Výživu nastávajících maminek nepodceňujte a dopřejte jim kvalitní stravu

Nastávající maminky potřebují opravdu kvalitní a plnohodnotnou stravu, bohatou na vitamíny, vlákninu i stopové prvky. Zároveň, jak je známo by neměly podceňovat své těhotenské chutě, pokud ovšem nebudou klasicky kyselou okurku zajídat gumovými medvídky a zapíjet pivem.

Výživu nastávajících maminek nepodceňujte a dopřejte jim kvalitní stravu (Zdroj: Depositphotos)

Výživa nastávajících maminek

Zjištění gravidity neboli těhotenství je většinu žen radostná událost. V ženě se téměř okamžitě začnou probouzet mateřské hormony a začne se o sebe a své miminko náležitě starat. Především by měla dbát na vyvážený a zdravý jídelníček. Co by měla a naopak neměla těhotná žena konzumovat?

1. trimestr

V prvních třech měsících těhotenství zatím není přehnaně nutné měnit stravovací návyky, pokud ovšem žena nesnídá kávu s cigaretou, neobědvá ve fastfoodu a nevečeří pařížský salát s uzenou makrelou. Ostatně 50 % žen se prvním trimestrem doslova prozvrací, těhotenské ranní i večerní nevolnosti jsou na denním pořádku. 

Potraviny
Dostatek ovoce a zeleniny, čerstvé maso, mléčné výrobky - to vše nastávající maminky potřebují (Zdroj: Depositphotos)

Jednu zásadní věc by ale těhotná žena měla zařadit do svého jídelníčku, a to je kyselina listová. Ta totiž chrání před vznikem degenerativních poruch u miminka. Kyselinu listovou nalezneme především v listové zelenině - špenátu, mangoldu, salátu, kapustě, brokolici, hrášku, fazolkách, v červené řepě, rajčatech, dále v pomerančích, vinných hroznech, malinách, jahodách, avokádu, mangu, v ořechách.

Menší procento kyseliny listové obsahují i některé plísňové a tavené sýry, obilniny - zejména celozrnný chléb, müsli nebo obilné klíčky. Naopak červené maso a játra, které také kyselinu listovou obsahují, se v prvních měsících těhotenství příliš nedoporučuje ke konzumaci kvůli obsahu vitamínu A, a možné přítomnosti toxických látek. Pokud se žena systematicky na těhotenství připravuje, měla by kyselinu listovou zařadit do jídelníčku již minimálně 3 měsíce před plánovaným otěhotněním.

Pokud těhotná žena trpí na ranní nevolnosti, může zkusit pít cca 3x denně zázvorový odvar - dbejte na dávkování 1 g zázvoru denně.

Ovoce a zelenina
Dopřejte si v těhotenství dostatek čerstvé zeleniny a ovoce (Zdroj: Depositphotos)

Výživa v prvním trimestru by měla zahrnovat především zdravé a chemicky neošetřované potraviny. Určitě je na zvážení, zda si doma uvařit plnohodnotné jídlo s vyváženým podílem živin nebo se stravovat polotovary a modifikovanými pokrmy z velkoobchodů. Do jídelníčku by také měl přibýt daleko větší podíl čerstvého ovoce a zeleniny. Samozřejmě vše musí být v dobré kondici, správně dozrálé, nenahnilé nebo jakkoliv podezřelé. Oproti tomu by těhotná žena měla alespoň ze začátku vynechat konzumaci nepasterizovaných sýrů typu feta, hermelín nebo brynza, mohou obsahovat stopy listerií. Stejně tak by si měla odpustit tatarák.

Maminky
Vývoj plodu je závislý i na tom, co nastávající maminky konzumují (Zdroj: Depositphotos)

2. trimestr

V tomto období narůstá ženina váha a mění se chutě. Především dbáme na to, aby těhotná žena konzumovala dostatek bílkovin a tuků, především omega 3 mastných kyselin. Dále se zaměříme na potraviny, bohaté na vápník, hořčík, železo, jód, zinek, vitaminy D a C a kyselinu listovou. Na bílkoviny jsou bohaté ryby, drůbež a libové maso, mléčné výrobky, vejce a luštěniny. Denně by tak těhotná žena měla do jídelníčku zařadit převážnou část těchto zmíněných potravin, minimálně ve třech porcích. Pokud je žena zvyklá na ryby, v těhotenství by se měla zaměřit především na ryby sladkovodní. U některých mořských ryb se mohou vyskytnout stopy po rtuti. Také se nedoporučuje konzumace sushi a syrových mořských plodů. I když převládá zastaralý názor, že těhotná žena jí za dva, není potřeba nijak výrazně zvyšovat přísun kalorií.

Chutě
Nastávající maminky mají mnohdy opravdu kuriózní chutě (Zdroj: Depositphotos)

3. trimestr

Období před porodem bývá nejvytíženější. Žena může trpět zácpou, bušením srdce, častou potřebou na močení, výkyvy nálad. To vše, pokud to její organismus zdravotně nevyčerpává je v normě. Obtíže lze upravit homeopatiky a stravou. Ta by měla být bohatá na vlákninu - obiloviny a luštěniny. Nadále je potřeba dodržovat přísun bílkovin, kyseliny listové, vitamínů C a D. Žena by měla pravidelně doplňovat hladinu železa v krvi, k tomu jí může dopomoci kopřivový odvar. Také se sleduje, zda nedochází k úbytku vápníku v důsledku těhotenství - denně se doporučuje pití plnotučného mléka, konzumace kysaných mléčných výrobků, listové zeleniny nebo ořechů. Kromě toho není na škodu si dopřát kysanou zeleninu, která obsahuje nezbytný vitamín K2, která podporuje právě tvorbu vápníku v těle.

Strava
Nastávající maminky by především měly dbát na vyváženou stravu (Zdroj: Depositphotos)

Co se nedoporučuje?

Především všechny toxické látky - alkohol, nikotin, drogy. Také je vhodné omezit přísun černé kávy, jako vhodná náhražka se jeví káva žitná. Pokud není žena životně závislá na lécích, které jí předepsal ošetřující lékař, měla by se úplně vzdát jakéhokoliv užívání léků bez předpisu. Nahradit se dají homeopatiky nebo bylinnou péčí. Není vhodné během těhotenství konzumovat umělá sladidla a ideální je omezit na minimum jednoduché cukry. Také by se měla omezit či úplně odbourat konzumace tepelně opracovaných masných výrobků, které obsahují nadměrné množství konzervantů, barviv, solí a dalších chemicky upravených látek.

Kouření
Kouření a alkoholické nápoje jsou v těhotenství tabu (Zdroj: Depositphotos)

Těhotenské chutě

Prožije si je 90 % nastávajících maminek, a když se za čas ohlédnou za tím, co byly schopné strčit do pusy, mívají návaly nevolnosti nebo záchvaty smíchu. Vybíráme pár perliček:

  • kyselé rybičky, kysané zelí, nálev z okurek, ocet
  • olivy
  • čokoláda
  • ostrá jídla, wasabi
  • zmrzlina
  • prací prášek nebo aviváž (věříme, že spíš šlo o vdechování vůně)
  • kávová sedlina
  • omítka, písek, hlína
  • aromatické kapky proti kašli
  • droždí
  • živočišné uhlí
  • máslo
  • mýdlo
Těhotenské chutě
Okurka s čokoládou, mletá káva nebo omítka jsou v těhotenství vcelku normální (Zdroj: Depositphotos)

Některé "pochutiny" jsou ale natolik extrémní, že by dokázaly zdraví těhotné ženy spolehlivě poškodit - zde se mluví o tzv. pica syndromu, kdy má žena nezvladatelnou chuť sníst prakticky cokoliv, co vidí. Na vině by mohla být chudokrevnost, avšak vždy, když vás, milé maminky přepadne neodolatelná touha olíznout zeď nebo si pochutnat na krémovém dortu politém sojovkou, měly byste své choutky nastínit svému ošetřujícímu lékaři. Jde především o zdraví vaše a vašeho děťátka. Tak tedy dobrou chuť a šťastné těhotenství.

Související k tématu