Je čas na jarní detoxikační kúru

V zimním období je naše tělo naprogramováno na hromadění energie. Všichni jsme trochu línější a také zimní jídelníček je spíše těžší, v kurzu jsou výživnější, záhřevná jídla s vyšší energetickou hodnotou. Na jaře se otepluje a přibývá slunečního jasu, přirozeně tíhneme k jinému jídelníčku. Zařadit nějakou očistnou kůru je velmi chytrým řešením. Ozdravíte vlastní tělo, shodíte pár nahromaděných kil tuku, budete se cítit lehčeji, lépe a radostněji. Je to také jedinečný pomocník proti pověstné nepříjemné jarní únavě.

Jarní detoxikační kůra (Zdroj: Depositphotos)

Jarní detox pro náš organismus

Jarní detox začneme tím, že si upravíme jídelníček, který by měl obsahovat spoustu čerstvé listové zeleniny, zdravé oleje, naklíčená semena, ovoce, hodně čerstvé vody a bylinných čajů. Z bylin výborně pročišťuje kopřiva a kořen pampelišky. Játra pročistí také 1-2 týdenní kúra, při které se popíjí čaj z vavřínu (bobkový list). Místo sušených směsí zkuste najít čerstvý materiál na čistém místě. Na jaře také omezte těžká moučná a tučná jídla. Zapomeňte na smažené potraviny, tukem a moukou zahuštěné polévky a hutné dezerty. Přestaňte s popíjením silných černých čajů, kávy, alkoholu a mléka. Začněte změnou své snídaně, bílé pečivo, koláče, salámy a hrnek kafe vyměňte za zdravá ovocná jídla doplněná čerstvými semínky a ořechy. K pití se hodí čistá voda s citrónem nebo bylinkový čaj. Neochucenou vodu bez bublinek pijte pravidelně v průběhu celého dne.

Ovocné šťávy
Zelené šťávy a smoothies jsou tím pravým jarním nápojem (Zdroj: Depositphotos)

Čistá střeva

Úvod očisty začněte pročištěním střeva. Čistá střeva jsou pro správné trávení a fungování celého organismu nesmírně důležitá. Zejména pokud konzumujete mléko a standartní pečivo. Klystýr, kterým se zbavíte nánosů v tlustém střevě, je v domácích podmínkách hračkou. Je to jednoduchá, zcela bezbolestná procedura, kterou zvládne každý. Není to nic směšného, ani potupného. Uvidíte, jak se budete cítit dobře. Vybavení není drahé a seženete je v každé drogerii. Mnohé protichůdné názory argumentují tím, že klystýrem vyplavíte kromě zbytků, patogenních bakterií i ty užitečné. Nemusíte se ale bát, vždy nějaké bakterie zůstanou a rychlost jejich množení je závratná. Za pár dní máte zdravou mikroflóru zpátky. Výplach provádíme vlažnou vodou s trochou mořské soli nebo bylinnými čaji.

Klystýr
Základní domácí set na klystýr (Zdroj: Depositphotos)

Na několik dnů vyzkoušejte pouze tekutou stravu. Pijte ředěné zeleninové šťávy, bylinné čaje, v menší míře ředěné ovocné šťávy. Určitě vsaďte na vlastní výrobu. Balené džusy jsou maximálně zdrojem cukrů. Šťáva musí být z kvalitních surovin a čerstvě vylisovaná. Udělejte si radost a kupte si za studena lisující odšťavňovač. Šťávy ihned vypijte, nikdy je nezahřívejte. Velmi zdravé jsou i nápoje z mladého ječmene či pšenice, řasa spirulina, chlorella. Pravým nektarem je pak kokosová voda. Pro tuto kůru se ideálně hodí prodloužený víkend, kdy si šťávy můžete čerstvé v klidu připravovat. Tělo si při tekuté dietě mimo jiné odpočine od složitého procesu trávení a může se lépe soustředit na regeneraci.

Smoothie
Zeleninové smoothies jsou plné vitamínů (Zdroj: Depositphotos)

Přejděte na lehký jídelníček a pohyb

Detoxikace by měla probíhat ve znamení pohybu. Dlouhé procházky jsou jako dělané, vždyť chůze je naším nejpřirozenějším pohybem. Ideální čas je také pro to začít s joggingem nebo jinou aktivitou na vzduchu. Na jaře je vzduch zpravidla čistší než v zimě a pohyb v přírodě je skutečně blahodárný.

Lehký salát
Čerstvé saláty jsou lehké a zdravé. Podpoří náš jarní detox (Zdroj: Depositphotos)

Zařaďte do svého denního harmonogramu dechová cvičení nebo jógu. Dýchání stimuluje metabolismus a působí proti únavě.

Očistu organismu podpoří i masáže. Vyzkoušejte manuální lymfodrenáž nebo medovou masáž. Vyplavování odpadních látek napomůže i sauna. Saunování zlepšují i cirkulaci krve a její okysličování, podporuje trávení, uvolňuje psychické napětí a zvyšuje kvalitu spánku. To vše pozitivně ovlivňuje obranyschopnost organismu. Ideální je absolvovat saunu před masáží. Nezapomínejte pít v průběhu hodně vody nebo neslazených bylinných čajů, šťáv a podobně.

Masáže
Masáže a lymfodrenáže podpoří imunitu (Zdroj: Depositphotos)

K čemu nám bude dobrá kopřivová šťáva?

Související k tématu