kořenem ucha za ušním lalůčkem
  • dýchejte pouze levou nosní dírkou
  • akupresura (bod GB 20 neboli Wind Pool) zátylku
  • bzučivé dýchání - se zkříženýma nohama si sedněte rovně, zacpěte si palcema uši a ukazováčky přitiskněte na čelo nad obočí, zbylé prsty mějte na očích a bzučivě dýchejte
  • meditace hudbou a dýcháním
  • vypijte sklenici vody (někdy může být vysoký tlak způsoben dehydratací)
  • uvolněte se (lehněte si a uvolněte v těle každý sval, nezapomeňte na pravidelné dýchání)

V případě, že vám tlak opakovaně vykazuje vysoké hodnoty, neprodleně navštivte lékaře. 

Související k tématu